Het is nu 17 okt 2018, 00:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73866 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slippende Koppeling
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 15:07 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2617
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Als je het niet aan durft om autom. versn.bak-olie te gebruiken (alhoewel het echt geen kwaad kan!) neem dan gewone motorolie SAE10 (single-grade). Dat is ook heel dun en het resultaat zal hetzelfde zijn; de olie verlaat door de middelpuntvliedende kracht veel sneller/makkelijker de koppeling, waardoor die minder snel slipt.
Met groet, Supersport

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Slippende Koppeling
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 18:46 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1309
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
rondjerijder ........wat er stuk ging?
ik zal het uitleggen,doordat atf nogal dun is en er in een racebak zo weinig mogelijk olie zit(vanwege de weerstand) werd de atf er teveel afgeslingerd en smeerden de tandwielen niet goed,gevolg was abnormale slijtage aan bakassen en tandwielen.
Ik bedoel.......een nieuwe versnellingsbak verslijten in 1 seizoen vind ik wat overdreven,baaidewee.......geen oude tandwielen maar splinternieuwe.........
Wat de dopes betreft: ik heb geen idee welke wel goed zijn en welke niet,het enige wat ik er van weet is dat sommige slecht zijn voor de keerringen en/of koppelingsplaten,kennis van mij had desintegrerende koppelingsplaten na het gebruik van een moderne atf..........
Wat ik ook gehoord heb(weet het niet zeker)is dat atf minder koelend vermogen heeft.........of dat zo is?
Ik rijd nu al jaren met de normale bromfietsolie van Kroon,de natte koppeling plakt niet,slipt niet en gaat zeker 5 volledige seizoenen mee.

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Slippende Koppeling
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 19:02 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 sep 2011, 16:16
Berichten: 2120
Woonplaats: Veenkolonien
Okee dan, klinkt plausibel. De hoeveelheid olie speelt dus ook mee, ik vul ATF zoals fabrieks gegevens me vertellen, misschien zit daar het verschil in. In een normale brommer zou het dus helemaal niet uitmaken dus. Een normale brommer zal bij lange niet zo belast worden als een racerbak, zal ook tot normaal niveau gevuld worden. Wel haal ik met ATF winst bij de platen en deze blijven zoals ze moeten zijn, m.u.v de normale slijtage natuurlijk. Dat er platen door naar de ratsmodee gaan ligt aan het feit dat er verkeerde ATF word gebruikt, er is namelijk een soort die niet lief is voor platen, vraag me niet welke of hoe dat precies zit.
Wij gebruiken de ATF van Eurol en dat bevalt goed, en jazeker kroon leverd ook zeer goede olie tegen een nette prijs. Absoluut geen verkeerde keuze.

_________________
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Slippende Koppeling
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 19:41 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1309
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Vergeet ook niet dat atf betekent:automatic transmission fluid
Voor automaten dus,niet voor geschakelde bakken.
Automatische koppelingen grijpen eigenlijk constant aan,in meer of mindere mate,daarom moet deze olie ook veel dunner zijn zodat het snel genoeg tussen de platen uit is.
Dit is alleen met centrifugaal koppelingen voordelig,bij handbediende koppelingen zou het niet nodig moeten zijn.......als je vroeger een handgeschakelde brommer kocht zat er in de bak ook geen atf..........maar wel een koppeling die werkte.
Als je een koppeling hebt die slipt lijkt het mij verstandig om eerst eens te kijken hoe de koppeling er aan toe is voordat je het probleem op gaat lossen door er atf in te gooien.
Verder moet je natuurlijk lekker zelf bepalen wat je doet,vrijheid blijheid zolang ik de schade niet hoef te betalen thumbdown
rené

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Slippende Koppeling
BerichtGeplaatst: 28 jan 2016, 15:49 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 25 jul 2015, 19:09
Berichten: 1
ATF is ook wel erg dun dus alles moet zowiezo goed afdichten..

Mijne komt niet vrij bij koppelen

Dacht zelf aan de centrale afstelmoer,maar deze zit muur vast :-(

Iemand een idee? Motor is compleet nieuw maar 20jr niet gedraait.

mvgr Joost


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73866 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling