Het is nu 25 mei 2018, 14:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72579
Auteur Bericht
 Berichttitel: RAP Imperial 1963 met Rex motor
BerichtGeplaatst: 08 sep 2014, 10:27 
Bromfiets liefhebber

Sinds kort in mijn bezit, liep na een schoonmaakbeurt goed, maar na een paar kilometer kwam er een gillend geluid uit het blokje. Stil gezet, opnieuw gestart, maar zodra ik de koppeling intrek, slaat hij af. Na een tijdje afgekoeld te zijn, ben ik er rijdend mee thuis gekomen, maar de koppeling maakt een slepend geluid... Wat moet ik nu doen?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: RAP Imperial 1963 met Rex motor
BerichtGeplaatst: 08 sep 2014, 11:30 
Bromfiets Koning

Motart schreef:
Sinds kort in mijn bezit, liep na een schoonmaakbeurt goed, maar na een paar kilometer kwam er een gillend geluid uit het blokje. Stil gezet, opnieuw gestart, maar zodra ik de koppeling intrek, slaat hij af. Na een tijdje afgekoeld te zijn, ben ik er rijdend mee thuis gekomen, maar de koppeling maakt een slepend geluid... Wat moet ik nu doen?

Haal de koppelingsdeksel eens los. Met sleutel 17 de koppeling losdraaien, dan kan je de hele koppeling zo van de krukas halen. Mogelijk dat de "springveer" die het pakket bij elkaar houd er af is gesprongen of gebroken. Zo niet dan zie je wel of de rest van de platen kapot is. Ook kan het zijn dat het druklager klem zit op de binnenkooi. Het is maar een idee !

Succes Leo thumbup1

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 sep 2014, 20:55 
Bromfiets liefhebber

Ik wilde hem vandaag open maken, maar eerst weer even proberen... Hij reed weer..., maar binnenkort toch maar even openmaken!
Ook omdat er nogal olie lekt, uit het zij deksel; moet ik een papierenpakking maken of vloeibare pakking gebruiken?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 sep 2014, 22:15 
Bromfiets Koning

Motart schreef:
Ik wilde hem vandaag open maken, maar eerst weer even proberen... Hij reed weer..., maar binnenkort toch maar even openmaken!
Ook omdat er nogal olie lekt, uit het zij deksel; moet ik een papierenpakking maken of vloeibare pakking gebruiken?

Er hoort een papieren pakking tussen. Die zijn nog vrij makkelijk te koop. Een beetje vloeibare pakking ertussen kan zeker geen kwaad

Succes thumbup1

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 sep 2014, 10:46 
Bromfiets liefhebber

Ja, dan is mijn volgende vraag: waar vind ik onderdelen, te beginnen met deze pakking?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 sep 2014, 14:59 
Bromfiets Koning

Motart schreef:
Ja, dan is mijn volgende vraag: waar vind ik onderdelen, te beginnen met deze pakking?

Voor de pakking is er geen enkel probleem.
1. je maakt hem zelf van stevig tekenpapier
2. Oldtimerdelen.nl heeft ze te koop.
Voor wat betreft de andere onderdelen:
A. kijk eerst eens wat er eventueel kapot is,
maak een fotootje en plaats die op het forum. Allicht dat we, met elkaar, je kunnen helpen.
B. Een andere mogelijk blijft natuurlijk struinen op beurzen. Van Rap is nog wel het een en ander te koop.
C. Neem anders contact op met: Arie Voet in Duitsland. Die heeft ooit de hele fabrieksvoorraad van REX opgekocht. Is niet de allergoedkoopste, maar heeft werkelijk alles.
gerritvoet@web.de
Makkelijker kunnen we het niet voor je maken.
Succes thumbup1 Leo

Bijlagen:
pakking_rap.jpg
pakking_rap.jpg [ 38.83 KiB | 1339 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 sep 2014, 20:02 
Bromfiets liefhebber

Dankjewel Leo!
Wat het geluid betreft; ik heb de dader te pakken.
Tussen de koppeling en de koppelingshendel, over de moer, waarmee de koppeling op de krukas zit, is een dop geplaatst.
Doordat de zijdeksel niet goed was gemonteerd, de pakking zat niet overal op zijn plaats, is de olie in de loop van de tijd weg gelekt.
Ik had de olie bijgevuld, zodat ik tijdens het rijden achter die lekkage kwam...
In de bovenstaande dop zit een ronde plaat, en die zat vast in de kom en remde zo de krukas af, als de koppelingshendel gebruikt wordt om de koppeling in te drukken. En toen die een beetje loskwam, ging dit gepaard met het gillende geluid, de dop en de ring vormen een glijlager!
Zo heb ik weer wat geleerd, morgen de pakking samen met vloeibare pakking op zijn plaats en ik denk dan het carter weer lekvrij te hebben.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72579

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]