Het is nu 12 dec 2017, 18:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71081 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: batavus 50cc crosser
BerichtGeplaatst: 13 jul 2011, 19:19 
Bromfiets sleutelaar

Hallo,

Ik heb gehoord dat er op een 61er supersport frame of op een tramp frame crossers werden gebouwt wie heeft er een foto van of weet hoe het zit.

vr.gr,

Reinder

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: batavus 50cc crosser
BerichtGeplaatst: 13 jul 2011, 19:43 
Bromfiets Koning

Welzeker Reinder, mannen als Aalt Toersen en Jan de Vries begonnen hun motorsportcarriere op zo'n Batavus TS50 Supersport motorfietsje dat tot op het hoogstnodige was gestript. Dat zijn wel de meest bekende coureurs maar er zijn er velen die op zo'n TS50 supersport aan grasbaanraces hebben deelgenomen. Deze races waren in het noorden van het land heel populair en werden door elke zichzelf respecterende plaats georganiseerd. Volgens mij moet ik wel meer plaatjes e.d. hebben maar dan moet ik even gaan zoeken. Laat eerst wel even eentje zien van Jan de Vries en zijn snelle Batavus grasbaanracer TS50.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Plaatje van slechte kwaliteit, maar toch is duidelijk te zien dat Jan de Vries hier klaar staat met zijn grasbaan Batavus TS50

Afbeelding

....

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2011, 04:34 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Dus gewoon alles wat er onderweg af kon vallen of krom kon gaan eraf slopen en dan maar kijken waar tijdens zo'n race het schip strand.
Is er ooit een "echte" crosser van batavus geweest?
Dus met "opgehoogde vering en korte spatborden, om over kleibulten te kunnen springen?
Ik zie een blokje met directe koeling, was indirecte geen optie? Het opspattende gras kan toch sneller tussen de koelribben zitten?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2011, 18:46 
Bromfiets Koning

Niet te vergeten dat minder onderdelen overeenkomt met minder gewicht. Dat is in de racesport ook niet onbelangrijk. thumbup1

Batavus heeft wel degelijk op kleine schaal wedstrijdmachines gebouwd voor cross en betrouwbaarheidsritten. Dit was m.n. tweede helft zestiger jaren en begin zeventiger jaren van de vorige eeuw. Mannen als Wiebe van der Meulen, Henk Jager en Sicco van der Mei enz. hebben tal van successen behaald. Zowel nederlandse, europese en wereldtitels m.n. in de betrouwbaarheidsritten. Tegenwoordig zouden we dat Enduro noemen.

De vraag van Reinder gaat echter over het ombouwen van een Supersport of Tramp Sport voor de grasbaanracerij of de cross. Wat veel gedaan werd was een Batavus TS50 Supersport motorfietsje (Geen Tramp Sport, is van later jaren) aanschaffen, alles wat niet beslist noodzakelijk was eraf slopen en het blok een beetje proberen op te voeren. Daarna werd er meegedaan aan grasbaanraces. Gras tussen de cilinders was men niet bang voor. Een grasbaanrace bestaat uit meerdere heats van slechts een stuk of vier ronden. Daarna kon je in het rennerskwartier de machine weer nakijken.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Vorig jaar bij ons op de stand op de beurs in Zuidbroek (Gr.) een replica Batavus TS50 Supersport grasbaanracer

Afbeelding

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 04:23 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
staat er ook zoiets moois in het Batavus museum?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 05:52 
Bromfiets Koning

Er staat niks op het gebied van motorsport, helaas.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 14:48 
Bromfiets sleutelaar

Het zit zo een tijdje terug werd ik gebeld door een man die crossers verzameld die vroeg naar een tank van een 60er supersport die heeft hij van mij gekocht.
Maar hij zei dat deze crossers er waren geweest met een zundapp 5 bak blok er onder, volgens mij waren er in 61 nog geen 5 bakblokken van zundapp dus dacht ik misschien hebben ze er wel geweest maar dan op een tramp frame wat bijna gelijk aan een 60 er 61er supersport is en in de tijd van de tramp waren er wel zundapp 5 bakblokken het leek mij wel leuk om zo'n ding te bouwen volgen de man zaten er toen ook andere voorvorken in.

vr.gr,
Reinder

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 15:00 
Bromfiets Koning

Uit mijn hoofd, ben nl. momenteel niet thuis, zou ik zeggen dat je eens moete googelen op AGS crossers. Daar zitten Zündap blokken onder en het is best mogelijk dat er een Batavus tank is gebruikt. Er was nl. ooit iemand die deze crossers bouwde naar eigen inzicht en deze machines zijn behoorlijk succesvol geweest.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 jul 2011, 22:41 
uit de verhalen van mensen hier uit de buurt , hoorde ik vaak dat ze op een batavus rijwiel gedeelte een kreidler blok zetten om dat de frames zo steviger waren dan de kreidler frames.

Share on Facebook

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jul 2011, 15:25 
Bromfiets Koning

Er is, en word nog steeds, wat afgesleuteld in de wereld van de motorsport. De meest schitterende creaties werden gemaakt. De één met meer succes dan de ander maar dat maakt het juist extra leuk.

Nog even aanhaken bij de opmerking over een TrampSport rijwielgedeelte. Dit was eind jaren zestig mogelijk maar toen werd er gebruik gemaakt van Sachs blokken. Dit in tegenstelling tot begin jaren zestig toen ilo nog werd gebruikt.

Omdat het wel leuk is om hier op door te gaan nog een tweetal plaatjes.

De eerste is van een grasbaanraces bij het oude Abe Lenstra stadion van SC-Heerenveen in 1965. Midden op de foto, met zwarte truien aan, zijn wederom Jan de Vries en Aalt Toersen te zien.

De tweede is van een motocrosswedstrijd waarbij Dirk de Jong uit Tijnje (ten noordwesten van Heerenveen) met zijn Batavus met ILO TS50 blok te zien is.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Afbeelding

Afbeelding

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71081 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]