Het is nu 17 nov 2018, 20:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74171 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De restauratie van een Solex
BerichtGeplaatst: 15 nov 2012, 20:32 
Bromfiets sleutelaar

In september 1989 kocht ik mijn eerste Solex, een 3800 uit 1967, Van der Heem frame met Frans motorblokje. Ik had net een krantenartikel gelezen over de Solex en dat deze uit productie ging. Een Solex had me altijd al aangesproken, ik kon me nog wel herinneren dat ze bij de firma Rodenburg in sneek te koop stonden, maar nu nam ik me voor om één te zoeken. Via via hoorde ik dat iemand in het dorp nog een Solex had, die door de kinderen gebruikt werd voor de cross. Ik dacht “dit is mijn kans”, en ben naar de man toe gestapt. De Solex liep niet meer en hij wou hem wel kwijt. We waren het snel eens over de prijs, voor vijfenzeventig gulden was hij voor mij, maar de man wou geen commentaar hebben als er veel aan zou mankeren. Dit was ik ook niet van plan, want als je iets koopt, wat het niet doet, is het toch een gok, vooral met oud materiaal. Deze gok bleek goed te zijn, want na lang zoeken en als leek op Solexgebied bleek dat er geen kogeltje in de brandstofpomp zat. Een kogeltje van een vulpen er in en de Solex liep weer. De Solex heb ik toen geheel opgeknapt en ik ben lid geworden van AOW. De Solex heeft inmiddels al aardig wat kilometers gemaakt. Ja, tegenwoordig wat minder, want een huishouding met kleine kinderen neemt ook tijd, maar hij blijft me even dierbaar als toen ik hem net had. Eind september 1995 reed ik met mijn oude tractor, een ander hobby-object van mij, van een show naar huis, toen nog in Scharnegoutum en reed ik langs het woonwagenkamp in Joure. Aan de kant bij een partij handel lag een Solexframe van een Van der Heem-Solex, redelijk compleet, maar zonder motor. Gelijk gestopt en gevraagd wat dit frame moest kosten. Voor slechts één tientje mocht ik het frame meenemen. Geen geld, maar ik kon het niet meenemen op de tractor. Ik maakte de afspraak dat ik 's avonds het frame op zou halen. Thuis de tractor geparkeerd in de garage en meteen in de auto gestapt naar Joure. Weer thuis heb ik het frame eerst gesloopt, want voor een tweede Solex was geen ruimte. Later toen ik bij mijn vriendin in Scharsterbrug introk heb ik het frame van zolder gehaald voor restauratie. Ik heb de ontbrekende onderdelen opgescharreld en de zaak in de primer gezet. Inmiddels was het 1997 en Wieb en ik verhuisden naar Sint Nicolaasga. Hier kon het werk afgemaakt worden. De Solex in de verf en weer in elkaar zetten was geen probleem meer. Er ontbrak echter nog één ding: de motor. Ik had zelf nog een half blok liggen, maar hier miste zoveel van, dat ik beter een ander blok kon kopen. De voorzitter van AOW had net één binnen gekregen. Dit blok hoorde wat leeftijd betreft precies bij mijn Solex, 1966, dus deze werd snel gekocht. Mijn kennis op Solexgebied is in de loop der jaren al aardig opgevijzeld, zodat ik het meeste zelf kon doen. En als ik iets niet wist, kon ik overal wel raad krijgen. Tijdens de opbouw van de motor kwam ik nog de nodige zaken tegen, die ik niet had. Ik ben dan ook nog verscheidene keren naar Joure geweest, omdat ik weer iets nodig had. Intussen was de motor zo ver dat hij kon draaien. De Solex op een kar en een avond naar een Solexvriend toe voor de laatste zaken, omdat ik het even niet meer zag zitten en mijn Solexvriend er wel eens naar wou kijken. En ja, na nog wat zaken gedaan te hebben, liep de motor weer. De ontsteking was niet zo best, volgens hem, maar het kon er mee door. Enthousiast ging ik de zaterdag er op een eind toeren, maar bij Hommerts hield de motor er mee op. Ik was op calamiteiten voorbereid en had gereedschap bij me. Toch hielp dit niet, want het ding was met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Ik ben naar huis gefietst en heb de nodige uren gezocht en gesleuteld, onder andere een andere carburateur gemonteerd. Inmiddels had ik ook weer een sloopblokje op de kop getikt met een goede ontsteking, maar draaien, ho maar!. Ja, met benzine in het bougiegat. Mijn Solexvriend zei, "breng mij het blok nog maar eens." Het was toch te gek, vonken, benzine krijgen, maar leven, ho maar! En na de nodige uren zoeken en sleutelen lukte het hem wel. Er zat een klein gaatje verstopt in de carburateur. De motor liep weer. Thuis meteen gemonteerd, en ja, de Solex reed weer. De middag van de ruilbeurs was een goede gelegeneid om hem op de lange afstand te proberen. Deze keer hield hij er niet mee op, maar toch was er iets niet in orde. Volgens mij kon het ding wel harder rijden. Hij kwam niet aan de dertig toe. Toch liep het blokje niet gek. Thuisgekomen weer gekeken en nagedacht en na lang denken dacht ik aan het nummer voorop de cilinder. Dit verschilde met mijn andere Solex. Het zou kunnen zijn doordat het ene een Van der Heem blokje is en het andere een Franse, maar het zou ook kunnen dat de cilinder die ik had geplaatst één was van een ouder type Solex, één met de bougie voorin de cilinderkop. Zodoende heb ik de cilinder er af gehaald en vergeleken met een andere cilinder, die ik nog had liggen. Zo kwam ik tot de conclusie dat de spoelpoorten verschilden. Ik heb een paar nieuwe zuigerveren gemonteerd en de andere cilinder erop gezet. De motor trok nu harder op en er zat ook meer snelheid in, maar toch, het starten was een probleem. Liep mijn 3800 zodra ik de oprit af was, bij deze Solex moest ik de halve straat op en neer draven. Eerst maar aan de kant gezet om later maar weer eens te zien. Dit “later” werd een paar jaar. Totdat me een tijdje terug een Solex werd aangeboden met een partij onderdelen. Deze heb ik gekocht en met deze Solex kon ik mooi mijn eigen opknappen. Van deze Solex heb ik een aantal zaken omgewisseld, omdat bijvoorbeeld de velgen er mooier uitzagen dan de mijne. Ook de voorrem was beter en op deze zaten jasbeschermers en een originele Solexbel. En zo waren er nog een paar zaken die ik omgewisseld heb. Bij de onderdelen zaten onder andere een mooie tank en een bruin kapje met koplamp. Nu moest er ook maar weer eens naar de motor worden gekeken. De vonk was goed, maar nadat ik het schroefje bovenop de brandstofpomp had verwijderd, kwam hier niet genoeg benzine uit, dus heb ik de brandstofpomp omgewisseld, omdat deze bij de andere Solex wel goed was en direct was het startprobleem verholpen. Na een dag sleutelen zag mijn Solex er veel beter uit en het belangrijkste: hij liep goed. De andere Solex heb ik weer verkocht als opknapper. Doordat ik hem voor een geschikte prijs had gekocht, kon ik hem met winst verkopen, zodat ik mijn andere bijna voor niks had. Soms moet je een beetje geluk hebben. Het resultaat is dat ik nu twee rijdende Solexen heb voor weinig geld. En door het vele sleutelen heb ik de Solex nu aardig beter leren kennen en heb ik inmiddels ook anderen geholpen om hun Solex weer aan de praat te krijgen. En inmiddels is er een Solex 5000 bijgekomen voor mijn wederhelft zodat we nu drie Solexen hebben.

Bauke

Bijlagen:
Solexen.jpg
Solexen.jpg [ 96.68 KiB | 4116 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door bbs op 26 nov 2012, 13:01, in totaal 2 keer bewerkt.
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De restauratie van een Solex
BerichtGeplaatst: 15 nov 2012, 23:05 
Bromfiets Koning

Bauke, ik heb genoten van dit verhaal!
Gr. Dé

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 13:16 
Bromfiets sleutelaar

Dank voor het compliment!

Laatst bijgewerkt door bbs op 21 jan 2013, 14:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 13:43 
Bromfiets Koning

Bauke Ik doe er ook maar een veer bij. Leuk thumbup1
Was jij op 8 sept toevallig ook in De Lemmer confused1
Ik heb daar nl toen een aantal Solex-jes gezien.

Gr Leo

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 14:07 
Bromfiets sleutelaar

Nee, maar ken de eigenaar wel. Die van mij stonden gebroederlijk naast elkaar op de oldtimershow in Sint Nicolaasga, evenals mijn andere tweewielers. (http://www.st-nicolaasga.nl/oldtimershow foto 62 en 63) Inmiddels is er een Vespa Ciao uit 1972 bijgekomen, gekregen van de burgemeester van onze gemeente die vorig jaar de show opende, maar pas begin oktober op kunnen halen. Heb naast deze brommers o.a. een oude tractor, een Renault 4 en een kleine 30 stationaire motoren. Je bent welkom op onze show volgend jaar (evenals uiteraard de ander forumleden)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 15:44 
Bromfiets professor

leuk verhaaltjs thumbup1

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 17:00 
Bromfiets Koning

bbs schreef:
Nee, maar ken de eigenaar wel. Die van mij stonden gebroederlijk naast elkaar op de oldtimershow in Sint Nicolaasga, evenals mijn andere tweewielers. (http://www.st-nicolaasga.nl/oldtimershow foto 62 en 63) Inmiddels is er een Vespa Ciao uit 1972 bijgekomen, gekregen van de burgemeester van onze gemeente die vorig jaar de show opende, maar pas begin oktober op kunnen halen. Heb naast deze brommers o.a. een oude tractor, een Renault 4 en een kleine 30 stationaire motoren. Je bent welkom op onze show volgend jaar (evenals uiteraard de ander forumleden)

Bauke, uiteraard ben ik in 2013 present in St Nyk. Bedankt voor de invitatie. Een aanrader voor ieder forumlid. Afgelopen jaar was dat helaas niet mogelijk. Jouw mooie plaatsje heb ik eind 70er jaren leren kennen door Auke de Vries ( de opa van schaatser Bauke Jonker) Ik schaatste in die tijd bijna dagelijks op de schaatsbaan in Den Haag en nam daar wel eens zijn broer, Abe mee aan de stok.
Dat vond ik een hele "eer" om samen met de 11 stedentochtwinnaar 1933 te schaatsen.
Hij was toen al niet zo goed meer ter been, vandaar. Auke trainde daar zijn kleinzoon
Omdat vissen ook een hobby van mij is kwam ik via Auke terecht op de jou vast wel bekende steiger in Doniaga, waar ik niet meer ben weg te slaan. Overigens: wat een goeie burgervader heb jij. Het enige dat ik van de mijne krijg zijn extra belastingverhogingen scared Succes met je hobby en de organisatie van het festival en ik zal zeggen: Oant sjen :lol:

Vr gr Leo

Laatst bijgewerkt door brehal op 16 nov 2012, 17:33, in totaal 3 keer bewerkt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 17:02 
Bromfiets Koning

Compliment voor je introductieverhaal. Ik vind het erg leuk om je wederwaardigheden met de solexen te lezen thumbup1

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 17:36 
Bromfiets sleutelaar

@Brehal: wij hebben een vrouwelijke burgemeester haha en helaas wordt zij ook maar gestuurd door de heren en dames in Den Haag, die het hopelijk eens meer waardering zullen krijgen voor onze hobby. Oké, wat mij betreft mogen ze de belastingvrijstelling voor oldtimers veranderen, maar laat dan de echte hobbyisten buiten schot en dit is ook zo met apk voor bromfietsen. Mochten ze dit al in willen voeren, dan geldt voor mij het zelfde. ps: ik heb het idee dat je wel vaker op onze show bent geweest. Als je al komt, mag je wel naar me vragen bij de infostand. (vlakbij de brommers)

@Wietze: ik zal binnenkort op de introductiepagina eens iets over mijn totale hobby vertellen. (zal ook wel een groot verhaal worden, want ik ben nogal uitgebreid in mijn schrijfstijl (maar volgens mij heeft niemand daar een probleem mee)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 nov 2012, 17:49 
Bromfiets Koning

bbs schreef:
@Wietze: ik zal binnenkort op de introductiepagina eens iets over mijn totale hobby vertellen. (zal ook wel een groot verhaal worden, want ik ben nogal uitgebreid in mijn schrijfstijl (maar volgens mij heeft niemand daar een probleem mee)
De avonden worden langer en dus hebben we wel wat tijd om uitgebreide verhalen te lezen thumbup

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74171 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]