Het is nu 22 nov 2018, 12:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74206 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Batavette en even voorstellen
BerichtGeplaatst: 19 jan 2014, 12:25 
Bromfiets liefhebber

Hoi Allemaal,

Mijn naam is TigerManZ, de verklaring daarbij is dat ik veel met een Triumph Tiger motorfiets onderweg ben en daarnaast een MZ (250cc 2-takt motortje) met een zijspannetje bestuur. Vandaar de combi in mijn forumnaam.

Ongeveer 11 jaar geleden liep ik tegen een Batavette aan. Omdat ik toen volop in een verbouwing zat heb ik er niet veel tijd aan besteed. Een paar rondjes door de straat gereden maar de Batavette liep niet goed...
Met de choke er op reed hij wel. Destijds dacht ik dat het door oude benzine kwam waardoor deze niet goed liep. En zoals ik al aangaf, volop in een verbouwing dus de Batavette is destijds achter in een schuur terecht gekomen.
Het heeft veel langer dan de verbouwing geduurd maar vorige week is hij daar weer weg gehaald, ontdaan van stof en afgesopt zodat er schoon gewerkt kon worden.

Natuurlijk liep ik tegen enkele zaken aan waar ik vragen over had en heb die gesteld op het Batavus forum voor niet leden. Daar ben ik fijn geholpen door enkele andere forumleden, helemaal top thumbup1
Diegene die belangstelling hebben kunnen dat hier lezen. Daar is ook een linkje te vinden naar een album met wat foto's van de Batavette.

Wat is er afgelopen week gecontroleerd en gebeurd:
- De vonkjes waren nog steeds aanwezig :)
- Aanfietsen/trappen lukte niet meer, freewheel ingespoten en los getikt, freewheel werkt weer :)
- De carburateur is ultrasoon gereinigd bij de locale bromfiets en motorzaak.
- De benzine kraan die dicht zat weer open gemaakt, filtertje is daarbij gesneuveld.

Gisteren lukte het om de Batavette aan te trappen thumbup1 Het motortje rustig op de inrit warm laten draaien, bleef meteen al redelijk stationair lopen. En daarna de eerste rondjes door de straat geprutteld. Dat was leuk! :D
De verlichting werkt ook nog, dat had ik niet verwacht na al die jaren stil staan :) Het brommertje is er niet beter van geworden want her en der is er toch wel roestvorming ontstaan. Dus verwachtte ik wat oxidatie van contactjes e.d. dus elektriciteitsproblemen.

Nu de volgende stappen:
- Zorgen dat alles veilig werkt, nieuwe remkabels liggen klaar om gemonteerd te worden.
- Nieuwe bandjes zullen er op moeten, de huidige zijn al redelijk kaal en natuurlijk oud.
- Info vergaren over het aanvragen van een kenteken bij de RDW of jullie moeten nog wat tips voor me hebben?
- Kenteken verkrijgen via RDW en de brommer verzekeren om rond te kunnen gaan rijden...

Groet, TigerManZ
:)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Batavette en even voorstellen
BerichtGeplaatst: 19 jan 2014, 12:28 
Bromfiets Koning

Welkom op dit forum thumbup

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jan 2014, 23:03 
Bromfiets liefhebber

Hoi Wietze,

Leuk jou hier ook tegen te komen thumbup

Groet, TigerManZ

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 12:44 
Bromfiets liefhebber

Vanmorgen heb ik contact gehad met het RDW en heb een technische man gesproken. Hij gaf aan dat ik zoveel mogelijk papieren mee moet nemen waaruit blijkt dat het een Batavette uit 1969 is. Dus kopietjes van folders, artikeltjes uit bladen, kranten, clubblaadjes of anderszins.

Wie kan mij helpen aan deze gegevens zodat ik goed beslagen ten ijs kom bij de RDW?
Alvast bedankt!

Groet, TigerManZ.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 18:06 
Bromfiets liefhebber

Hallo TigeManZ, welkom hier!
Mijn vrouw rijdt al anderhalf jaar met volop plezier op een groene Batavette van 1971. Ik kocht dit apparaat zonder kenteken dus die moest gekeurd worden. Ik besloot hem te laten keuren als snorfiets, omdat de Batavette op de teller slechts dik 30km/u haalt en het gebruik altijd hier in de stad is. Hierop heb ik de Batavette optisch stevig onder handen genomen zodat het brommertje er weer netjes uit zag, veel poetsen dus. Vervolgens maakte ik een afspraak met de RDW te Schiedam voor de keuring. Natuurlijk had ik geen enkel papier er bij, maar dat maakt niets uit. Met de bibbers naar de keuring dus, maar dat viel enorm mee. Als de brommer er goed uitziet, ziet de keurmeester meteen dat het een liefhebber is. Het framenummer werd opgezocht en toen naar de computer alwaar de meester wel een dik kwartier bezig was. Hierna kreeg ik een formulier waar ik mijn gegevens moest invullen (rijbewijs meenemen) en opschrijven waar ik de brommer vandaan had. Als je dat niet weet dan schrijf je iets fictiefs op (werd zachtjes in mijn oor gefluisterd). Daarna kon ik gaan en de brommer was goedgekeurd als snorfiets. Uiteraard wel 152 euro aftikken bij de kasse en na enkele dagen kreeg ik een keurig kentekenbewijs thuisgestuurd. Verleden jaar deed ik precies hetzelfde met mijn Kaptein Mobylette uit '67. Die loopt weliswaar 40, maar ook nu was een snorkenteken geen probleem. Wettelijk zit het zo, mocht je tijdens een controle op een rollenbank van de politie terecht komen en ze meten boven de 32 km/u dan krijg je een bon voor overschrijding van de constructiesnelheid en meer niet. Nou is het wel zo dat ik geen 40 ga rijden met het Mobyletje, dus het is altijd plezier met die lichte brommertjes. Veel succes!

Groeten, Frans van Zoest.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 jan 2014, 21:52 
Bromfiets liefhebber

Beste Frans,

Bedankt voor het welkom heten en het delen van jouw ervaringen.
Dit geeft aan dat het waarschijnlijk wel goed gaat komen :-)

Ik snap het verschil tussen een snorfiets en een bromfiets. Maar ik schat in dat mijn zoon er redelijk vaak mee gaat rijden dus mijn voorkeur gaat uit om hem als bromfiets te laten keuren. Je kent het wel, jonge gasten kennen maar 2 standen gas, geen gas of vol gas en vooral die laatste is wat ze gebruiken. Als het een bromfiets is dan moet hij in ieder geval een valhelm op. En als motorrijder weet ik (helaas) uit ervaring dat een valhelm erg belangrijk is!

Hij zit in Nijmegen op school en dat is een stad waar veel te veel op snelheid wordt gecontroleerd! Nog een reden om hem als bromfiets te laten keuren, dan kan hij redelijk onbekommerd rond rijden.

Vanavond nog samen met de brommer bezig geweest en wat kom ik tegen....... :-)
Een heel oud beschadigd type goedkeuringsstickertje aan de linker kant vlak boven de achterbrug. Het zijn verweerde goudkleurige lettertjes die niet opvallen op de toch her en der wat aangetaste lak. Ik had het brommertje al een paar keer gecontroleerd...hihihi...

Nieuwe remkabeltjes worden op dit moment gesmeerd. Heb ze opgehangen en in een plastic zakje gestoken. Zakje afgeplakt waar de kabel naar binnen gaat en dan wat olie er in laten lopen. Onderaan een potje om de doorgelopen olie op te vangen.
Dan nog nieuwe banden er op, er zitten hele oude op met de nodige kleine scheurtjes. Dat wil ik in orde hebben voor ik naar de RDW ga.

Groet, TigerManZ.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2014, 10:08 
Bromfiets liefhebber

Chroom glimt weer netjes, evenals de aluminium naven :-)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jan 2014, 16:52 
Bromfiets Koning

Mooi werk is dit, toch?

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 feb 2014, 10:03 
Bromfiets liefhebber

Hier wat fotootjes... :)

Zeker de rem gedeeltes waren erg bruin door aangekoekt vet en vuil en ook wat roest.
Flink op gepoetst en daarna met Belgom behandeld, zie hier het resultaat.
Ik ben er blij mee thumbup1

De velg en spaken van het achterwiel moeten nog verder worden opgeknapt.
De velg ziet er al redelijk netjes uit na een poetsbeurt met borstel maar ietwat dof.
Daar moet nog wat aan gebeuren en dan glimt deze net als het voorwiel.

Tsja.... de bromfiets heeft lang stil gestaan dus alle kleine roest plekjes krijg ik niet weg gepoetst.
Aan de andere kant mag zo'n oude bromfiets ook laten zien dat ze oud is.
Haha... zelf krijgen we tenslotte ook steeds meer rimpeltjes ;)

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Rem achterwiel
IMG_1513 .JPG
IMG_1513 .JPG [ 31.82 KiB | 1810 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Voorwiel
IMG_1512 .JPG
IMG_1512 .JPG [ 39.33 KiB | 1810 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Voorwiel
IMG_1511 .JPG
IMG_1511 .JPG [ 33.86 KiB | 1810 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 feb 2014, 13:19 
Bromfiets Koning

Ik word altijd vrolijk bij het zien van dit soort poetsbeurten thumbup1

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74206 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]