Het is nu 21 jul 2019, 16:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76254 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Na 20 jaar, eindelijk de Batavus Supersport met JLO 3-pi
BerichtGeplaatst: 02 maart 2014, 18:24 
Bromfiets Koning

Deze Supersport was enkele jaren in het privebezit van de beheerder van het Batavus museum in Heerenveen. Deze brommer is afgelopen winter naar een andere eigenaar gegaan die bereid was hem een keer op de beurs in Zuidbroek te laten zien. En dat is mooi voor iedereen die zo'n brommer eens wil bekijken. En bekijks heeft hij meer dan genoeg gehad gisteren. drool En inderdaad was zo'n Supersport ook met chroomtank leverbaar.

De Batavus bromfiets club heeft leden in het hele land. Waar in Nederland echter activiteiten worden ontplooid ligt aan de leden zelf en daar zijn de liefhebbers in het noorden dan blijkbaar actiever in. Iedereen mag zich binnen de club aanbieden om eens een rit uit te zetten of een stand op te tuigen. Dat doen leden in het noorden dan blijkbaar sneller dan leden elders in het land. We hebben echter ook wel ritten gereden vanuit Sint Annaland, Bergeijk, Deest, Maarssen, Cabauw en De Lier. Het is dus niet zo dat we alleen in het noorden ritten uitzetten. In juli a.s. bijvoorbeeld zet Berinif71 van dit forum een rit uit in Numansdorp. Zien we jouw met je Supersport daaraan deelnemen?

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 maart 2014, 08:01 
Bromfiets professor

Zowiezo weet ik niet of de SS in juli al loopt, althas betrouwbaar genoeg voor een rit.
En Numansdorp is voor mij ook zomaar een dikke 80 km
De Lier was dichterbij.
Maar er spreekt een clublid merk ik.

Ik moet eens kijken of er nog meer oude pics zijn van de brommer, om te zien hoe hij eruit zag, maar ik denk dat die ene de enigste is.
In '60 werd er nog niet zoveel gefotografeerd . . . .

Steppie aan de grond.
Knie tegen de grond.
kont op de grond.
Broek vol met str*nt.
Tanden in het rond.
Bagger in de mond.
Brommert op een klont.
Ego zwaargewond.
Ohhhh, wat deed ik weer blond.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 maart 2014, 22:27 
Bromfiets liefhebber

Beste Monza

Zit er in het gereedschap bakje geen klepje aan de rechterkant?
Ik heb eventueel wel een gereedschapsbakje met klepje.
Ook heb ik een paar moterschermen laat maar weten of je er belang bij hebt.

Mvg mark

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 maart 2014, 22:56 
Bromfiets professor

Ik wil binnenkort die zijkapjes een demonteren.
Er zit momenteel inderdaad geen afneembaar deel in, en ik wil dan eens chekken of dat vroeger wel zo is geweest.
Dat zal komende week worden, ben nu savonds nog wel eens druk.

Hoort er ook nog een bakje ofzo in de kastjes te zitten, of dat niet ?

Ik heb al eens begrepen dat buurman op zijn euhhhh . .. . was gegaan, en dat toen die zijkap was beschadigd.
En dat hij sindsdien is dicht geplamuurd.

Had de laatste keer op de brombeurs in heerhugowaar ook een set zijkappen (gereedschapkasten) gezien, maar was toen met andere dingen bezig.
Maar ik heb wel interesse.
Ook in de motorschermen, aangezien die waarschijnlijk wel zeker ook verloren zijn.
Stuur me anders eens wat pics ervan.
Mag ook via mail of PB.

Steppie aan de grond.
Knie tegen de grond.
kont op de grond.
Broek vol met str*nt.
Tanden in het rond.
Bagger in de mond.
Brommert op een klont.
Ego zwaargewond.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2014, 23:49 
Bromfiets professor

Zadel deze week eens gedemonteerd en kastjes bekeken.
Zijkapje lijkt erin gepuntlast te zitten.
Aan de buitenzijde lijkt het redelijk origineel.
Aan de binnenzijde betwijfel ik het, maar heel lelijk zit het niet.

Wel de eerste AANSCHAF gedaan.
Een boekje via MP gescoord.
Onderhoud, dealerlijst en zelfs een Falkplan landkaart, alles erin en in nette staat.
Of het de originele is voor dit model weet ik niet.
Maar het lijkt erop, en met 5 euri lijkt het me geen miskoop.
Het is echt in erg nette staat.
Pica's.

Bijlagen:
P1100552k.JPG
P1100552k.JPG [ 63.25 KiB | 1183 keer bekeken ]
P1100551k.JPG
P1100551k.JPG [ 55.9 KiB | 1183 keer bekeken ]

Steppie aan de grond.
Knie tegen de grond.
kont op de grond.
Broek vol met str*nt.
Tanden in het rond.
Bagger in de mond.
Brommert op een klont.
Ego zwaargewond.
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2014, 14:22 
Bromfiets Koning

Altijd leuk zo'n boekje 001_tt2 !

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 20:51 
Bromfiets kenner

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het Batavus Bilonet G50 Super Sport project

Als inleiding en informatie vooraf:

In het landelijke Vught, waar ik opgroeide, wemelde het in de vijftiger- en zestiger jaren van de politieagenten. In 1939 telde het plaatsje, 39 politieambtenaren. In de topjaren, tussen 1950 / 1970 waren er wel 60 agenten in een dorpje met amper twintigduizend inwoners. Dit fenomeen was nog een erfenis uit de bezettingsjaren 1940 / 1945 toen veel (eenvoudige) Nederlandse (jonge) mannen hun diensten aanboden aan de Duitse bezetter, in dienst traden bij; de “Landwacht” (een controlerend en verradend) korps opgericht door de Duitse bezetter. Deze mensen haalde Joodse landgenoten op, die door foute buurtbewoners waren verraden. Om vervolgens op transport te worden gezet naar de vernietigingskampen. Meteen daarna werden de huizen van die Joodse landgenoten leeggehaald, en de inboedel verkocht. Na de oorlog zat Nederland opgescheept met een korps van landverraders in overheidsdienst, die je niet zomaar kon ontslaan en dus maar politieagent gemaakt werden en her en der over het land verspreid, ingezet werden, om de overlast niet te veel te concentreren. Zo ook, werden deze landverraders, jammerlijk genoeg ook, in Vught gestationeerd.

In veel steden en dorpen woonden mensen in de jaren vijftig en zestig, uit dezelfde beroepsgroepen, in bepaalde straten of woonwijken bij elkaar. Zo was er bij ons in het dorp b.v. een militaire wijk, een ambtenaren wijk en een bouwvakkers wijk en in het voormalige concentratiekamp (buiten het dorp, naast de gevangenis) was het woonoord voor de Molukkers gevestigd. Omdat mijn vader ambtenaar bij het gevangeniswezen was, woonden wij vanzelfsprekend in de ambtenaren woonwijk. Tussen PTT ‘ers, gemeenteambtenaren en politieagenten. En tussen die bewoners was een concurrentiestrijd in welvaart, wat zich uitte in; het in eigendom verkrijgen van de (huur)woning en als tweede plan een eigen autootje voor de deur. Huismoeders, waren nog huisvrouwen en hadden geen baan buitenshuis. Mannen moesten het inkomen geheel alleen verwerven. Daarom was het zaak, dat een huisvrouw spaarzaam was en geen geld verspilde. Ook kinderen moesten spaarzaam omgaan met het huishoudbudget. Onnodig lampen laten branden, of te lang onder de douche was ondenkbaar. We aten dubbele boterhammen, met één plakje ham of kaas, een tweede boterham met zoet. Vriendjes over de vloer en mee eten, was in veel gezinnen taboe. Gelukkig niet bij ons gezin! We hadden dagelijks vriendjes over de vloer en dagelijks mee eters in huis. Verkeersboetes kwamen dan ook zeer ongelegen, hoewel onvermijdbaar, met een 60 koppig korps, waarvan een groot percentage landwachten, als wetsdienaar. Wij hadden een gezin met vijf jongens in de tienerleeftijd, en er ging geen week voorbij of we hadden wel een paar bonnen gekregen. Mijn vader had de vaste gewoonte om één keer in de maand alle bonnen (soms wel tien stuks) te voldoen op het bureau. Tevergeefs probeerde de arme man, de sympathie te winnen, van zijn ‘Justitie collegae’. Hij dacht, onterecht, dat er sprake was van enige verwantschap, omdat mijn vader als gevangenisbewaarder ook in dienst van Justitie was, evenals de gemeentelijke wetsdienaren. Maar in werkelijkheid keken ze op hem neer, en verachtte hem. Hoe kon een politieman omgaan met een gevangenbewaarder? Wat ze tot uitdrukking brachten, door zijn kinderen te achtervolgen en te bombarderen met bekeuringen. Door personeelsgebrek in het gevangeniswezen, werkte mijn vader, elke maand, een vast aantal overuren. En al dat extra geld ging op aan verkeersbonnen, en andere overtredingen. Je werd al bekeurd als je kastanjes raapte in het park. Je werd bekeurd als je Kwakbollen (kikkervisjes) ving in de vijver. Bij jonge kinderen werd volstaan met, in beslagname van de kastanjes, of schepnetje/vishengel! Je werd zelfs bekeurd als je geen hand uitstak bij het maken van een bocht, met je fiets. Of een boodschappentas aan het stuur hing. Ze zagen alles, vanuit hun schuilplaatsen. Ze wisten ook precies waar kinderen speelden. Voetballen op straat, overal een gewoonte in die tijd, maar niet in Vught. We hadden een overbuurman, politieman, de R. Hij bekeurde niet alleen, maar stak ook je voetbal lek. Vught was gezegend met een prachtig meertje (voormalige zandafgraving), De IJzeren Man, wijd en zijd bekend in de regio, en in de weekenden druk bezocht, ook door mensen uit de regio, en die bezoekers waren niet bekent met het parkeerbeleid. Natuurlijk zetten de mensen hun auto langs de weg, omdat er geen fatsoenlijke parkeerplaatsen waren. Kassa … , voor onze wetsdienaren. Er werd een parkeerverbod ingesteld, langs de weg. Elk weekend was het Bingo. Ze schreven, buiten het zicht van de nietsvermoedende zwembadbezoekers, verkeersbonnen. Totdat iedere bezoeker, gefrustreerd, het dorp Vught voorgoed de rug toekeerde. Daarna is het bezoekersaantal tanende.

Om een indruk te geven, hoe grimmig en gewetenloos, die wetsdienaren omgingen met hun machtspositie, volgt hier een persoonlijke ervaring:

1959 Batavus Bilonet Super Sport afbeelding

Ik kocht in 1969, van mijn zuur verdiende spaarcentjes die ik bijeen gesprokkeld had met een bijbaantje, (borden en pannen wassen bij een ‘De Valk’, restaurant), een gebruikte, rode Batavus Bilonet Super Sport bromfiets met beige tank, gereedschapskastjes, drie versnellingen en verstelbare crank waardoor de trappers omlaag stonden als voetsteunen en een voetrempedaal, bouwjaar 1959 (of misschien 1960?). De brommer was enig zins gemodificeerd met smalle spatborden, en de motorbeplating was weggelaten. De koplamp was niet gewijzigd, hij had het standaard koplamphuis. Hij zag er daardoor een beetje sportief uit (een beetje als een Italiaanse brommer). Jaren later zag ik een paar foto’s op internet, van een Batavus Bilonet G50 Super Sport, met ongeveer dezelfde modificatie als ‘ mijn’ brommer. En natuurlijk heb ik meteen de plaatjes toegevoegd aan dit verhaal. Ik kocht de brommer van een even oude jeugdvriend en buurtgenoot R. v. N. een zoon van een politieman. De verkoper had de Batavus een half jaar eerder aangeschaft (en al die tijd dagelijks gebruikt) van een andere buurjongen A. v. L. en ook een zoon van een politieman, die hem daarvoor twee jaar had gebruikt om er dagelijks mee naar school te rijden. Dus 2½ jaar lang, was de brommer in bezit geweest, van twee politiegezinnen. De bromfiets reed iets sneller als was toegestaan (de uitlaatpoort van het JLO G50 motorblokje was, jaren geleden, groter gemaakt, door de vader A. v. L). Dus 2½ jaar lang reed de brommer te snel. Ik kende de brommer door en door, omdat ik de Batavus, 2½ jaar lang, dagelijks door de straat had zien rijden en bij de laatste eigenaar, gedurende het laatste half jaar, dat hij hem in bezit had, verschillende keren achterop gezeten. Het was best een begeerlijke brommer omdat hij zo snel was, het ding reed 60 km/uur en de wetenschap dat er twee zonen van politiemannen op gereden hadden zonder dat het problemen opleverde, gaf mij een bepaald vertrouwen. Ik zelf echter, heb de bromfiets nog geen uur in mijn bezit gehad, direct na de koop stonden er een paar (leerling) agenten, me op te wachten, op de hoek van de straat en werd de brommer in beslag genomen. Ik kreeg als toegift een stevige boete, voor het rijden op een opgevoerde bromfiets. Ik heb hem nooit meer terug gekregen, ook niet na diverse bemiddelingspogingen, van mij en ook van mijn vader, op het bureau.

1960 Batavus Bilonet Super Sport afbeelding

Een zo’n bemiddelingspoging van mij, ging als volgt:
Ik had een afspraak gemaakt met de politieman, de vader van de verkoper van de bromfiets en melde me ’s avonds om 19.00 uur aan de balie van het plaatselijke politiebureau, met het verzoek om de bromfiets terug te geven. Ik werd verzocht even plaats te nemen op een bankje tegenover de receptie en te wachten op behandeling van de zaak. Verder gebeurde er niets meer. De wetshandhaver kwam niet meer opdagen. Elk uur verzocht ik de receptionist om helderheid, wat niets meer opleverde als een antwoord: “Dat men er mee bezig was“. Om 23.00 uur, uiteindelijk (omvallend van vermoeidheid) kwam er een andere achterbuurman / politieagent, dhr W. het bureau binnen om aan zijn nachtdienst te beginnen en vroeg mij: “Wat ik kwam doen?“. Ik vertelde; “dat ik de hele avond al wachtte op een antwoord op mijn verzoek om de brommer terug te geven“. Hij ging eens informeren en wat bleek!
Er was niets ondernomen, er was niemand met mijn verzoek bezig, ik was gewoon besodemieterd door die dienders. De buurman bracht me met de dienstauto terug naar huis. (Ik was lopend gekomen omdat ik grote verwachting had, met de bromfiets naar huis te kunnen) Het recht moet zijn loop hebben, niet waar? Gelukkig deden mijn ouders daarop een aantrekkelijk aanbod om een nieuwe brommer aan te schaffen, namelijk: Ik mocht een spiksplinternieuwe brommer aanschaffen, en zou de helft zelf bijleggen uit de opbrengst van een vakantiebaantje en de andere helft zouden mijn ouders bijleggen. Ik heb van dat aanbod dankbaar gebruik gemaakt en een nieuwe zwarte Tomos 3L, verzachte de pijn van deze traumatische ervaring.

1959 Batavus Bilonet Super Sport gemodificeerd afbeelding

Niet dat ik daarna geen last meer had van die dienders, nee … je werd dagelijks achtervolgt, in de hoop dat ze je ergens op konden pakken. Ze stonden te posten in steegjes, met hun zwarte VW kever, totdat er een brommer (of zelfs een fiets) voorbij reed. Zelfs ’s avonds! Ze volgden je dan met gedoofde lichten, om je snelheid te checken. Ik heb eens meegemaakt, dat mijn achterlichtje, tijdens zo’n heimelijke achtervolging bezweek, terwijl ik me keurig aan de maximum snelheid hield. Ik zag, kort daarvoor nog dat het lampje brandde, in de weerspiegeling van een etalageruit. Ik werd aangehouden, en kreeg onverbiddelijk een bon. Ik verdedigde mezelf, met de woorden: “Zojuist brandde het nog“. Het antwoord was: “Ja, … dat hebben we gezien, we zagen het lampje een minuut geleden doven“. Daarbij, een gemeen lachje op hun gezichten. Mijn inziens, moet je wel een heel slecht karakter hebben, als je van zo’n gelegenheid gebruik maakt, iemand te bekeuren! Je werd vervolgens gesommeerd om je tocht te voet te vervolgen (ik was op weg naar de avondschool) dus kon je beter rechtsomkeer maken en je lessen die dag wel vergeten. Maar voor de ex landwachten was niets en niemand veilig. Wat wil je, met 60 agenten, op 20.000 inwoners?

1968 Tomos 3L (zoals de mijne) afbeelding

Ik heb twee jaar met plezier op de Tomos gereden. Totdat ik 18 jaar werd en een tweedehands autootje kocht. De Tomos was ook een begeerlijke brommer. Er geliefd bij de meisjes. En erg geliefd bij de jongens, omdat hij zo gemakkelijk sneller gemaakt kon worden. In tegenstelling tot de Puch, kon bij een Tomos, zo een 60cc cilinder gemonteerd worden. (dat had te maken met de carter opening waar de cilindervoet in moest passen en de cilinder tap einden) Zo’n 60cc cilinder had 2.8pk (tegen 1.8pk bij een gewone cilinder) bij hetzelfde toerental. Dat pk verschil, gaf ook een groter koppel, waardoor het blok vooral krachtiger werd. Daardoor kon de tandwielverhouding kleiner worden. Standaard was die; 54 : 12. En nu kon die worden: 54 : 13. Met een 60cc cilinder en een kettingwieltje met een tandje meer (13 tanden) liep hij zomaar 75 km/uur. Een paar keer werd ik betrapt op te hard rijden en werd de brommer aan een controle onderworpen, waarbij alleen het tandwieltje opgemerkt werd maar de cilinder onopgemerkt bleef omdat de in- en uitlaatpoort onbewerkt waren, dus standaard oogde. Een enkele keer werd ook de cilinderkop er afgenomen, maar toen daar ook niet aan gevijld of gevlakt bleek te zijn, had ik alle vertrouwen gewonnen en bleef het bij inbeslagname van het tandwieltje en een bekeuring wegens snelheidsoverschrijding. De iets grotere cilinderboring van 4 mm (boring x slag: 42 mm x 43 mm, tegen standaard boring x slag: 38 mm x 43 mm) bleef bij die controles, wonderwel, steeds onopgemerkt. Zo intelligent waren die ex landwachten nu ook weer niet! Na die controle en inbeslagname van het grotere tandwieltje, mocht ik lopend met de brommer naar huis en na reparatie, moest ik ter controle nog even bij het bureau langs komen. De betreffende agent, reed toen even een rondje met de brommer waarop de agent opmerkte: "Wat is die brommer sterk, je kunt er bijna niet fatsoenlijk op rijden". Waarop ik heel onschuldig antwoordde: " ja, dat heb ik ook gemerkt. Dat is de reden waarom ik er een iets groter tandwieltje opgezet heb, dan rijdt hij wat rustiger en trekt iets minder fel op". Daarop mocht ik gaan, de agent in verbazing achterlatend.

Een uur later was een nieuw grotere tandwieltje weer gemonteerd. En reed de Tomos weer 75 km/uur. Het was wel zaak om binnen de gemeentegrenzen van Vught, jezelf te beheersen, en niet te hard te rijden, en zeker niet op te vallen. In de omliggende gemeenten was de Rijkspolitie actief, en dat was een heel ander slag agenten (waarschijnlijk geen ex landwachten). Daar had je niet zo veel last van.

L.v.O.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 21:42 
Bromfiets Koning

Mooi verhaal Leon! Maar inderdaad traumatisch wat je met die Batavus meemaakte! Wat een stel rotkerels daar in Vught. Rare toestanden hoor, hoe was het mogelijk! Ik begrijp heel goed dat je ze haatte als de pest.
In mijn woonplaats op de Veluwe was het lang niet zo erg. Er waren wat slome dienders op de fiets en één met een brommer. Wij hadden eigenlijk alleen schrik van de Rijkspolitie met de Citroën HY 'patatwagen'. Die hebben mij ook gepakt met mijn Quickly met Dellorto 16mm. De brommer-politieman kon mijn vriend (Benelli Sprintmaster) en mij (Royal Nord Super Vedette) niet bij houden, dat was lachen!
Groet, Ötzi

Bijlagen:
NSU Quickly Full Speed .jpg
NSU Quickly Full Speed .jpg [ 113.96 KiB | 76 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jul 2019, 05:56 
Bromfiets professor

In mijn jeugd deden agenten ook posten, wachten tot er een langskwam.
Destijds hadden ze mij aangehouden, en ik hoorde die agent zeggen: "nu hoeven we alleen nog maar die MT".
Mijn maat / klasgenoot reed een MT, en we reden vaak samen uit school.
Alleen toen niet, ander rooster.

Rondom school was het 2 maal per jaar "razzia".
Een koppel motormuizen door Aalsmeer, en die stuurden / begeleiden alles naar de rollenbank waarvan ze maar dachten dat er eer aan te behalen was.
Beboeten en spul demonteren.
En boven de 1 kw laten staan (ik blies 1,3 . . . .)

Bij een klasgenoot haalden ze de uitlaat van zijn Honda Scoopy.
Ondanks dat de brommer dan niet meer reed, omdat dat direct de achterbrug is bij zo'n ding, en ondanks dat het een standaard uitlaat was. (ding liep 50 ofzo).
Bij mijn maats Zuncrapp raapten de de uitlaat eraf.
En deden ze heel lelijk dat hij vervolgens zonder wegknetterde . . . .

Steppie aan de grond.
Knie tegen de grond.
kont op de grond.
Broek vol met str*nt.
Tanden in het rond.
Bagger in de mond.
Brommert op een klont.
Ego zwaargewond.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 jul 2019, 17:51 
Bromfiets Koning

Altijd mooi die verhalen van vroeger, brommerjeugd contra politie. Hoe zou dat tegenwoordig gaan? Er zijn nu toch ook veel brommers en scooters die (veel) te snel zijn?
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76254 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]