Het is nu 23 jun 2018, 11:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72772 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 17:51 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 feb 2009, 07:04
Berichten: 757
Woonplaats: Geldermalsen ( GLD. )
Wie kan mij helpen aan de afstelprocedure van een Dell Orto UA 17 S ?, valstroomcarburateur carburateur.
Ik ben bezig met een Dell Orto UA 17 S af te stellen, er zit aan de zijkant 2 instel schroeven.
De eerste is voor stationair afstelling en de tweede is voor lucht vanuit de kelk.

Ik ben begonnen met de luchtschroef dicht te draaien en daarna 1 1/4 slag open !!!!, daarna de stationair schroef vanaf 3 slagen open iets meer en/of minder te draaien totdat hij nog iets te hoog in toeren draaide.
Na 2 minuten zoetelaren draaien ging hij lager en lager in toeren totdat hij afsloeg!!!?.
Daarna gelijk weer (geprobeerd) te starten MAAR sloeg nooit meer aan ?.
Bougie eruit (kijken of je vonk heb ), goed nat, en ja hoor vonk !!!.
Droog gemaakt en geprobeerd te starten naar nee hoor !.
Slaat nooit meer aan?.
Duwen, duwen en ja hoor hij draaide weer!, maar ook 2min. en slaat af en start nooit meer?.

Ik ben het zat door aan de twee schroeven te draaien maar Hoe moeten ze staan ???.
Laat eens weten!.


Bijlagen:
image.jpeg
image.jpeg [ 46.48 KiB | 177 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 22:03 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2385
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Jan, ik denk dat er iets anders mis is met je Parilla of met je Dellorto (?). Kijk maar eens goed naar de slijtage van de gasschuif, de naald en de naaldsproeier.
Zitten de originele stelschroeven er wel in. Alles oké? Dan is dit de procedure:
Als je de motor aan de gang hebt stel je de stat. stelschroef zo hoog dat hij net niet afslaat, dan ga je aan de luchtstelschroef draaien tot de motor hoger in de toeren gaat, blijf draaien, in of uit doet er niet toe, tot de motor niet meer hoger gaat in de toeren. Daarna draai je de stat.stelschroef terug tot de motor (net) niet afslaat.
De stand van de stelschroeven is voor ieder brommer weer anders, daar kan je bijna geen vaste waarden voor geven. Maar het is niet echt heel kritisch hoor.
Succes! Groeten, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 14:35 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 22 jul 2009, 12:15
Berichten: 23
Je kan het best deze procedure zoals otzi het beschrijft toepassen bij een warme motor.
De ideale stand van de luchtschroef is meestal ongeveer vanuit heel ingedraaid 1/2 slag tot 1-1/2 slag uitgedraaid.
Als er in dit regelbereik van de luchtschroef de motor niet reageert, is er iets mis met carburator of motor.
Als alles goed is afgesteld (stand gasnaald!), moet de motor vanuit stationair onmiddellijk "reageren" op volledig openstand van de gasschuif.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 16:56 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 feb 2009, 07:04
Berichten: 757
Woonplaats: Geldermalsen ( GLD. )
Ötzi en fl 4ever;

Ötzi en fl 4ever, heel hartelijk dank voor de afregel procedure ik heb die van Ötzi van-middag gevolgd (ondanks dat hij niet met de kick-/pendaal niet wilde aanslaan) choke ingeduwd en daar na 10 mrt. duwen sloeg hij aan !?.), daarna motor warm gedraaid met aan het gas te jengelen.
Daarna stationair stelschroef uitgedraaid dat hij (stationair ??? ) bleef draaien, daarna air schroef ingedraaid dat hij toenam in toeren.
Toen de stationair stelschroef weer iets ingedraaid !.
En hij bleef mooi stationair draaien (nog) wel wat hoog in toeren maar .....

Toen uitgezet en gelijk met de kick-/pendaal geprobeerd te starten maar .
Nee hoor trappen tot ik .....
Dan maar een duwtje en ja na weer 10mtr. sloeg hij aan.

Nu het aanslaan probleem aanpakken!?.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 21:28 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2012, 19:25
Berichten: 212
Woonplaats: Lovendegem bij Gent België
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Heb dit probleem ook eens voorgehad na een revisie van een Flandria motorblokje.
Weliswaar met een UA19S, maar principe blijft hetzelfde.
Motor bleef moeilijk stationair draaien, startte zeer slecht en moeilijk af te stellen.
Carb was bij de revisie compleet nagekeken zonder abnormale zichtbare slijtage te ontdekken.
Alle onderdelen overgebouwd op een ander UA19S lichaam.
Draaide daarna als een zonnetje.
Conclusie: slijtage is niet altijd zichtbaar, kan ook ergens inwendig zijn.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 21:41 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2385
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja dat kan. Wat ook mogelijk dat er ergens in de carb. een gaatje of kanaaltje verstopt zit (met gum?) dat er moeilijk uit te krijgen is. Alhoewel ik vermoed dat de brommer van Jan v. S. andere problemen heeft.
Ik heb ook dergelijke problemen met mijn Montesa met bolle Bing, ben er nog niet uit.
Groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 23:04 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 22 jul 2009, 12:15
Berichten: 23
Kan zijn dat er ergens in het stationair circuit van de carburator iets verstopt zit inderdaad.
Klein sproeiertje van stationair toch nagekeken neem ik aan :?:
Bij dergelijke moeilijke problemen kan je best onderdelen uitwisselen is mijn ervaring.
Doet hij het met een andere carburator goed (waarvan je weet dat hij goed is!), weet je dat het met de motor goed zit en de fout in de carburator zit.
Andere problemen kunnen zijn richting ontsteking (vonkspoel , condensator, contactpunten) ,bogie, valse lucht, te weinig compressie,....enz.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 16 jun 2018, 19:39 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 feb 2009, 07:04
Berichten: 757
Woonplaats: Geldermalsen ( GLD. )
Ötzi en fl 4ever en chrisflandria, de Dell Orto UA 17 S heb ik ultra-soon gereinigd.
Kan het soms zijn dat er van origine een Dell Orto SHA13 met een 90gr. spruitstuk op moet zitten ?.
Nu zit er een recht (omhoog) spruitstuk met daarop dan de Dell Orto UA17 S in VALstroom!!!! (Zie eerste foto).

Want als ik hem aangelopen heb en hij heeft even gelopen (warm), en ik zet hem uit dan hoor ik UIT de luchtkelk een sissend/net z'n geluidje als je druppeltjes water op een hete plaat laat vallen ??????? .
Zou het korte rechte spruitstuk (te snel heet worden) en er vapor in op treden????.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 16 jun 2018, 22:11 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2385
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bij stilstaande motor komt er altijd wel een beetje benzine in het hete spruitstuk bij een steil staande carb., het is dat wat je hoort denk ik.
Als je kraan en je vlotter dan niet 100% afsluiten kan de motor verzuipen bij de volgende start. De Dellorto UA-serie is daar gevoelig aan.
Royal Nord had dit probleem ook en ze ontwierpen er een speciaal spruitstukje voor met een kogelklepje zodat de benzine niet in de cilinder kon lopen.
Probeer eens te stoppen met de vlotterkamer helemaal leeg, dus de motor laten lopen met de kraan dicht totdat hij afslaat door benzinegebrek.
Hoor je het geluid dan ook en start hij daarna wel vlot?
Kijk je in elk geval de vlotterpen na op lekken en evt. ook het vlotternivo wat verlagen.
Succes er mee, laat 's horen hoe het verder gaat.
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
Spruitstuk R.N..jpg
Spruitstuk R.N..jpg [ 216.86 KiB | 86 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afregel procedure van een Dell Orto UA 17 S
BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 07:26 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 feb 2009, 07:04
Berichten: 757
Woonplaats: Geldermalsen ( GLD. )
Ötzi, DAT is een heel goed idee !!!!!.
Want toen ik hem de (Dell Orto) ultra -soon gereinigd had dus helemaal (leeg).
En ik de kraan open draaide om hem met de kick-/pendaal wilde starten liep hij bij de 3e kick !!!!!.
Daarna heeft hij nooit meer met de kick willen starten !!!!!!.
Dus dat kan een (GOEDE) reden zijn Ötzi dat de vlotter niet helemaal goed afsluit ???.
Maar het is een kunstof naald vlottertje van 7,5gr.
Dus daar kan ik niets aan afstellen ?, misschien kan ik de naald op de/door de vlotter één standje omhoog zetten dat hij daardoor beter in de naald zitting bovenin de vlotterkamer afsluit?.

Dit gaan we morgen zeker uitproberen.
1) Aan duwen met open kraan daarna warm laten lopen.
2) Kraan dicht, tot hij afslaat.
3) Goed luisteren of je (dat) sissen (nog) hoort !!!!!.
4) Zo niet ????, kraan open en op de kick-/pendaal starten .


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72772 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling