Het is nu 27 mei 2018, 22:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72583
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kaptein mobylette opknappen
BerichtGeplaatst: 30 mei 2016, 18:28 
Bromfiets liefhebber

t.b.v.
Kaptein Mobylette PR15 Sihero. Bouwjaar :1971.
Type: waarschijnlijk E.E.G. ( Benzinetank openen/sluiten d.m.v. wit knopje op benzinetank).

Geschiedenis: Met de brommer is regelmatig gereden door mijn overgrootvader vanaf 1971 t/m augustus 1979.
Daarna heeft de brommer stil gestaan, doordat mijn overgrootvader is gestorven.
De brommer is daarna niet meer gebruikt, terwijl het geheel er nog goed uitziet.
Nu, in mei 2016, ben ik met mijn Opa aan het proberen om de brommer weer rijvaardig te maken.
Wij hebben alle twee weinig ervaring met brommer reparatie.
Dit proberen we te compenseren door gebruik te maken van de twee technische omschrijvingen: Handleiding en Werkplaats-Handboek Kaptein Mobylette. 1972
Uit de site: http://www.oudebrommers.nl

V.w. betreft de volgende vragen zouden wij graag uw hulp in willen roepen:

1e) Lijkt het u nodig om te ontkolen?
Zo ja, is er een manier bekend die handig is? ( gereedschap,hulpmiddelen).
Démontage noodzakelijk van inwendige knalpijp?

2e) In de cilinderkop zit een klepje ( de décompresseur, bldz.12 Handleiding) die gebruikt wordt voor het starten en stoppen d.m.v. het rechter handvat ( gashandel).
Het klepje en de zitting van het klepje lijkt ons nodig om zuiver gemaakt te worden.
Is er een simpele manier hiervoor en hoe is de werking van het klepje te controleren en hoe is dat klepje te stellen?

3e)Het rechter handvat heeft een neutrale stand. Te gebruiken bij stoppen terwijl de motor blijft draaien. Kan deze neutrale stand versteld worden?
4e) In de handleiding attendeert men er op om benzine te gebruiken in de verhouding 1:16 terwijl aan de benzinepomp wordt verkocht de benzine met mengverhouding 1:50. Is het noodzakelijk om 1:16 aan te houden ?
5e)Mijn Opa is in het bezit van een stroboscoop lamp voor auto’s. Is deze ook te gebruiken voor de ontsteking van onze brommer? Zo niet, is er een simpele manier om de ontsteking te regelen ?
6e) Hoe is de werking van de condensator te controleren?
5e) Tot slot. Hebt u nog tip(s) of aandachtspunten voor ons bij onze poging om onze oude brommer weer gangbaar te maken?
Bij voorbaat onze hartelijke dank voor uw reactie, met vriendelijke groeten, Daan en zijn Opa.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kaptein mobylette opknappen
BerichtGeplaatst: 31 mei 2016, 16:09 
Bromfiets sleutelaar

(1) uitlaat ontkolen;

niet altijd noodzakelijk, maar als je het gedaan hebt weet je natuurlijk echt zeker dat deze mooi open is. Wasbenzine/diesel is denk ik wel een goede manier, rot delen eruit tikken/kloppen. Demper deel ook direct schoonmaken en voorzien van nieuwe wol (alleen mogelijk als je een deelbare demper hebt).

(2) werking decompresseur;

werking is simpel te testen door de motor proberen te starten en horen of deze dan zegmaar klinkt als valse lucht (en geen compressie heeft) zoja dan werking je decompresseur gewoon. Bij het niet bedienen moet je natuurlijk compressie waarnemen. Iets dergelijks afstellen is volgens mij niet nodig (bij Sachs niet eens mogelijk, hij ligt de lichter of hij ligt de lichter niet), oftewel hij doet het of hij doet het niet

-Batavus Mot'o-Mat 1966 Zwart-Wit
-Sparta Happy 1977 Olijfgroen special: uitgerust met 504/1A A bromfietsblok

Neem gerust contact op voor Sachs 504 blok onderdelen(voorraad leverbaar!)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72583

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]