Het is nu 23 okt 2018, 07:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73910 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ook nieuw. ;-)
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 14:38 
Bromfiets liefhebber

Goedemiddag (of ander dagdeel als je dit op een ander tijdstip leest),

Via via via hier verzeild geraakt.

En onverwachts kom je 'ineens' in Fryslan 2 Batavussen tegen: een TS 49 3v en MK4. Zelf niet al te veel techneut, heb in mijn jonge jaren nooit een brommer gehad, mijn bejaarde vader op pad gestuurd (nou dat wilde ie zelf), die meer tijd en verstand van deze materie heeft. En toen ie onderweg was werd ie gebeld door zijn broer die ook die 2 had zien staan en er heen wilde. ;-)
Na de proefritjes kwam de MK4 als beste uit de bus en dat moet hem dan gaan worden. Nog even eea regelen en dan op pad om het apparaat op te halen.
Maar hoe kom ik zo op mijn relatief oude dag bij de oude brommers terecht?

Vorig jaar begon ik met veel enthousiasme aan motorrijlessen en al vrij vlot liep ik tegen een mooie Honda Shadow VT700C uit 1985 aan die in de tuin werd gezet, zodat ik daar mee op pad kon als ik mijn motorrijbewijs had gehaald. Afgelopen november examen voertuigbeheersing maar tijdens de les daarvoor ging het behoorlijk mis en ging ik bij de noodstop hard onderuit. Ipv stil staan lag ik stil. Na opgekrabbeld te zijn nog maar door met restant les en vervolgens het examen, maar dat liep niet lekker en de staat van mijn rechterbeen werd er ook niet beter op. Gelukkig geen breuk, maar vereiste wel even rust. 2 maanden later zou ik weer gaan lessen maar kreeg ik advies van de rijschool om toch maar te stoppen. Overwoog nog een second opinion maar omdat van meerdere kanten dan toch het advies was dat het beter was om dan toch maar te stoppen dit ook gedaan en vorige week is de Shadow met pijn in mijn hart verkocht.
Daarvoor had ik al eens geroepen dat ik misschien dan maar een oldtimer brommer aan moest schaffen. Daar kan ik met mijn B-rijbewijs en omdat ik deze voor een bepaalde datum heb behaald ook mee op brommers crossen/toeren. ;-)
Oldtimer ook omdat ik qua auto ook een oldtimer heb staan (een Mercedes 220D die 2 maanden geleden 40 jaar oud is geworden). En een paar vrienden ook oldtimer brommer hebben. En dan is het toch wel gezellig om met het groepje tochtjes te gaan houden. En dan ga je een beetje neuzen en zo kwam de Batavus 'ineens' tevoorschijn. Kan zeggen dat ik er erg veel zin in heb. Heb overigens nog een snorscooter staan die in de verkoop gaat om wat ruimte te creëren in de schuur. ;-)

Kom ik ook gelijk bij een vraag. Hoe zit het met verzekeren? Heb mijn Peugeot Vivcity als bromfietsverzekering bij Univé voor 3 tientjes per jaar. Wilde de MK4 verzekeren, maar men beweert dat dit alleen als oldtimerverzekering kan en dan kan je alleen maar WA verzekeren, terwijl een oldtimerverzekering bedoeld is voor oldtimers en dat deze ook enige waarde hebben. Maar volgens Univé schijn ik hem niet in een bromfietsverzekering te kunnen stoppen. Apart toch?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ook nieuw. ;-)
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 15:11 
Bromfiets Koning

er bestaan echt wel oldtimer verzekeringen voor bromfietsen,waarde volle brommers kan je laten taxeren en daar een verzekering bij regelen ,waarvoor taxeren ,bij een aanrijding
zonder waarde bepaling,,taxatie waarde,,is zoon oude brommer in de ogen van een verzekerings maatschapij niets waard,dus al het niet jouw schuld is ,krijg je bv een paar eurootjes
terwijl als je een taxatie waarde heb dus de echte waarde van de bromfiets sta je een stuk sterker bij uitkering schade.vgr tonsr

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 15:12 
Bromfiets Koning

Kijk maar even bij www.Guis.nl

Mvg

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 15:32 
Bromfiets liefhebber

Precies, dat was ook mijn idee. Zal eens gaan neuzen bij Guis, danwel via hun app een offerte opgevraagd want de site wordt op de zaak geblokkeerd. :-(

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 16:31 
Bromfiets Koning

DikkieDick schreef:
Kom ik ook gelijk bij een vraag. Hoe zit het met verzekeren? Heb mijn Peugeot Vivcity als bromfietsverzekering bij Univé voor 3 tientjes per jaar. Wilde de MK4 verzekeren, maar men beweert dat dit alleen als oldtimerverzekering kan en dan kan je alleen maar WA verzekeren, terwijl een oldtimerverzekering bedoeld is voor oldtimers en dat deze ook enige waarde hebben. Maar volgens Univé schijn ik hem niet in een bromfietsverzekering te kunnen stoppen. Apart toch?
Welkom op dit forum thumbup Goede keuze zo'n Batavus MK model. Comfortabel, betrouwbaar en onderdelen zijn nog genoeg te koop ervoor. En nog een mooi model ook thumbup1 Ik begrijp het probleem van het verzekeren niet goed. Waarom wil je hem in een 'gewone' brommerverzekering doen? Ik heb meerdere verzekeringen voor oldtimer brommers bij Univé lopen en dat voor beduidend minder dan de dertig euro's die jij aangeeft. Dat zal zijn met (eenmalige) kosten? Daarna goedkoper toch? Als je van plan bent je MK te gebruiken voor ritjes maar niet voor dagelijks gebruik kun je hem toch gewoon in zo'n oldtimerverzekering stoppen? Mocht er iets gebeuren is de tegenpartij gedekt en zelf koop je vervangende onderdelen relatief goedkoop en hersteld hem dan zelf. Het zal ook niet gaan om de waarde van je MK want het zal geen brommer van vele duizenden euro's zijn. Een MK geld in de 'oldtimerwereld' als een goedkoop model waarmee ik er zeker geen afbreuk aan wil doen. Ik heb zelf n.l. twee in de schuur staan met hetzelfde model.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 17:18 
Bromfiets liefhebber

Bij Unive kom ik op 5,74 incl. inzittenden cq opzittendenverzekering en ass. bel. per maand. Terwijl ik voor mijn snorscooter 30 euro per jaar kwijt ben inclusief opzittendenverzekering.
Uiteraard is het niet een ding dat in de 1000-en euro's loopt, maar het ging me om het idee. Vreemd dat je hem ook niet tegen diefstal zou kunnen verzekeren.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 18:31 
Bromfiets liefhebber

itskoat schreef:
Ik heb meerdere verzekeringen voor oldtimer brommers bij Univé lopen en dat voor beduidend minder dan de dertig euro's die jij aangeeft. Dat zal zijn met (eenmalige) kosten? Daarna goedkoper toch? Als je van plan bent je MK te gebruiken voor ritjes maar niet voor dagelijks gebruik kun je hem toch gewoon in zo'n oldtimerverzekering stoppen? Mocht er iets gebeuren is de tegenpartij gedekt en zelf koop je vervangende onderdelen relatief goedkoop en hersteld hem dan zelf.

Wietze, ben ik toch benieuwd hoe je zo goedkoop uitkomt. Maar is dat incl. opzittendenverzekering? Want er wil bij mij nog wel eens iemand mee (misschien). ;-)
Zoals gemeld kom ik bij Unive op 5,74 incl. alles. Nou zal er wel nog wat afgaan omdat ik meerdere verzekeringen heb.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 maart 2017, 19:15 
Bromfiets Koning

Mijn brommerverzekering kost bij de Univé €22,74. Ik heb vijf verzekeringen lopen en die kosten alle vijf precies dit zelfde bedrag. De oudste is een Batavus Tour G50 van 1957, dan een Batavus Combisport van 1963, een Batavus Conforte van 1964, een Batavus City van 1976 en de jongste is een Batavus M56 van 1978. Voor het eerste keer afsluiten van een polis zul je inderdaad zo rond de €30,- uitkomen. Daarna volgende jaren zul je dan €22,74 moeten betalen. Ik weet echter niet hoe het zit met bijvoorbeeld leeftijd of regio. Er zijn verzekeringsmaatschappijen die daar andere tarieven gaan rekenen. Van de Univé weet ik dat eerlijk gezegd niet.

Die €5,74 zal niet kloppen zeker??

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 maart 2017, 07:11 
Bromfiets liefhebber

Wietze, is het dan een brommer- of oldtimerverzekering? Want als ik als oldtimerverzekering doe met kenteken invullen en jaar aanpassen van 2005 in 1976 (want anders mekkert ie dat ik geen oldtimerverzekering kan nemen), zit ik met alleen WA op 2,61 per maand (als ik per maand betaal en dat doe ik vanwege de tig andere verzekeringen) en dan heb ik nog geen opzittendenverzekering. Nou zal er door de pakketkorting een procentje of wat af gaan.

Regio zou van invloed kunnen zijn, maar deze gegevens, samen met mijn leeftijd, heb ik op dat moment nog niet opgegeven.

Voor mijn snorscooter ben ik als bromfietsverzekering incl. ongevallenverzekering (zie dat dat er staat ipv opzittendenverzekering) 29,88 per jaar kwijt.

Voorkeur geniet om tegenwoordig zoveel mogelijk alles op 1 plek te hebben ondergebracht. De oldtimerverzekering voor de Mercedes uit 77 heeft hier ook best een gunstige premie met redelijke kilometrage, echter heb je een taxatierapport nodig dat niet meer dan 360 dagen oud mag zijn, terwijl zo'n taxatierapport voor 3 jaar geldt. En die van mij is opgemaakt in 2014 of 2015. Dus daar moeten we nog mee wachten.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2017, 21:38 
Bromfiets liefhebber

En vanmiddag de MK4 opgehaald in Marrum en toen op weg naar Groningen. Vlak voor Damwoude ging het mis, sloeg af en was niet op de normale manier te starten. Met een aanloopje en koppeling loslaten ging het na een paar pogingen en weer gestaag verder. Toen begon ie te stotteren bij lagere snelheden (30-35km), bij 'topsnelheid' ging het goed. Vertrouwde toch het bericht van dat de tank vol zat niet en zag ook zo op het 1e oog geen benzine als de dop er af was, dus ff 3,5 liter bij getankt en aangevuld met 100ml 2taktolie. Maar dat bleek niet veel te helpen. Nou ja, zolang ik langs de N355 en later het van Starkenborghkanaal op 45km/uur reed was er niks aan de hand maar na een paar keer afremmen kwam ie helemaal niet meer op snelheid en de laatste pakweg 3km gingen met een slakkegangetje van 20-25km/uur. Was al lang blij dat ik na 60km thuis was. Nog een buitje op mijn kop bij Zuidhorn en miste toch een paar handschoenen. ;-)
Vermoedelijk verstopte sproeier. Daar komende week maar eens naar kijken. En nog wat mooie foto's maken.
Leuk reacties van sommigen die in een tuin bezig zijn of die je tegemoet fietsen. Ben toch een paar keer begroet onderweg door wildvreemden. ;-)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73910 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]