Het is nu 24 nov 2017, 17:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70953 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 09 sep 2017, 09:41 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 02 aug 2016, 19:37
Berichten: 37
Wat vinden jullie. Aangezien er 15 jaar geleden en ouder nog bromfietsen bij het grof vuil werden gezet is dit anno 2017wel anders. Sommige bromfietsen zijn zeer hoog geprijsd. Neem bijv. Een cheetah of boomerang. Maar zouden de prijzen van de normalere bromfietsen toch nog omhoog gaan de komende tijd. Ik ga dan niet uit van emotionele waarde en wat de gek ervoor geef. Iedereen weet best wat iets ongeveer waard is. En natuurlijk ben ik van mening dat hoe zeldzamer het is de waarde ook sneller stijgt.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 09 sep 2017, 11:29 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 30 aug 2010, 11:27
Berichten: 1139
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Berichttitel: Re: Donderdagavond Nozemavond (deel 2)BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 9:28 pm
Online

Geregistreerd: vr jun 24, 2011 8:12 pm
Berichten: 351
Beste brommer Sport en Sportbommer rijders,
jullie brommer en Snelbrommers zijn allemaal mooi en bijzonder,ze worden steeds gefilmd en gefotografeerd.
Het is een prachtige hobbij, maar hebben jullie kinderen (dochter,s zonen of kleinkinderen) óók die belangstelling ?
Of rijden jullie ze op tot aan Snt: juttemis en daarna zien we wel weer,wie dan leeft wie dan zorgt.
Het is en blijft een hobbij mooie werkstukken en technishejuweeltje,s waar veel tijd en geld in zit (of in is gestoken).
Komt dit er allemaal wéér uit of gaat hij zijn leven eindigen in de schuur of op zolder of berging ?

Jan de HMWman wacht op Antwoord.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 09 sep 2017, 15:42 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2284
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik zie het zo; het is niet alleen de zeldzaamheid die de prijs van een brommer bepalen, maar vooral de vraag naar een bepaald merk of model.
Natuurlijk zijn er maar heel weinig Cheetah's en Boomerangs, dat is zo, maar wel veel Kreidlers, Zündapps en toch ook nog heel wat Itoms, Flandria Rekords en Royal Nords.
Soms kan je voor een zeldzame brommer geen behoorlijke prijs krijgen omdat er geen vraag naar is!
Er zal in de toekomst waarschijnlijk een over-aanbod van oldtimers ontstaan, daardoor zullen de prijzen nog dalen, denk ik.
De Cheetah's en consorten zullen echter wel veel waard blijven, zou het niet?
Maar ja wie heeft er een betrouwbare glazen bol? Daar zou je pas veel geld voor kunnen krijgen!
Met groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 09 sep 2017, 17:58 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 06 mei 2009, 21:49
Berichten: 372
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik denk niet dat de brommers nog erg stijgen in waarde.Ten eerste zitten veel brommers bij de oudere liefhebbers bij wie meer dan de helft van hun leven er al op zit.Straks gaan de nabestaanden het erfgoed verpatsen voor een appel en een ei.Ten tweede heeft het merendeel van de jeugd weinig op met dit "oude ijzer"dus zal het aanbod de vraag overstijgen.Dat doet de prijs ook geen goed.Ten derde is men steeds meer met het milieu bezig.Ik zie er van komen dat de oudere brommers verbannen gaan worden.Een brommer die je uit kunt laten is volgens mij ook meer waard dan een waar je alleen maar naar mag kijken.
Ik heb zelf zo'n kleine 100 brommers staan maar dat is gewoon liefhebberij.Als het minder waard wordt zal dat mij m'n achterwerk oxideren.Ik heb er nu plezier van en het geld op de bank zetten zet ook geen zoden aan de dijk,of nog erger:als je geld op de bank hebt staan dan kost dat geld omdat de regering meer belasting heft op je geld dan dat de rente hoog is.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 09 sep 2017, 19:10 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 11 aug 2014, 13:04
Berichten: 647
Dat heb je netjes verwoord Eric . lol :idea:


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 09 sep 2017, 19:56 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 30 aug 2010, 11:27
Berichten: 1139
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Berichttitel: Re: Donderdagavond Nozemavond (deel 2)BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 10:24 pm
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 31, 2010 5:41 pm
Berichten: 1386
Woonplaats: Voorburg
Dat is een goede vraag Jan, die naar mijn mening eigenlijk een apart topic op dit forum verdient.

Hiermee breng je een heel gevoelig onderwerp in de aandacht, voor sommigen wellicht zelfs een open zenuw. Want de vooruitzichten voor de middellange en langere termijn zijn helaas niet gunstig. Immers, de Kreidlers die nu nog rijden en/of in oude luister worden hersteld, zijn niet of nauwelijks in bezit van de jeugd. Op een enkele uitzondering na zijn het vooral mannen op leeftijd die hier (veel) tijd, geld en energie in steken. En het lijkt het er op dat zij vooral door sentimentele overwegingen worden gedreven. Ik waag te betwijfelen of hun nabestaanden straks allemaal Kreidler zullen gaan rijden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de (oude) regel bevestigen, maar dat is niet genoeg voor een toekomst op de openbare weg. "Het enige dat blijft, is de verandering". De tijd zal leren wat er dan met al die pareltjes gaat gebeuren ...

Groet, Marcel
(en je weet nu dat er drie Marcellen onder de nozems zitten die -niet toevallig- allemaal oude lullen mannen zijn :wink:


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 09 sep 2017, 20:25 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 22 jun 2014, 20:21
Berichten: 71
ik verzamel aleen de bijzondere de rest mag naar de jeugd om te crossen wat ik helaas ook gedaan heb met nu bijzondere exemplaren maar wat hadden we een mooie tijd zonder internet en mobiel gr sport 3


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 10 sep 2017, 11:39 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 30 aug 2010, 11:27
Berichten: 1139
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het zijn Rembrand werkstukken of Parels (voor) op de weg. Maar (voor) in de Garage of in de schuur is hij te duur !!

HMWman Jan geeft Antwoord


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 11 sep 2017, 20:38 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 03 mei 2010, 20:19
Berichten: 402
Nee hoor, de brommers worden alleen maar meer waard,kijk maar naar de lichte motorfietsen vanuit de pionierstijd en voor de oorlog, er is nagenoeg niemand meer in leven die er op gereden heeft,en de tot de verbeelding sprekende jaren 50 en 60 zal altijd voort blijven gestaan.

_________________
liever 1 mooie op de weg dan 10 wrakken in de schuur !


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Oldtimer als belegging
BerichtGeplaatst: 11 sep 2017, 22:24 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2284
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Welkom deze positieve benadering! We helpen je allemaal hopen dat het zo zal gaan!
Ja die jaren '50 en '60 waren onvergetelijk, heerlijke tijd! Geniet even mee.
Met groet, Ötzi


UIT GOEDE BROM 18, In Ons Dorp

Op bromfietsgebied was er in ons dorp op de Veluwe heel wat te beleven. Geen spektakel, wedstrijden, shows of beurzen, nee zover was het nog lang niet. Er waren wel een aantal karakteristieke figuren die op de een of andere manier een link hadden met brommers. In de eerste plaats had je vier fietsenhandelaars in het dorp die actief waren op dit gebied. De concurrentie was hevig maar soms hadden ze elkaar, ironisch genoeg, ook weer nodig. Ik kwam het meest over de vloer bij Bart Zijlstra, de voor mij dichtstbijzijnde zaak. Wij noemden hem gewoonlijk B.Worst….. Hij vertegenwoordigde de Stokvismerken zoals Rap, Puch en Solex maar hij had ook Victoria en Eysink. Een eindje verder in de straat had je van Sloten met Tomos, Sparta en Kreidler. Op een keer gebeurde er iets bijzonders. Van Sloten kwam op bezoek in de werkplaats van B.Worst waar op slag een vreemde, ongemakkelijke spanning heerste. Wat was de reden van deze ongewone confrontatie? Van Sloten had een probleem met een brommer waar hij geen onderdelen voor had. Worst had die wel omdat hij dealer van het merk was. Nu moest van Sloten met veel goede woorden onderdelen van Worst zien los te weken. Het was vernederend te horen hoe hij zich in bochten wrong om de onwillige Bart Zijlstra maar te vermurwen. Ik kon het verloop van de onderhandelingen niet helemaal volgen maar op het laatst hoorde ik hem in plat dialect zeggen en op huilerige toon: “………ik heb joe toen ook ehulpen heur!”. Dat was genoeg om Bart Zijlstra overstag te laten gaan. In eigenbelang natuurlijk want er zou onherroepelijk een dag komen dat de rollen omgedraaid zouden zijn. Eerst moest hij van Sloten eens goed laten lijden en zijn macht van het moment uitspelen! Met een diepe zucht van opluchting en Worst vervloekend ging van Sloten met zijn onmisbare spullen naar huis.
In het centrum van het dorp was een grote kruidenier. Zij leverden veel aan huis bij de beter gesitueerden, hotels, pensions en restaurants. De zaak had daarvoor bij de HMW/Gazelle-dealer een splinternieuwe Gazelle/Apollo bakbromfiets aangeschaft. Er zat een HMW motor onder met ventilatorkoeling. Van voor een prachtige houten bak erop en aan het stuur een stoere kerel met grote snor. Voor die man had ik heimelijk een enorme bewondering. Dat hij kon en durfde rijden met dat kostbare en glanzende gevaarte! Maar ik keek ook tegen hem op om zijn stoere uiterlijk en natuurlijk om het zware, voor mij opwindende, geluid van de HMW. En hij liet ‘m flink gaan ook, hoog in de toeren en snel. Mijn broer werkte bij die HMW-dealer en vertelde dat het een onafgesteld blok was. Die driewieler haalde ondanks zijn korte overbrenging misschien wel meer dan 50km/u! Da’s hard met zo’n bak hoor!
Dan had je nog Freek, een geval apart was dat. Een reus van een man, over de twee meter, flink gezet en met een blozende ronde kop. Hij was groenteboer en ook hij ging dagelijks overal groenten bestellen. Hij had echter alleen maar een Kapteintje! Hij presteerde het om balancerend met een hoge stapel groentekistjes onder zijn linkerarm, alleen met alleen zijn rechterhand vrij dus, door het dorp te snorren. Ik heb me altijd afgevraagd hoe hij van start ging met zo’n lading. Iedereen kende hem en spontaan als hij was, riep hij dan links, dan rechts, een groet of een gevatte ‘oneliner’. Ongelofelijk hoe handig die man was, een echte circusartiest!
Ik herinner me ook nog een bekend dorpsfiguur met een oud type Zündapp, waar hij altijd heel wild en ongecontroleerd mee reed. Merkwaardige man, ondanks dat hij maar weinig ouder was dan wij, zag hij er in onze ogen uit als een oude man. Dat kwam door zijn ‘primatenuiterlijk’ denk ik en door zijn door de zon bruingebrande gezicht. Je kan wel nagaan welke bijnaam we dus voor hem gebruikten….. Hij heette Gerrit, Gart in het dialect, en was bijzonder geïnteresseerd in alles wat een rok droeg, uitgezonderd Schotten veronderstel ik. In vrouwelijk gezelschap gedroeg hij zich altijd bijzonder luidruchtig en druk. Het was eigenlijk geen wonder dat de meeste ‘fatsoenlijke ‘ dames niets met hem te maken wilden hebben. Toch zagen we hem meerdere malen met een meisje het bos in gaan. Meestal met dezelfde, niet bepaald een schoonheid. We noemden haar altijd de magere, lange griet. Ze stak dan ook ruim een kop boven de archaïsche kop van Gart uit. Wat ze daar in het bos altijd uitspookten hadden we uiteraard het raden naar. Onder elkaar speculeerden we er altijd over, natuurlijk met veel hilariteit.
Lubbert, een echt Veluws keuterboertje, had een Gazelle brommer. Niet meer dan logisch eigenlijk want hij had altijd Gazelle fietsen gehad, kwaliteit weet je wel. Traditie speelt sterk in zo'n dorp, dus ook trouw aan de eigen fietsenmaker was in die tijd heel gewoon. Wat oogde en voelde zo’n Gazelle met HMW Blitz-motor degelijk! Lubbert was er vanuit gegaan dat de kwaliteit van de Gazelle brommer even hoogstaand was als die van de fietsen. Helaas een misrekening, hij stond regelmatig bij de dealer met problemen.
Als hij ging vertrekken probeerden we altijd onopvallend te gaan kijken want dan was het steevast lachen! Lubbert had niet zo’n goed gevoel voor de combinatie koppeling en gas. Niet dat de motor afsloeg bij het wegtrekken, de HMW had koppel genoeg en Lubbert was maar een licht mannetje. We wilden zien wanneer hij op zijn heel eigen, grappige wijze wegsprong met zijn brommer, net een jonge snaak in een overmoedige bui. Die jeugdige overmoed werd ruimschoots gecompenseerd door het slakkengangetje waarmee hij altijd reed. Om die reden moest zijn afgestelde en goed gedempte HMW bijna iedere maand ontkoold worden anders was hij helemaal niet meer vooruit te branden! Wat wil je, er werd toen nog vlot 1:25 gesmeerd en de gebruikte olie liet, zeker bij trage brommers, flink wat verbrandingsresten na.
Ja zo ging het er begin jaren ’60 aan toe in mijn dorp, pure nostalgie! Ik moet nu denken aan het bekende, weemoedige lied van Wim Sonneveld: ‘Het Dorp’. Beschouw mijn verhaal, ‘In Ons Dorp’ maar als een aanvulling daarop, 'uit goede brom' natuurlijk!


Bijlagen:
Uit goede brom Freek kl..jpg
Uit goede brom Freek kl..jpg [ 145.74 KiB | 374 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70953 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling