oudebrommers.nl
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/

Triboron
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=30&t=10696
Pagina 1 van 2

Auteur:  Ötzi [ 16 mei 2018, 22:26 ]
Berichttitel:  Triboron

Op deze site nog niet veel gelezen over de nieuwe milieuvriendelijke brandstoffen en smeermiddelen.
Wellicht kunnen we onze ervaringen delen en ook de visie die hier achter zit eens wat nader belichten. Ik ben zeer geïnteresseerd, ik heb al Triboron in huis en wil er graag ervaring mee op doen.
Dus iedereen die dit onderwerp boeit of belangrijk vindt laat uw stem horen!
Met vriendelijke groet, Ötzi

Auteur:  Kleijn3 [ 22 mei 2018, 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

En bevalt het ben nieuwsgierig

Auteur:  Ötzi [ 23 mei 2018, 11:19 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

Omdat ik nog heel wat tweetaktolie in voorraad heb wil ik dat eerst opwerken, daarna breekt de nieuwe tijd aan: schone tweetakten!
Groet, Ötzi

Bijlagen:
triboron-products-vierkant.jpg
triboron-products-vierkant.jpg [ 95.2 KiB | 298 keer bekeken ]

Auteur:  rene [ 29 mei 2018, 12:29 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

Triboron...mooi verhaal en waarschijnlijk een goed product.
Alleen denk ik persoonlijk(niet gehinderd door enige kennis hiervan)dat het voor een nieuwe brommer of scooter heel goed zal werken.
Op de ouwe meuk waar wij gek van zijn ben ik er niet zo zeker van,Deze motortjes zijn ontworpen met wat meer toleranties en andere minder hoogwaardige materialen als de huidige motoren.
De olie die wij gebruiken heeft meer functies als alleen smeren,een beetje koeling en in mijn ogen een hele belangrijke.....afdichting!
Zoals je allemaal weet loopt een tweetakt alleen maar goed als er geen valse lucht in de cilinder kan komen,hiervoor gebruiken we de keerringen en dat werkt.
Zo een keering heeft olie nodig om het contact tussen krukas en keerring probleemloos te laten verlopen zodat de keerring niet inloopt op de krukas,triboron zal dit ook doen dus tot zover geen probleem.
Maar nu komt het:de ouwe zooi die wij vol trots krukas noemen heeft heel vaal al een paar revisies achter de rug,diverse lagersetjes versleten en de nodige keerringen vervangen,dat houdt in dat de krukas ietsje dunner is gesleten,vaak wat krasjes en putjes heeft opgelopen maar hij doet het verder nog prima...…..nu gaan we triboron gebruiken in een 1:100 verhouding want dat zou voldoende zijn.

De olie die we eerst gebruikten hielp mee de kleine ruimte die er op de keerringen was gekomen door de slijtage van de krukas af te dichten dus kwam er geen valse lucht in de motor,de triboron die veel zuiniger gemengd wordt zal dit naar mijn mening niet doen.

Bovendien zorgt de oude dikke tweetaktolie ook voor afdichting op het zuigerveerslotje en in de zuigerveergroef wat de compressie ten goede komtdit was al te merken op de 50cc racers waar ik altijd castrol a 747 in 1:25 mengde,toen ik op een bepaald moment overging op moderne tweetaktolie 1:40(op aanraden van een oliespecialist)was het resultaatveel slechter lopen en meer vastlopers,conclusie was dan ook:waar geen olie zit smeert het ook niet en ben ik weer op A747 overgegaan.
Ik heb pas geleden een motorfiets gekocht waar een 175cc Sachs onder zit,deze werd geleverd met volle tank en liep echt heel mooi,vol goede moed ben ik gaan rijden...….ongeveer 150km gereden en toen liep het big-end er uit,zo vast als een huis.Aangezien ik geen oorzaak kon vinden heb ik uiteindelijk de verkoper gebeld of hij een idee had,dat had hij niet want hij had er na revisie alleen de straat mee op en neer gereden en meer niet.Op het laatst vroeg ik hem nog wat voor verhouding hij had gesmeerd in de benzine die er in zat...……..1:60 was het antwoord.Toen ik opperde dat dat veel te zuinig was vertelde hij dat het kon omdat hij iets nieuws had gebruikt...…………...TRIBORON!
…..en bedankt hé.....
Je moet natuurlijk zelf weten wat je gebruikt,al smeer je door een pakje roomboter door de benzine te roeren het zal mij worst wezen,voorlopig hou ik het bij de vertrouwde tweetaktolie.

Auteur:  Andries Gaastra [ 30 mei 2018, 19:01 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

Ötzi schreef:
Omdat ik nog heel wat tweetaktolie in voorraad heb wil ik dat eerst opwerken, daarna breekt de nieuwe tijd aan: schone tweetakten!
Groet, Ötzi


Ik heb een teleurstellende mededeling : schone tweetakten bestaan niet, net zomin als schone viertakten.
Zelfs de elektrische brommer is niet schoon, maar is misschien nog wel erger dan de verbrandingsmotor.

Nieuwe motoren en smeermiddelen zijn hooguit iets minder vervuilend, in veel gevallen in zeer geringe mate of helemaal niet.

Oude tweetakten met ijzeren cilinders moet je smeren met echte olie.

Auteur:  Ötzi [ 07 jun 2018, 21:29 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

Interessante meningen die ik heb voorgelegd aan de importeur van van het olievrije smeermiddel Triboron.
Dit was zijn reactie:
"Probleem is dat mensen totaal geen idee hebben hoe de smering met Triboron werkt. Wij staan natuurlijk geheel achter ons product en kunnen dan ook zeggen dat bovengenoemde niet juist is. Dat klinkt natuurlijk erg commercieel omdat wij de importeur zijn daarom hebben wij een facebook groep aangemaakt waarop gebruikers van Triboron hun ervaringen kunnen delen. Ik zal een link hieronder plaatsen zodat je alle verhalen even rustig kan doorlezen. Ik denk dat je dan voldoende antwoord hebt op al je vragen."

https://www.facebook.com/groups/1646211578798882/


Met vriendelijke groet,

Sjoerd van der Zee

Auteur:  rene [ 08 jun 2018, 23:14 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

Beste Ötzi,deze importeur heeft waarschijnlijk het niet helemaal begrepen voor wat betreft de afdichting waar ik over schreef,hij heeft het alleen over de SMEEReigenschappen……..hier een quote van de facebookpagina:
Future2green Hallo Paul, nee er is geen fout gemaakt, Triboron heeft een totaal andere manier van smeren dan 2-takt olie. Er wordt een nanolaag opgebouwd op de metalen delen in de motor die dus zorgen voor een frictievermindering die vele malen groter is dan 2-takt olie. De Triboron die met de benzine meekomt zorgt dat de laag in stand blijft. 1:100 is 100% veilig en wordt dan ook door Triboron geadviseerd. Er zijn zelfs mensen die 1:200 mengen maar dat is volledig op eigen risico natuurlijk. De motoren vroeger werden ook anders gesmeerd omdat de kwaliteit van de olie niet zo goed was als tegenwoordig. Dus 1:100 mix zonder problemen.

Het gaat dus alleen over frictievermindering,niet over afdichting..

Auteur:  spartafiel [ 08 jun 2018, 23:30 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

Helemaal mee eens rene. Ze gaan voorbij aan de afdichting van zuigerveren in de cilinderwand of bronzen lagersbussen zoals in een Vooroorlogse villiers 3a motor. Die villiers motor rekent op oliesmering tussen as en lagerbus opdat er een afdichting tot stand komt door hydrodynamische smering. Voor de onwetenden onder de lezers; google maar eens op hydrodynamische smering.

Een ander leuk voorbeeld is de jlo fp50 motor, waarbij de koppeling en versnellingsbak ook gemseerd worden door de mengsmering, een smeermiddel met te goed smerende eigenschappen zal de werking van de koppeling negatief beinvloeden.

Renusmé; Ik twijfel niet zozeer aan de technische kwaliteiten van Triboron, maar eerder aan de toepasbaarheid op oude tweetakten.

Mvg
Marco

Auteur:  rene [ 08 jun 2018, 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

Marco oude motoren zijn ook helemaal niet intressant voor de triboronfabrikant.
Een zundapp of kreidler zijn in principe vrij modern en daar zal het prima werken.
Maar als ik naar mijn 1925 Terrot kijk gaat het zeker niet werken,de krukas heeft geen lagers maar draait op bronzen bussen zonder keerringen,de smering MOET 1:10 zijn anders loopt het gewoon niet vanwege de valse lucht die aangezogen wordt door de bronzen bussen heen,de olie dicht dit af.
Ik waag mij er niet aan,laat mij maar gewoon olie gebruiken...….
In mijn FS1 zou het wel kunnen.....maar daar stook ik nog geen 2 tanken per jaar leeg en ik heb nou eenmaal olie staan voor de rest van de motoren dus...……...laat maar

Auteur:  peterria [ 09 jun 2018, 07:42 ]
Berichttitel:  Re: Triboron

ik zeg alleen wat ik zelf gezien heb bij een clup meeting was een man
die had een zundapp blok waar een nieuw cilinder en zuiger op zat.
met triboron 2000 km gereden en toen in het bij zijn van alle clup leden open gemaakt.
wat je zag was dat alles onder een dikke aangekoekte laag zat die zeer hard was en moeilijk te verwijder was.
ik zelf rij met een zundapp met hoge uitlaat zie niks geen rook of wat dan ook uit de pijp komen.
anders zou na een lange rit toch je bagage rek wel vol roet of zwarte stof zitten.
meng castrol rs 1 op 50 heb nu 26000 km gereden en nog nooit de boel ontkoold .
en gaat volgende week voor de negende keer 4 dagen de eifel in.
wat er op het forum staat wat de importeur naar wijst zitten verschilende bekende van mijn.
die rijden in een seizoen net zo veel km als ik in een week rijd 001_tt2 .

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/