Het is nu 21 jul 2019, 16:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76254 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Triboron
BerichtGeplaatst: 09 jun 2018, 13:59 
Bromfiets Koning

Een tweetakt die technisch in orde is en goed is afgesteld rookt met een warme motor nauwelijks. Of het moet zijn dat je te laag in toeren rijdt, maar dat is bij een tweetakt sowieso niet aan te bevelen.

Ik heb op vooroorlogse tweetakten gereden die 1:15 werden gesmeerd . Minerale olie nog wel, en die bij warme motor nauwelijks rookten.

Het beste "vergroen" je een tweetakt door deze in goede conditie te houden en goed af te stellen! Dan is de verbranding het optimaalst. En juist dat maakt een tweetakt 'schoner'!

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018, 17:53 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Leuk die meningen, zo komt de discussie op gang! Alleen de reacties zijn tamelijk afwijzend. Ik zou ook graag een paar mensen horen die goede ervaringen hebben met dit olievervangend smeermiddel. Het klinkt aannemelijk dat de heel oude vooroorlogse tweetakten echte olie in de benzine nodig hebben.
Het is zonder meer waar dat een goede afstelling en niet rijker smeren dan nodig van groot belang zijn om het roken tegen te gaan. Veel tweetakten die niet zo vaak snel gereden worden beginnen hard te roken als je dan toch eens flink gas geeft en ze toeren laat maken, hetzelfde met diesels trouwens.
Vreselijk als je er met de motor of brommer achter rijdt! Tijdens rondritten in groep verwissel ik vaak van plaats omdat het inademen van die rook zo slecht voelt. Ik heb er ooit hoofdpijn van gekregen.
Er zijn clubs die 'en groupe' over zijn gegaan op milieuvriendelijke brandstof/smeermiddelen. Het argument is ook wel dat men de wetgever voor wil zijn. Beter zelf maatregelen nemen voordat de overheid ons aan banden gaat leggen.
Dus graag meer reacties, ook van gebruikers!
Met groeten, Ötzi

Bijlagen:
EENWIEL.jpg
EENWIEL.jpg [ 62.84 KiB | 752 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 17:07 
Bromfiets Koning

Ik heb op de facebook pagina van Triboron de vraag gesteld over afdichten,hier het antwoord:

Future2green Hallo René, Triboron is puur een middel dat de zorgt voor een optimale smering. In het geval van afdichting zodat de Krukas geen valse lucht trekt is Triboron natuurlijk niet geschikt. Je gebruikt daar zeker een hele dikke olie voor? Voor smering zou je dus makkelijk deze motor 1:100 kunnen smeren met Triboron maar als afdichting zal het niet helpen.

Het is dus zoals ik al vermoedde,het smeert alleen maar en is dus voor onze echt oude vehikels niet geschikt...…..conclusie:in een "moderne"brommer zoals kreidler of yamaha en zundapp of soortgelijk prima te gebruiken,in echt oude brommers beter van niet.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2019, 09:42 
Bromfiets Koning

Ik ben begonnen in (slechts) één van mijn brommers Triboron toe te passen in de voorgeschreven verhouding 1 op 100. In dit geval een Starflite GTM met een Sachs vier voetversnellingen blok uit 1976. Met mijn andere brommers rijd ik rustig verder met een benzine / oliemengsel van 1 op 50. Ik ben wel nieuwsgierig naar de werking van Triboron of beter gezegd hoe een brommer daarop rijd. Ik hoorde er nl. goede dingen over van mensen die Zündapp rijden. Als ik het goed heb is ook de hele Puch club overgegaan op Triboron.

Om te beginnen heb ik mijn tank leeg gemaakt en de mengsmering in andere brommers gedaan. Daarna Triboron in de tank gedaan en ermee proefrijden. Mijn brommer reageerde heel slecht. Hij liep met horten en stoten en wilde slecht optrekken en het volledige toerental van geen kant halen. Meteen omgedraaid en al stotterend naar huis gereden. Thuis aangekomen even nagedacht en besloten er een grotere maat sproeier in te doen. De standaard sproeier 64 vervangen door een 66. Daarna weer de weg op en ik moet zeggen dat hij nu iets beter liep maar nog lang niet lekker. Ik ben langzaam verder gereden hetgeen aardig goed ging en gaandeweg wat sneller rijden en doortrekken in de versnellingen. Na zo'n 11 kilometers gereden te hebben (mijn vaste testronde) liep hij redelijk.

Daags erna weer mijn vaste testronde gereden en dat ging redelijk. Tegen de wind in liep hij eigenlijk wel goed maar met wind mee 'viertakte' hij nogal wat. Een later testrondje bevestigde dit beeld. Van de week heb ik besloten terug te gaan naar de standaard sproeier 64 om die eens weer te proberen. Daarmee had ik de hoop dat het 'viertakten' (deels) zou verdwijnen. Het rare geval deed zich voor dat hij met een kleinere sproeier nog meer 'viertakte' dan met de iets grotere sproeier. Driest als ik ben (NIET) heb ik besloten het eens te proberen met een sproeier 62 en die blijkt helemaal goed te zijn. Nu is het 'viertakten' eruit zowel met tegenwind als met wind mee. Ik heb deze brommer een aantal kilometers voluit laten lopen met de hand op de koppeling scared Maar er gebeurde gelukkig niks. Ik laat deze sproeier nu eerst zitten en ga verder testen met deze afstelling.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de bougie er nog niet uit heb gehad. Ben nu benieuwd naar de kleur ervan. Zou je nu er Triboron door de benzine zit (o ja, super met octaangetal 102) de afstelling aan de bougiekleur af kunnen lezen?

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2019, 19:19 
Bromfiets Koning

Leuk dat je er mee experimenteert Wietze! Ik denk dat het wel in orde gaat zijn met die Triboron. De bougiekleur betrouwbaar aflezen is er niet meer bij vrees ik.
Ik ben zelf ook bezig met dit smeermiddel in mijn (recent gekochte) Suzuki T20, 250cc tweecilinder van '69. Deze rookte zo erg dat de motor niet op toeren wilde komen, hij smoorde gewoon in de olie. Ook na flink doortrekken (zover mogelijk) en warm rijden bleef hij zo hevig roken. Ik dacht, 'hij zuigt de olie op uit het blok'.
De enige manier om dat te controleren was de olietank aftappen en Triboron 1 : 100 in de benz.tank.
Resultaat; geen rookwolkje meer! Tot nu toe gaat het goed, op de langere termijn moeten we nog afwachten, maar ik heb er alle vertrouwen in.
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2019, 23:19 
Bromfiets Koning

Houd er rekening mee dat bij een Suzuki de olie uit de tank de lagers rechtstreeks smeert,in ieder geval bij de t500 is dat zo,aan de oliepomp zitten leidinkjes die het naar bepaalde punten leidt en alleen mengsmering in de tank is onvoldoende.Of dit bij een t20 ook zo is weet ik niet maar dat is makkelijk na te gaan,als er leidinkjes vanaf de oliepomp komen kun je niet op alleen mengsmering rijden

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2019, 23:30 
Bromfiets Koning

Ötzi kijk hier maar eens,posi force smering smeert de krukas rechtstreeks buiten de carburateur om,gauw stoppen met die triboron onzin dus als je geen krukasrevisie wil.
https://www.oldbikemag.com.au/suzuki-t2 ... sensation/

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 17:47 
Bromfiets Koning

Wat mij opvalt is dat ik tegen bepaalde perikelen aanloop waar ik anderen helemaal niet over hoor. Hoe hebben anderen dat? Een mengsel van 1 op 100 in de brommer en rijden maar? Ik hoor dan iets over dat men eerst geen verschil merkt maar gaandeweg ziet dat er geen rook meer uit de uitlaat komt. Eerst schoonbranden is dan de reden erachter? Bij de tweede tank is er zeker geen rook meer en de brommer loopt ook mooier en gaandeweg sneller. En vanaf de derde tankvulling is men lyrisch over Triboron. Ik ben nu pas bij mijn tweede tankvulling en zie wel het e.e.a. beter worden. Maar ben ik de enige met aanvangsperikelen?

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 18:29 
Bromfiets Koning

er zijn er bij die zeggen dat ze van 5 pk naar wel 12 pk zijn gegaan.
en van 50 km per uur naar 90 km en hebben ook al duizende km.s gereden
met Triboron.
ik hou het maar op castrol gemengt met euro 95 gaat al bijna 40000 km probleemloos.
waarom zou ik gaan veranderen .

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 18:43 
Bromfiets Koning

Wietze ik volg het al een poosje op facebook,de berichten die jij noemt zijn meestal van dezelfde mensen.Ze claimen vermogenstoename.schonere verbranding en minder rook.
Minder rook en schonere verbranding geloof ik zonder meer,vermogenstoename is grote onzin natuurlijk want zoals iedereen weet of hoort te weten kan meer vermogen met dezelfde set-up alleen maar bereikt worden door meer benzine/lucht te verbranden of een additief aan de brandstof toe te voegen zoals bijvoorbeeld nitro of benzeen.

Bij een beetje doorvragen blijkt meestal dat er toch wel het e.e.a.aan de brommer is veranderd,nieuwe zuiger,andere uitlaat en carburateur dus is een vergelijk met de oude set-up niet mogelijk.

Op mijn voorstel om het op een testbank te bevestigen gaat niemand in,"ze weten zo ook wel dat het meer vermogen levert,daar hebben ze geen testbank voor nodig"....grote kul natuurlijk,vermogenswinst kan alleen op een testbank gemeten worden in een geconditioneerde ruimte waar altijd dezelfde temperatuur en lochtvochtigheid heerst.

Ik ben er van overtuigd dat triboron een goede vervanger van olie is en zeker milieuvriendelijker,maar de hoeraverhalen over vermogenswinst verwijs ik voorlopig naar het rijk der fabelen.
Over jouw aanvangsperikelen kan ik kort zijn,.....ik weet niet hoe dat kan,in feite moet het niets uitmaken want het is het benzine/luchtmengsel wat ontploft,niet de olie of de triboron.
Het kan natuurlijk te maken hebben met de temperatuur buiten,droge lucht en warmte zorgen voor een slechter mengsel....

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76254 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]