Het is nu 21 jul 2019, 16:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76254 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Triboron
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 20:19 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bedankt René, dat artikel had ik nog niet gezien/gelezen, interessant!
De olie wordt dus via de twee buitenste hoofdlagers naar de big-ends gepompt. Dus ik neem aan dat die lagers niet gesmeerd worden als je met tweetakt mix in de tank rijdt. Maar hoe zit dat dan met de cartercompressie? Ik denk dat er kogel-terugslagklepjes in de olieleidingen zitten om te voorkomen dat de olie terug gedrukt wordt door de carterdruk. Het middelste krukaslager wordt gesmeerd vanuit de versn. bak.
Er bestaat ook Triboron voor in de olietank. Die is echter even duur als de Triboron om te mengen (1 : 100), dus dat wordt dan een dure kwestie.
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
Suzuki Posiforce.jpg
Suzuki Posiforce.jpg [ 108.91 KiB | 121 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Rechts de blauwe voor motoren/brommers met aparte smering.
triboron-products-vierkant.jpg
triboron-products-vierkant.jpg [ 95.2 KiB | 122 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 22:49 
Bromfiets Koning

Euhh….het is een tweetakt...die heeft geen carterdruk

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 11:50 
Bromfiets Koning

Ik dacht al dat ik de enige was met wat ik maar noem aanvangsperikelen. Ik moest nl. spelen met de sproeierbezetting en ik denk nu dat ik een juiste sproeier heb gemonteerd. Het zal zich gaan uitwijzen. Anderen veranderen blijkbaar meer en dan is wat men zegt natuurlijk minder betrouwbaar. Ik ben Triboron aan het proberen maar had verwacht dat er meer mensen mee bezig zouden zijn. Dat valt blijkbaar een beetje tegen? Ik sprak een poos geleden iemand die had een toertocht gereden met een brommer met JLO V49-3 blok eronder en zijn brommer begon naarmate de toertocht vorderde slechter te lopen. Hij is niet gaan experimenteren maar is meteen terug geschakelt naar oliemengsmering 1 op 50 wat hij altijd al deed en waar hij zich vertrouwd bij voelt.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 12:07 
Bromfiets Koning

ik rij aardig wat km per jaar en er zijn bij bekende van me verschillende die met Triboron
zijn begonnen .
ik geloof er niet in en zeker niet wat ik tezien krijg als ze de cilinder lichten.
alles zwart en aan gekoekt zuigerveren vast gekoekt en dat al na een paar duizend km.
en deze zijn met een nieuw setje gestart dus cilinder en zuiger.
ook zijn er al verschillende bigends gesneuveld.
ik blijf dus zeker ook bij mijn zelfmeng fabriek euro 95 en castrol rs.
tank altijd in begie of luxenburg dit om dat er misschien gezegt gaat worden zit ehtanol in water in de tank nooit geen last van .
zeker al 14 jaar .

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 15:23 
Bromfiets Koning

René, wat je nou zegt? Een 2-takt geen carterdruk? Hoe komen de verse gassen die in het carter zijn aangezogen dan tot boven de zuiger?
Dan zou een volle krukas ook een onzinnig iets zijn...……
Gr. Ö.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 16:05 
Bromfiets Koning

voor zover ik weet heeft een viertakt een carter met smeer olie.
en een tweetakt heeft een carter waar het mengsel lucht en benzine mengolie
op druk word gebracht en door de spoelpoorten naar boven de zuiger word afgevoerd

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 16:28 
Bromfiets Koning

René heeft wel gelijk hoor. Een viertakt heeft de motorolie in het blok zitten en met die olie word alles binnen het blok gesmeerd. Een tweetakt heeft eigenlijk twee compartimenten. Eentje waar de krukas in rond draait en waar doorheen de brandstof via spoelkanalen naar de cilinder(s) word gepompt. Een tweede compartiment is de versnellingsbak die zelfstandig olie heeft waarmee alles binnen deze bak gesmeerd word.

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 jul 2019, 16:50 
Bromfiets Koning

Er zijn tal van viertakten met een olietank, daar zit de olie niet in het carter (dry sump), maar dit terzijde. Een viertakt bouwt wel druk op in het carter (dikwijls één compartiment met de versn.bak, vaak ook niet) doordat de zuiger steeds naar beneden gaat. Deze druk wordt afgevoerd via een carterontluchting.
Een tweetakt bouwt geen druk op in de versn.bak (alleen een beetje door opwarming). Wel in het carter natuurlijk, dit om de verse gassen via de spoelpoorten naar boven te krijgen, de spoeling.
Dus in het geval van de Suzuki T20, de olie wordt via de hoofdlagers van de krukas naar de big-ends gepompt. Als de zuiger naar beneden gaat ontstaat er flink wat druk in het carter, de olie zou dan teruggestuwd kunnen worden. Daarvoor meen ik op de tekening van het 'Posi-Force' systeem een kogelklepje te ontwaren bij de aansluiting van de olieleiding op het blok.
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 01:09 
Bromfiets Koning

Ötzi een tweetakt bouwt onder de zuiger druk op maar deze kracht stuwt het mengsel direct door de poorten omhoog daardoor ontstaat er in het carter geen eigenlijke druk het staat via de poorten in een open verbinding met de kop waar wel druk word opgebouwd.Let maar op als je een lekke keerring heb aan de droge kant,er komt geen brandstof uit,er komt alleen valse lucht in.Het keerklepje wat jij noemt dient ervoor om vermenging van benzine in de bakolie tegen te gaan.
Als de zuiger naar beneden gaat staan de poorten boven de zuiger open,daar gaat de druk heen,als de zuiger omhoog gaat sluiten de poorten en wordt de brandstof gecomprimeerd,op dat moment is er helemaal geen druk meer in het carter.Dus carterdruk bij een tweetakt is te verwaarlozen 001_tt2 thumbup

René

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 22:19 
Bromfiets Koning

Interessant René, een mens is nooit te oud om te leren! Ik probeer het nog eens goed te bekijken.
Als de zuiger in b.d.p. staat moet hij ongeveer 60° naar beneden gaan voordat de inlaat sluit. Daarna gaat hij nog ongeveer 60° naar beneden voordat de spoelpoorten open beginnen te gaan. Dus tijdens die 60° zuigerslag naar beneden is er geen verlies van druk, noodzakelijke druk voor de spoeling denk ik.
Als men de zuiger aan de inlaatkant te kort maakt (om vermogenswinst te krijgen) zie je dat hij benzine/luchtmengsel terug gaat blazen in de carburateur.
Bij een lekke keerring aan de droge kant vind je wel olie (uit verdampte benzine) achter de ontsteking hoor.
Wat je bedoelt met de functie van het kogelklepje begrijp ik niet. Het zou vermenging van benzine met de versn.bakolie moeten voorkomen, zeg je, maar de olieleiding waar het klepje in zit staat toch niet in verbinding met de versn.bak? Alleen staat het middenlager in verbinding met de versn.bak, maar dat is gescheiden van het 'Posi-Force' systeem.
Groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 76254 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]