oudebrommers.nl
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/

Vering
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=30&t=10832
Pagina 1 van 1

Auteur:  Ötzi [ 12 jul 2018, 08:56 ]
Berichttitel:  Vering

Al lezende in het interessante Sparta-Boek (€12,50) vraag ik me af door wie en wanneer de vering met meescharnierend motorblok uitgevonden is.
Sparta, Avada en Eysink had het. Veel later hadden Peugeot en Honda het ook. Maar wellicht waren er nog meer.
Het is een mooie vinding met het bekende voordeel dat de ketting op constante spanning blijft. Wat zijn de nadelen? Groter afgeveerd gewicht? Zwaardere constructie? Grotere slijtage van de lagering? …………………?
Als ik het eerlijk mag zeggen, ik was en ben er geen grote fan van.
Graag jullie bemerkingen en commentaar!
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
Sparta_GB50_1957.jpg
Sparta_GB50_1957.jpg [ 14.85 KiB | 103 keer bekeken ]

Auteur:  Leon [ 12 jul 2018, 20:02 ]
Berichttitel:  Re: Vering

Het enige voordeel van deze ophanging is de constante kettingspanning. Het nadeel (bij Sparta) is dat het motorblok opgehangen is, in rubber silent bussen, die motortrillingen isoleren, maar tevens het motorblok beweeglijk maken. Dat kun je constateren als je een Sparta start, d.m.v. de trappers krachtig omlaag te drukken. Je ziet het motorblok dan bewegen. Sparta was de eerste bromfietsconstructeur, in 1958, die het in serie toepaste in bromfietsen. De laatste constructeur die dit systeem toepaste was Norton, in 1967, bij het model 850 Isolastic, met als hoofddoel, de motortrillingen te isoleren. Er zullen ongetwijfeld méér constructeurs geweest zijn, die iets dergelijks toepasten om de kettingspanning constant te houden.

Auteur:  fmbrandt [ 12 jul 2018, 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Vering

Ik denk dat AVADA de eerste fabrikant was die het meeverende motorblok introduseerde in de bromfiets encyclopedie staat op pagina 18 een afbeelding van een SUPER COMFORT P40 Dubbelzit en dat was al in 1955 !.

Auteur:  Ötzi [ 12 jul 2018, 22:07 ]
Berichttitel:  Re: Vering

Veerde bij de Norton Isolastic 850 de motor ook mee? Dat wist ik niet. Ik weet wel dat er veel problemen waren met die 'Isolastic'.
Ja inderdaad, die Sparta blokken zag je bewegen bij het aantrappen, maar was dat een nadeel? Ze waren toch heel succesvol de Sparta's.

Mooi Frans dat je dat even achterhaald hebt dat Avada de eerste was!
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Norton Isolastic kl..jpg
Norton Isolastic kl..jpg [ 125.5 KiB | 65 keer bekeken ]

Auteur:  fmbrandt [ 13 jul 2018, 09:21 ]
Berichttitel:  Re: Vering

Het motorblok van de NORTON veerde niet mee! het was alleen opgehangen in isolastic rubbers, Leon haalt twee verschillende constuctie,s aan maar de vraag is wie paste als eerste het mee verende motorblok toe?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/