Het is nu 23 mei 2019, 14:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75618
Auteur Bericht
 Berichttitel: Suriname
BerichtGeplaatst: 17 dec 2018, 23:18 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hallo, ik ben op zoek naar mailadressen van motor- en/of bromfietsenthousiasten in Suriname. Een mailadres van een motorclub zou ook al kunnen helpen.
Bedankt en met vriendelijke groet, Ötzi

Bijlagen:
Magneet in Suriname.jpg
Magneet in Suriname.jpg [ 64.05 KiB | 784 keer bekeken ]
brommersuriname.jpg
brommersuriname.jpg [ 51.95 KiB | 821 keer bekeken ]
SurinamPinas.jpg
SurinamPinas.jpg [ 230.94 KiB | 855 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Suriname
BerichtGeplaatst: 26 dec 2018, 22:37 
Bromfiets Koning

Zündapp was altijd erg populair in Suriname (zie ook de zwart/wit foto hierboven).
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Suriname Zündapp.jpg
Suriname Zündapp.jpg [ 55.02 KiB | 778 keer bekeken ]
Suriname Zundapp o..jpg
Suriname Zundapp o..jpg [ 148.88 KiB | 778 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 dec 2018, 23:00 
Bromfiets Koning

Klassieke tweewielers razend populair in Suriname

Suriname herbergt een ongekende schat aan bromfietsen uit de jaren zestig en zeventig, die in Nederland vooral in trek zijn bij liefhebbers en verzamelaars. Voor de meeste Surinamers is het geen verzamelobject maar een broodnodig vervoermiddel om het dagelijkse brood te kunnen verdienen of naar school te kunnen gaan. Vaak weten ze niet eens dat ze op een kleine goudmijn rondrijden.

De bejaarde Ludwig Junker is eigenaar van de gelijknamige bromfietsenzaak in de Klipstenenstraat in het hartje van Paramaribo. De winkel ziet er nog net zo uit als toen deze enkele decennia geleden werd geopend. Getuige de dikke lagen stof op alle uitgestalde onderdelen is er in het pand nooit een stofdoek geweest. Achter de verweerde ramen van de etalage liggen, eveneens onder een dikke laag stof, dof gekleurde en roestige schokbrekers, zuigers en lagers van een generatie bromfietsen die vergeten lijkt te zijn.

Het grauwe interieur ademt een lang geleden uitgestorven sfeer, niet in de laatste plaats door de unieke verzameling onderdelen die in de eenvoudige schappen achter de toonbank al jaren ligt te wachten op een klant.

Scooter

Toch doet de bescheiden en niet al te spraakzame Junker geen slechte zaken, zo valt uit zijn verhaal op te maken. Niet zo verwonderlijk, want terwijl serieuze en dubieuze ondernemers elders in de stad bij bosjes zaken openen die ze volstouwen met felgekleurde uit Azië afkomstige scooters en bromfietsen, heeft Junker een grote klantenkring van Surinamers die hun oudere tweewielers koesteren. Want hier rijden ze nog dagelijks massaal rond op hun klassiekers, naar het werk, naar school of gewoon om "te wandelen", zoals het voor de gezelligheid rondrijden in Suriname wordt genoemd. De klassiekers zijn vooral een noodzakelijk gebruiksartikel, de meeste eigenaren beseffen niet eens dat in Nederland en andere landen hun bezit als een waardevolle schat wordt gezien.

Suriname is een bonte etnische mix van Creolen, Hindoestanen, Javanen (de drie grootste groepen), Indianen, een klein aantal blanken en nog wat andere nationaliteiten. Van de drie grootse groepen hebben vooral Creolen een opmerkelijke voorkeur voor moderne zaken en dat geldt ook voor vervoermiddelen. Vooral de jongeren hebben het liefst een supersnelle, glimmende scooter, waarbij je je kunt afvragen of deze met de kleine wielen wel geschikt zijn voor het Surinaamse wegennet, dat op sommige plaatsen veel weg heeft van een gatenkaas.

Junker kan zich opwinden over de "Chinese rommel", zoals hij de scooters noemt. "Ze zijn niet mooi en geven constant problemen. Maar een deel van de huidige generatie jongeren wil nu eenmaal op een felgekleurde tweewieler rondrijden. Liefst opgevoerd, zodat ze met 100 kilometer of meer over de weg kunnen racen. Maar daar zijn die dingen helemaal niet tegen bestand, dus kunnen ze binnen een jaar naar de sloop. Dat deert de jongeren kennelijk niet, want ze kopen dan gewoon een nieuwe."

"Ik had hier laatst een Zündapp uit 1972 voor de deur te koop staan voor een oude vrouw die geld nodig had. Ze vroeg er 200 Surinaamse dollar (60 euro, MB) voor. Jongeren lopen langs, kijken ernaar en beginnen hard te lachen. Mensen die er wel van houden, hebben er al een, dus die kopen hem ook niet. Toen heb ik hem maar weggehaald en aan die vrouw teruggegeven."

Zandweg

Het beeld dat Junker schetst van jongeren die oerdegelijke bromfietsen hebben afgezworen is wat al te somber. Want vooral buiten Paramaribo overheersen vooral Yamaha''s, Kreidlers en Zündapps in het straatbeeld. Dat is niet zo vreemd, want hier zijn met overwegend zandwegen de omstandigheden er niet naar om met een scooter te rijden.

Het beste transport is gewoon een degelijke oude bromfiets. "Die laten je nooit in de steek en zijn bestand tegen de extreme omstandigheden met stof, zand en vocht", zegt de 54-jarige Ronald Abdoelrazhak, zelf eigenaar van een Zündapp SuperCombinette "die minstens 35 jaar oud is." "Hier rijd ik al meer dan 25 jaar op rond. Koop een Chinese brommer en je weet zeker dat bij een tropische bui de motor afslaat. De Zündapp die ik heb, heeft mij nooit grote problemen gegeven, los van af en toe een lekke band. Het is een kwestie van goed onderhouden."

Abdoelrazhak woont aan het eind van een ruim 5 kilometer lange zandweg in het district Commewijne. De rit naar zijn huis is een lust voor iedereen die van oude bromfietsen houdt. Jongeren staan hun Yamaha FS1 Street, Suzuki A 50 P of Kreidler Florett te poetsen alsof hun leven ervan afhangt, of rijden met een slakkengangetje van het ene naar het andere erf. "Dit is mijn eerste brommer", zegt een 19-jarige knaap die onder het toeziend oog van zijn kleine neefje de banden van zijn Yamaha weer glimmend zwart poetst ."Ik hoop er zeker nog een jaartje of twintig op te kunnen rondrijden. Dat kan als je niet te veel aan de motor verandert en iedere week de moeite neemt om alles schoon te maken. Veel jongeren in de stad hebben daar de tijd niet voor, maar in de districten leiden we een ander, rustiger leven."

De huidige generatie scooters en bromfietsen die massaal vanuit Azië worden geïmporteerd, is rommel. Het is een modetrend om er op rond te rijden, maar na twee jaar zijn ze op. Bovendien kopen de handelaren ze wel massaal in, maar onderdelen zijn bij hen niet of nauwelijks verkrijgbaar."

Monteurs

De Suzuki A 50 P is een van meest voorkomende oudere bromfietsen in Suriname. Deze zijn veelal door familieleden in Nederland gekocht en naar Suriname verscheept. Door jongeren worden ze als stoer en oerdegelijk beschouwd.

Van meer recentere datum is de razend populaire Yamaha Mate 50. Ook die lijkt niet te lijden onder de tropische omstandigheden. "Hij is gemakkelijk te bedienen en onverwoestbaar. Ook als ze tien jaar of ouder zijn. Het is momenteel een van de weinige goede bromfietsen die hier momenteel te krijgen zijn", zegt Audrey Karijodjemiko. "Je ziet de laatste tijd ook steeds meer mensen die eerst een Chinese bromfiets hadden, weer overstappen naar Yamaha. Dat zegt toch wel iets."

Monteurs van bromfietsen doen in Suriname geen beste zaken. Want wie op een bromfiets rondrijdt, weet vaak zelf wel hoe problemen moeten worden opgelost of heeft wel een buurman, oom of vriend die er raad mee weet. "Dat is echt Surinaams", zegt Junker. "Men helpt elkaar. Dat scheelt geld en je weet dan tenminste dat het goed gebeurt.
Zolang die instelling er is, zullen er in Suriname altijd klassieke bromfietsen blijven rondrijden."

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 dec 2018, 12:01 
Moderator

Leuke foto's, vooral de eerste natuurlijk :D
Zou je die naar me willen mailen a.u.b. dan zet ik hem ook op de website van Magneetbromfietsen.nl

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jan 2019, 22:01 
Bromfiets kenner

Een prachtig verhaal. Maar hoe komt een Oostenrijker in Suriname terecht?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jan 2019, 22:29 
Bromfiets Koning

Waarschijnlijk begrijp ik de vraag niet goed. Wie wordt bedoeld met die Oostenrijker die in S. terecht is gekomen? Slaat dit op iets uit het bovenstaande?
Is Ludwig Junker een Oostenrijker?
Gr. Ötzi

Bijlagen:
Suriname leuk cilinderke.jpg
Suriname leuk cilinderke.jpg [ 164.82 KiB | 438 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75618

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]