Het is nu 24 jun 2019, 21:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75976 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 08:30 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 11 aug 2014, 13:04
Berichten: 958
Wel heel apart .Heb toch wel iets vind ik . ;)


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 12:46 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2990
Woonplaats: Lommel B.
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
De Skoda rechts naast de Tatra, op de onnavolgbare tekening van Ever Meulen, is deze Skoda 635 uit 1935.
Een heel bijzondere auto die net als de Tatra gebouwd was als super aerodynamisch, snel en zuinig vervoermiddel.
Hij had ook zo'n rugvin voor de stabiliteit zoals in die tijd de mode was.
Zoals Ever Meulen ook schrijft, is de kever duidelijk op deze ontwerpen gebaseerd geweest, ('Tsjech it out' schrijft hij).
Skoda, dat ontstond uit een fusie van verschillende fabrieken, bracht zijn eerste auto uit in 1926. Ze maakten 6 en 8 cilinders en ook, zoals Panhard, een schuivenmotor (deze motoren hadden een systeem van schuiven i.p.v. kleppen). Na de oorlog bracht Skoda geen prestigemodellen meer uit. Skoda bouwde toen ook nog een tijdje, van 1951-1952, zo'n 2500 Tatra's.
Ze brachten na de oorlog dus (ook weer net als Panhard) uitsluitend kleine, meer utilitaire auto's uit met lichte motoren.
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
Skoda 935 - 1935.jpg
Skoda 935 - 1935.jpg [ 73.25 KiB | 119 keer bekeken ]

_________________
'If you cannot do great things, do small things in a great way!'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 22:21 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 172
De Skoda op de foto is een prototype, afgeleid van de Tatra T87, maar met een watergekoeld 4-cilinder boxer motorblok. Er zijn 3 exemplaren gemaakt. Later in 1950 werd bij Skoda de Tatraplan gemaakt, die van het communistisch bewind niet langer bij Tatra gebouwd mocht worden. Tatra moest zich concentreren op vrachtwagens. Skoda nam de productie van de Tatra personenwagen over. Maar na korte tijd (ongeveer 2500 auto's) kwam het bewind hier op terug en mocht Tatra toch weer personenwagens maken.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 23:15 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 172
Als je deze Skoda vergelijkt met een Volkswagen Kever (KdF wagen) die in dezelfde periode ontwikkeld werden. Dan is een Kever toch hopeloos lelijk en ouderwets, in vergelijking met deze sierlijke aerodynamische limousine.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 09:46 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 dec 2008, 23:25
Berichten: 1240
Woonplaats: Deurne
Over de kever gesproken, hier het echte verhaal achter de auto voor het volk.. een mooie film! http://ganz-defilm.nl/

Het ironische van dit alles is dat Ganz joods was...
Mvg
Marco

_________________
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel


Laatst bijgewerkt door spartafiel op 11 jun 2019, 21:41, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 17:19 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2990
Woonplaats: Lommel B.
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja Josef Ganz, fantastische historie! Ik heb het boek 2x gelezen! Als je dat gedaan heb weet je hoe de VW-kever ontstaan is.

Leon ik vergelijk de kever niet met de prachtige gestroomlijnde limousines van voor de oorlog! Ik vind die ook mijlenver boven de kever uitstijgen!
Wel ben ik het met Ever Meulen eens dat de kever (hoogstwaarschijnlijk) geïnspireerd is op deze schitterende stroomlijners.
Groeten, Ötzi

_________________
'If you cannot do great things, do small things in a great way!'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 21:56 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2990
Woonplaats: Lommel B.
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Om het bovenstaande te illustreren heb ik nog wat foto's van de voorlopers van de kever opgezocht.
Vele merken werkten (mee) aan een 'Volkswagen', Josef Ganz speelde daarbij een belangrijke rol. Uiteindelijk gaf Hitler de eindopdracht voor de Volkswagen aan Porsche en verbood hij de andere merken de naam Volkswagen nog te gebruiken. Hitler heeft die naam zo tot een merk gemaakt.
Gr. Ötzi


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Jozef Ganz voor de oorlog in Zwitserland (gevlucht voor de nazi's) in zijn 'volkswagen'
Volkswagen Josef Ganz Swiss VW-2.jpg
Volkswagen Josef Ganz Swiss VW-2.jpg [ 138.08 KiB | 82 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: VW KDF van voor de oorlog.
Volkswagen Kever KDF 1936.jpg
Volkswagen Kever KDF 1936.jpg [ 128.2 KiB | 82 keer bekeken ]
Volkswagen KDF.jpg
Volkswagen KDF.jpg [ 153.93 KiB | 82 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Ontwerp van Josef Ganz.
VW Josef Ganz ontwerp.jpg
VW Josef Ganz ontwerp.jpg [ 24.03 KiB | 82 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: De vooroorlogse kever KDF.
Volkswagen Kever KDF.jpg
Volkswagen Kever KDF.jpg [ 38.09 KiB | 82 keer bekeken ]

_________________
'If you cannot do great things, do small things in a great way!'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 08:23 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 172
De laatste foto op één na is niet een ontwerp van Jozef Ganz maar van Paul Jaray. Het is ook geen KdF wagen (Volkswagen) maar een Audi Stromlin.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 08:32 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 172
De KdF wagen is een kopie van de Tatra V570, 1932. Dit Tatra model was ontworpen door Paul Jaray voor Tatra. Bedoeld al inzending voor de prijsvraag van Adolf Hitler, die alle automobielconstructeurs had opgeroepen, een ontwerp in te dienen. Tatra werd afgewezen en Ferdinand Porsche "won" de prijsvraag, gebruikte van alle inzendingen een deel en kwam met zijn Auto uit de strijd.


Bijlagen:
1932 Tatra model V570 01.JPG
1932 Tatra model V570 01.JPG [ 118.23 KiB | 70 keer bekeken ]
1932 Tatra model V570 achterzijde.jpg
1932 Tatra model V570 achterzijde.jpg [ 74.25 KiB | 70 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 09:15 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 19 nov 2010, 13:42
Berichten: 172
Ferdinand Porsche was in 1929 ontslagen bij Austro-Daimler. Vervolgens vond hij een schatrijke Jood, Rosenberg, bereid tot investeren in een ingenieursbureau. Hij had 4 mensen in dienst: een voor de vormgeving (Komenda), een voor de motor en transmissie (Reimspiess), een voor de stuurinrichting en chassis (Karl Rabe) en een voor de administratie en reclame (Piech, die later zijn schoonzoon werd). Ondertussen werd Porsche lid van de Nationaal Socialisten en de SS. Toen het bedrijf goed liep en hij een racewagen had ontworpen voor een rijke Duitse prins von Leinigen, werd hij bekent in de Duitse automobielbranche en werd de rijke Joodse vennoot, Rosenberg, geintimideerd en geadviseerd te vluchtte naar Frankrijk en daarna Amerika. Met achterlaten van zijn investering. Ferdinand Porsche had vanaf dan het ingenieursbureau voor hem alleen. Het racewagenproject werd aan Auto-Union verkocht. Als prominent lid van de SS, werd Porsche goede vriendjes met Adolf Hitler en werd het plan opgevat om goede ontwerpen van Joodse constructeurs afhandig te maken en de Joden vervolgens gevangen te nemen of naar het buitenland te laten vluchten. Jozef Ganz mocht na een korte gevangenisstraf vluchten, naar Zwitserland. Evenals de oprichter en directeur van Auto-Union (bestaande uit DKW-Audi- Horch-Wanderer), Rasmussen, die uitweek naar Denemarken (waar hij familie had). Maar er waren meer voorbeelden van Joodse constructeurs, die moesten vluchten, zoals Rumpler en vele anderen. Ferdinand Porsche had vrij spel en verkreeg op die manier vele patenten. Dus eigenlijk kunnen we spreken, DAT PORSCHE ZELF NIET PRESTEERDE, MAAR MISBRUIK MAAKTE VAN ANDEREN.

Tijden de oorlog werd Ferdinand Porsche directeur van de Peugeot fabriek in Frankrijk, waar met behulp van dwangarbeiders, bommen en granaten werden gemaakt voor de strijd. Toen de oorlog op verliezende hand was, heeft hij de fabrieksmachines op transport gezet naar Oostenrijk. Waar de wagons op een station bleven staan totdat hij deze nodig had voor zijn eigen bedrijf.

Op het eind van de oorlog heeft Ferdinand Porsche en zijn schoonzoon Piech, 6 miljoen Reichsmarken gestolen uit een treintransport, dat was gestrand. Dat geld plus het machinepark, uit de Peugeot fabriek heeft hij na de oorlog gebruikt om zijn Porsche auto te produceren.

Kortom we hebben hier te maken met een oorlogsmisdadiger, een dief en een verrader.

En dan zijn we er nog niet. Na de oorlog heeft hij de eigenaar van Cisitalia opgelicht met een racewagenontwerp. En heeft hij een ontwerp van Alfa Romeo verduisterd, in samenwerking met de hoofdontwerper van Alfa Romeo, die daardoor ontslagen werd, dat verstopt werd bij en garagebedrijf, in voormalig Joegoslavie, dat in de oorlog en kort daarna Italiaans grondgebied was. Die auto werd jaren later teruggevonden en staat nu in het museum van Alfa Romeo.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75976 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling