Het is nu 27 jun 2019, 03:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75987 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wie kent ze nog?
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 22:24 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
O.k. bedankt Leon! Ik had er al mijn twijfels over of de wagen op de 4e foto wel een Josef Ganz ontwerp was.
Het is best een complexe materie die voorgeschiedenis van de KDF, die later de kever werd. Maar wel super interessant vind ik.
KDF betekent overigens 'Kraft Durch Freude'.
Hierbij nog een prent van de 'Kubelwagen of 'Schwimmwagen' die in de oorlog gebruikt werden. Wij noemden dat vroeger een omgekeerde Volkswagen.
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
VW Kubelwagen.jpg
VW Kubelwagen.jpg [ 18.8 KiB | 107 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 22:05 
Bromfiets Koning

Op de prent van Ever Meulen, waar dit item mee begon, staat nog een klein stukje van een andere Tsjechische wagen, de Jawa.
Bekend als motorfabrikant, toch hebben ze ook auto's gemaakt. Ze maken nu nog een brommobiel.
Vanaf 1934 tot ongeveer 1946 maakten ze de Jawa 700. De 615cc tweetakt, 2 cil. Jawa Minor werd gemaakt van 1937 tot 1946.
Er waren nog een paar Jawa auto's, waarover later meer.
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Jawa 700, 684cc, 20pk/3200t/m., 5,7:1, 3 versn. 690kg, 90km/u.
Jawa 700 1934-1946.jpg
Jawa 700 1934-1946.jpg [ 134.69 KiB | 95 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Jawa Minor Roadster, 615cc, 19,5pk bij 3500t/m., 2-takt, compr.verh. 6:1, 600kg, 95km/u.
Jawa minor roadster_04.jpg
Jawa minor roadster_04.jpg [ 169.06 KiB | 95 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 22:36 
Bromfiets Koning

Ötzi schreef:
Op de prent van Ever Meulen, waar dit item mee begon, staat nog een klein stukje van een andere Tsjechische wagen, de Jawa.
Bekend als motorfabrikant, toch hebben ze ook auto's gemaakt. Ze maken nu nog een brommobiel.
Vanaf 1934 tot ongeveer 1946 maakten ze de Jawa 700. De 615cc tweetakt, 2 cil. Jawa Minor werd gemaakt van 1937 tot 1946.
Er waren nog een paar Jawa auto's, waarover later meer.
Groet, Ötzi

Ik herinner mij alleen de Skoda Road ster!
Een timmerman/schilder maakte er een Cabriolet van. Hij gebruikte 2 langs liggers van hout als versteviging anders zakte hij door omdat: hij het dak er af had gehaald.
Jan de HMWman. Dit was in de begin jaren ‘60 dacht ik scared !

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 12:19 
Bromfiets Koning

Hier als eerste, de recente Jawa brommobiel. Die past wellicht iets beter op een forum van brommers. Maar verder niet erg interessant vind ik.
Op de tweede foto de bekende Jawa Velorex driewieler waarbij ze veel doek en canvas gebruikten vanwege de kosten en de schaarste in die tijd. Ze hadden de bekende Jawa motorfiets-blokken, 250 eencilinder en 350cc tweecilinder.
Ten derde de Jawa 750 van 1935, over deze auto kan ik weinig technische gegevens vinden. Ik betwijfel of er veel van gemaakt zijn. Vermeld wordt dat de wagen onder licentie van de DSKW F2 is gebouwd. Ik vermoed dat er de bekende watergekoelde tweecilinder tweetaktmotor in zit. Waarschijnlijk met ietwat uitgeboorde cilinders om 750cc te bereiken. Wie meer over deze wagen naar boven kan spitten, laat het weten a.u.b.!
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
Jawa brommobiel.jpg
Jawa brommobiel.jpg [ 119.07 KiB | 83 keer bekeken ]
Jawa Velorex.jpg
Jawa Velorex.jpg [ 118.1 KiB | 83 keer bekeken ]
Jawa 750 1935.jpg
Jawa 750 1935.jpg [ 72.26 KiB | 83 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 12:54 
Bromfiets kenner

Ötzi,

De Jawa 750 staat, hoe kan het anders, in het Nationaal techniek Museum in Praag: https://auta5p.eu/lang/en/katalog/auto.php?idf=Jawa-750-Coupe-1000-mil-19564

Groet,

Ducini

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 19:21 
Bromfiets Koning

Ja, dat wist ik, maar die link naar het museum en de Jawa had ik niet gevonden, bedankt!
Nu weten we dus iets meer. Het is inderdaad een uitgeboorde Jawa 2takt, 2 cil. motor (de motor die dus eigenlijk van DKW kwam en ook in de Minor gebruikt werd) met 26pk/4200omw./min.
De topsnelheid was 120km/u. niet slecht voor die tijd! De wagen woog 705kg.
Ik vind het een fantastisch ding!
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Jawa 750.jpg
Jawa 750.jpg [ 180.96 KiB | 78 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 19:56 
Bromfiets Koning

Ötzi schreef:
Ja, dat wist ik, maar die link naar het museum en de Jawa had ik niet gevonden, bedankt!
Nu weten we dus iets meer. Het is inderdaad een uitgeboorde Jawa 2takt, 2 cil. motor (de motor die dus eigenlijk van DKW kwam en ook in de Minor gebruikt werd) met 26pk/4200omw./min.
De topsnelheid was 120km/u. niet slecht voor die tijd! De wagen woog 705kg.
Ik vind het een fantastisch ding!
Groet, Ötzi

Die schijn werper middenin heb ik altijd apart gevonden bij de Jawa hiermee was hij ook herkenbaar.
Hoe wel ik hem nooit heb zien rijden thumbup !

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 21:44 
Bromfiets kenner

Jawa 750 Roadster 1000 mijl, Tsjecho-Slowakije 1935
Naast de coupe werd ook een roadster uitvoering gemaakt, motor voorin en voorwielaandrijving. Benzine, vloeistof gekoelde in-line 2-cilinder (R2) 2-takt motor, een volume van 745cc, carburateur, zonder drukvulling, vermogen 26pk bij 4200 omw/min, de mechanische versnellingsbak wielbasis 2300 mm wielbasis 1200/1200 mm buitenafmetingen: lengte 3650 mm, breedte 1400 mm, hoogte 1450 mm leeggewicht van 700 kg, een maximale snelheid van 120 km/uur. De voorwielen opgehangen aan twee dwarse pennen blad achterwielen opgehangen aan twee dwarse pennen blad, voor remtrommel, achter trommel.

De race 1000 mijl Tsjecho-Slowakije, Jawa auto gebouwd in 1935, zes sport specials, die de race in deze categorie sedmsetpadesátek en de felbegeerde President's meest succesvolle team won. 3 auto's hadden een open roadster carrosserie, 3 stuks hadden een coupe carrosserie. Een coupes, is naar verluidt het enige overgebleven exemplaar, van zes auto's die ooit gebouwd zijn, werd tentoongesteld in het Nationaal Technisch Museum in Praag. Weergegeven in Nová Paka Auto-Moto Museum had geen beschrijving. Dit is een replica of grotendeels gerenoveerde auto van een teruggevonden wrak.

De auto reed Jawa 750 Roadster van Antonín Vitvar. Hij reed de Krakonošův race in 1935 en 1936. Elke keer won een parcours met een lengte van 154 km bereikte een gemiddelde snelheid van 84 km/uur (in 1935) en 90 km/uur (1936).

Laatst bijgewerkt door Leon op 14 jun 2019, 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 21:46 
Bromfiets kenner

Jawa 700 ontwikkeling
Op basis van een enquête markt voor personenauto's, die eenvoudige praktische voertuig slechts iets duurder dan een motorfiets ontbrak voor normaal gebruik, in 1933 besloten Ing. F. Janeček productie van populaire auto's dvojtaktním motor te starten. Vanwege versnellen van de start van de productie van een licentie voor de Duitse bewezen DKW auto's Meisterklasse 701. Met kleine wijzigingen aan het frame en de handleiding van de motor gekocht, zoals např. přídavné beginnen met draad, was het al mei 1934 maakte het eerste seizoen.

De volgende serie werd veranderd vorm in het achterste deel van de carrosserie. De prijs van deze auto, in 1934, een bedrag van 16900Kč. Ter vergelijking, werd de prijs een betere fiets bewegen 10000Kč. In het derde kwartaal van 1937 werd de productie gestart conceptueel nieuw voertuig Jawa Minor werd voor het eerst geïntroduceerd op 16 en 24 oktober 1937 op de Praagse Motor Show. Je kunt zien dat er een 2-deurs sedan, 4-zits cabriolet en 2-persoons roadster.

Beschrijving van de belangrijkste parameters:
De basis auto Jawa Minor werd de ruggengraat kader vierkante doorsnede. Ahead werd gesplitst storage drive unit. De assen werden verdeeld, dwarse bladveren. Remmen klassiek draad, trommel op alle wielen. De motor is een 2-takt, 2-cilinder motor langs richting achter de vooras. Een volume van 615cc tijdens het boren van 70 mm en een slag van 80 mm en de terugkeer blozen Schnürle vlakke bodem zuiger. De motor had een vermogen van 19,5pk bij 3500 omw/min. Motor volgde op droge single-plaat koppeling en versnellingsbak. Voordat het was de laatste rit naar de voorkant aandrijfas. Het werd ontworpen zodat de bodem van de draagarm boven stang bladveer. Steering was tandheugel. Het verbruik voertuigen die 85 km/uur bereikt. Varieerden 6,5 liter / 100 km, afhankelijk van het ontwerp.

De carrosserie werd, zoals gebruikelijk in die tijd met een houten skelet gemaakt waarover plaatwerk geklopt werd (soms in samenhang met gelakt doek (een soort Skai bekleding). Jawa Minor had vormen al voertuig de late jaren '30. Geslepen masker met horizontale ribbels en afzuigkap opening is vrij naar achteren om het chassis. Open wagons werden serieel uitgerust met bumper Tudors alleen gesloten voor een vergoeding. Prijzen Vehicle schommelden 1938-1939 16-19000. CZK. Echter, in 1940 de prijs steeg tot 22800 Kč limousines en sportieve roadster op de prijs 23800Kč. Hoewel het een eenvoudig voertuig was een mogelijkheid voor een extra vergoeding om chroom bumper te krijgen voor rond 450 Kč, koplampen met een grotere helderheid van Bosch voor ongeveer CZK 300, of lamp Tape Phillips voor 800 CZK. In 1938 begon hij produceert open militaire versie Jawa Minor, die, met uitzondering van de front motorkap heel andere vorm was. Er waren slechts twee transit punten en de meerderheid van de ruimte achter de voorstoelen was bedoeld voor militaire doeleinden. Naar verluidt, er kwam een soldaat met een licht machinegeweer, die verondersteld werd "vegen achter het voertuig." Direct na de oorlog bood Jawa deze militaire versies van de voltooiing van de laars. We vergeet niet de ongeveer 23 stuks van de voertuigen Jawa Minor cabriolet, karosovaných door Sodomka. Sodomka tussenbeide in de vorm van het voertuig zelfs aanzienlijk. Body gemaakt van 20cm lang, werd het dak dubbel geïsoleerd met een veel krachtiger opslagsysteem. Dit had de ongelukkige effect van toenemende gewicht en derhalve de motor flexibiliteit en consumptie, in het bijzonder bij het rijden met een open dak. Met de komst van de bezetter voertuigen bijna gestopt en doprodávaly Alleen voertuigen die zijn ontwikkeld produceren. Zelfs begin 1941, kon volgens de hedendaagse markt, deze auto aankoop. Richting van links naar rechts te veranderen, werden de ontwerpers gedwongen om het stuur naar links. Vaak is de originele dashboard gewoon aangepast en bleef daarmee snijden recht op de wisser. Na 1945, het gebruik van poschovávaných voor personenwagens Jawa Minor 1, die grotendeels op de 3e fabriek werden gehouden in de nabije toekomst en in verschillende andere locaties voor productie van ongeveer 700kusů voertuigen reeds links rijden. Dit zijn voornamelijk limousine. Sommige componenten. Achter spatborden moesten worden en het voor hen een enorm verschil in materiaal- en verwerkingskwaliteit zien in vergelijking met de pre-productie. Lakens waren zwakker en gevoelig voor corrosie. De gebruikte kleuren werden vaak gebruikt voor de oorlog militaire voorraden, dus met een vleugje grijs-blauwe tint.

Jawa 700 Limousine

JAWA 700 licentieovereenkomst getekend met DKW, op 20 juli 1933. Reeds in 1933 Kvasiny bouwde auto's van geïmporteerde onderdelen (een totaal van ongeveer 6 stuks), de carrosserie was in overeenstemming met DKW - F2 kabriolet. Die aan het begin van het jaar 1934 te zien was in advertenties, in het bijzonder in de nieuwe JAWA tijdschrift, waarvan het eerste nummer gepubliceerd in december 1933. Het tweede getal staat voor de februari Jawa 700. Sinds 1934, begonnen met de massaproductie carrosserie. Bij de Praagse Motor Show, van 8 tot 15 april 1934, worden voor het eerst de nieuwe JAWA 700 getoond. Vanaf het begin van de productie was er een kabriolet met externe kofferbak, die pas later verzonken was, in de Limusine (waarschijnlijk eind 1934). Tegen het einde van 1934 verkocht Jawa een aantal van 203 stuks. De Roadster had een aangepaste carrosserie en zal verschijnen in het voorjaar van 1934 met ofwel een verlengd chassis en achtersteven met uitgebreide vinnen en waarmee Antonin Vitvar, in juni 1934, 1.000 mijl reed. In het begin van het jaar ook een 4-zitter roadster met aangepaste karosované Holík zal zijn (ik heb foto's 6 verschillende auto's). Onze roadster is gemaakt in december 1934 en verkocht in februari 1935, incl. 5211. Sinds het voorjaar van 1935 beginnen te limousine vervaardigen. Onze limousine incl. 5464 werd verkocht in augustus 1935. De laatste vernieuwing is de tweede serie met diepe spatborden, vanaf het begin met carrosserie in kunstleer en de daaropvolgende plating, die zich in het najaar van 1935 - 1936. Deze auto's zijn nog steeds verkocht met de volgende Minor in 1937. Volgens het model de kilometerstand JAW 750 van de 1935 werden geproduceerd prototypes čtyřsedadlových roadsters en coups waarschijnlijk slechts een paar stukken. Sedmistovka verscheen als een ambulance, Valníček en taxi's. Sedmistovky beroemdste eigenaar was doctor in de technische wetenschappen uit München Göring, de broer van de beruchte nazi Hermann Göring. We reden sedmistovkou voorbeeld. Ferenc Futurista of Karel Janecek.

Laatst bijgewerkt door Leon op 14 jun 2019, 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 21:49 
Bromfiets kenner

Autoproductie Jawa 700 was een beetje ingewikkeld; het chassis van de afdeling in Praag-Nusle werd getransporteerd naar de fabriek in Týnec nad Sázavou, waar de eindmontage plaatsvond. De carrosserieën naar Týn kwamen per spoor vanuit Kvasin. De carrosseriefabriek was eigendom van en werd gecontroleerd door de eigenaar František Karel Janeček. Volgens officiële statistieken waren er aan het eind van 1934, een aantal van 185 stuks Jawa-auto's in Tsjecho-Slowakije actief, 503 stuks een jaar later en 740 stuks, op 31 december 1936, inclusief zes bedrijfswagens. In 1937, werden nog eens 179 stuks Jawa 700 auto's op de binnenlandse wegen toegevoegd, met een totaal van meer dan negenhonderd. De productie culmineerde, in 1935, op het niveau van 330 stuks en in het daaropvolgende jaar kwamen 3127 stuks van de fabriek in Tinnea. De totale productie van auto's van dit type bereikte 975 stuks. Al in de zomer van 1934, verschenen verschillende sportieve roadsters van de eerste Jawa 700.

Toen ze in Kvasiny waren, met een open type met twee zitplaatsen, hielden ze de lijn volgens het Saksische model, de Praagse firma Kaiser en Kronberger (een vertegenwoordiger van Jawy) gaven de roadster een suggestie van Ing. Zdeněk Klika, een importeur van Britse auto's en motorfietsen. Er waren op zijn minst twee knappe roadsters, waarvan een uitgehouwen door Martin Holík uit Praag-Vršovice, de tweede autocar van Uhlík in Praag-Strašnice. Voor verschillende Jawa 700 Roadsters met op maat gemaakte carrosserie is het auteurschap niet vanzelfsprekend. Een nieuwigheid in het voorjaar van 1935 was de Jawa 700 met een gesloten tweedeurs carrosserie en een limousine- aanduiding, ga verder met de multiplex panelen bedekt met kunstleer. Pas in het seizoen 1936, kwam een limousine met een lambrisering en een scharnierend deksel van de bagageruimte op de markt in een licht stromende achtersteven. Aan het einde van juni 1937, Ing. Frantisek Janecek, het management van Auto-Union, besluit dat de productie in licentie eindigt. In oktober 1937 presenteerde hij de nieuwe Jawa Minor-auto, ontworpen door Ing. Rudolf Vykoukal en knappe vormen werden gegeven door de bodybuilder Zdeněk Kejval. Laten we niet vergeten dat ten tijde van het protectoraat een van de Jawa 700 chassis van de fabriek werd gebruikt om een ambulance te bouwen. Voor dit doel was het noodzakelijk om de wielbasis uit te breiden, maar de bagage van de patiënt werd gelijkelijk ingenomen door de hele helft van de cabine.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75987 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]