Het is nu 18 dec 2018, 14:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74387
Auteur Bericht
 Berichttitel: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 11:21 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2010, 17:49
Berichten: 369
Woonplaats: Enschede
Ik heb een tekst gevonden op het internet:

Winschoter J. Suk en zijn zoon zijn lid van de noordelijke oldtimerbromfietsclub 1:25. Beiden maken zich zorgen over de toevoeging van ethanol aan benzine. “Binnen onze vereniging wordt met angst uitgekeken naar de nieuwe benzines. Afdichtingen en keerringen in bromfietsmotoren van voor 1990 worden aangetast”, stelt Suk, die een Kreidler RS uit 1978 bezit. Ook mengt ethanol zich volgens hem niet met tweetaktolie. Dat kan vastlopers tot gevolg hebben.
Na ruggespraak met de ontwikkelingsafdeling van Wynn’s in België laat Bonten weten dat E10 tanken met oude brommers inderdaad ‘absoluut uit den boze is’. De experts bevestigen de klachten van Suk. Een product dat het voor oudere tweetaktbromfietsen mogelijk maakt zonder schade E10 te verstoken, is er nog niet. Wel wordt volgens Bonten aan de ontwikkeling daarvan gewerkt. Daarvoor is overigens ook nog wel wat tijd. Volgens de Europese richtlijnen van 2009 moeten alle brandstoffen vanaf 2020 minstens 10 procent biobrandstof bevatten.

Nu was ik benieuwd wat hier de reacties op waren op dit forum...

_________________
Groet,

LDalenoord

goa'j met hen brommers kiekn


Puch maxi snorfiets

Yamaha RD50M 1979


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 13:22 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 15 maart 2010, 18:06
Berichten: 45
Ja, hoe groot wil je het probleem maken denk ik dan. Eerst zaten we met het millenium probleem, alles waar een klok op zit zou uitvallen! Is er uberhaubt iets uitgevallen? Toen zaten we met de komst van de euro. Het zou een gigantishe puinhoop worden, want men kon dit niet zomaar omrekenen. Nou iedereen kon rekenen, behalve de banken, maar dat was pas van latere zorg.
Rijdt je bromfiets nog wel met keringen uit de jaren 50/60? Bij mij zijn de meeste al wel een keer vervangen, en zoniet nou ja ongeveer 1.50 euro per stuk maal een stuk of 5 a 6 = +/- 10.00 euro plus een pokkel vol werk maar dan kun je ook weer jaren vooruit.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 13:38 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2012, 20:59
Berichten: 776
Voor degenen die er niet meer van slapen kunnen: Aspen 2 in de tank 'lost alles op' :shock:

_________________
Op een Honda was u er al geweest.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 13:44 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 sep 2011, 16:16
Berichten: 2120
Woonplaats: Veenkolonien
Alcohol is alleen te mengen met natuurlijke olie [ricinus/wonder olie], voor zover ik weet.
Het nadeel is dat het eenmaal gemend met benzine zijn werking relatief snel verliest. scared
Ik heb het idee dat we het eens aan de Brazilianen moeten vragen want hier rijden benzine auto's al een hele poos op ethanol.
http://www.kijkopkennis.nl/wp/2012/04/b ... n-alcohol/

_________________
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 14:46 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 dec 2008, 23:25
Berichten: 1211
Woonplaats: Deurne
E10 is dus een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De ethanol wordt op dit moment uit een zeer kostbare brongeproduceerd: te weten voedselbronnen! . Even kort door de bocht: We gooien dus voedsel (al dan niet voor menselijke consumptie) met wat stront en andere stofjes in een tank en gaan vervolgens fementeren en vergisten tot biogas en ethanol :!:

Aangezien vruchtbare grond en voedsel steeds schaarser worden in deze wereld, verwacht ik dat bio-ethanol zijn eigen exit gaat creeeren. Er zijn nu al voldoende geluiden uit de wetenschappelijke wereld die grote vraagtekens zetten tav. het bijmengen van bio-ethanol in relatie tot de wereldvoesdelproductie/gebruik van vruchtbare grond. Ook vanuit de autotechnische hoek stelt men vele vragen over het effect op de techniek (motor en aanverwante systemen) bij gebruik van E10, niet alleen op korte, maar ook op lange termijn. In Duitsland is E10 massaal geboycot door de consument en hebben vele motorbrandstofverkooppunten (o.a. ARAL) hun vertrouwde Euro 95, 98 en zelfs Super teruggenomen aan de pomp ipv E10.

Mijn ervaring met E10
Ik ken vele tweetaktrijders in Nederland en Duitsland en ik heb helaas al diverse motoren gezien waarvan de zuigers vergruisd waren door aantasting van E10 en de krukassen blauw! Ik heb zelfs carburateurs gezien waar bronzen en aluminium delen totaal aangetast of zelfs vergaan waren! Even ter informatie: Ethanol is agressiever dan benzine, smeert nauwelijks, en trekt vocht aan. E10 in combinatie met tweetaktolie brengt blijkbaar ook complicaties met zich mee.

En dan nog even dit:
Ik zelf verwacht dat benzine ook in de toekomst zal blijven bestaan zelfs in het geval dat de aardolie op zou raken, er zijn namelijk een aantal nieuwe bedrijven/wetenschappers die beweren uit de omgevingslucht een bruikbare benzine/brandstof te kunnen produceren.

We zullen zien wat het op termijn zal brengen!

Groetjes,
Marco

_________________
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 17:00 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 nov 2008, 16:54
Berichten: 3749
Woonplaats: Heerenveen
Ik stel voor eindelijk de "Motor van Wardenier" maar weer eens voor het licht te brengen. thumbup

Vriendelijke groet ;)

Wietze


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 18:04 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 dec 2008, 23:25
Berichten: 1211
Woonplaats: Deurne
Tja, heb bleek uiteindelijk te gaan om een persluchtmotor.... weet je hoeveel energie je moet verbruiken om een bruikbare hoeveelheid perslucht te hebben?!?!

Hier nog een leuke omsomming van feiten, die her en der ook op internet terug te vinden zijn, maar op deze website mooi en overzichtelijk gerangschikt zijn....

gr
marco

_________________
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: brandstof
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 18:53 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 06 mei 2009, 21:49
Berichten: 402
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bleef het maar bij E10.Over 10jaar hebben we hier E20 cursing
Ik ben zelf werkzaam in de watersport:daar is de benzine van tegenwoordig een drama
zoals -opgeloste/verweekte keerringen,pakkingen,o-ringen
-water in de brandstof omdat alcohol/methanol/ethanol hygroscopisch is
De benzine van tegenwoordig kun je eigenlijk maar een maand of 3 bewaren :cry:
Aspen is dan een alternatief als je weinig vaart/rijd maaer is weer knap prijzig :(


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74387

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling