Jan van Leeuwen schreef:
Dit was best wel spannend voor mijn als Test rijder van Chris de Groot Klassiekers.
Met de Gillera 350cc Twin. Bj: 1957 Omdat hij bij de 1e proefrit veel problemen had gegeven,o.a gaskabel schroefnippel los geschoten,warmloper gehad ik dacht aan een Vastloper omdat hij veel olie lekte tussen
de kleppendeksels.
Deze motor had jaren stilgestaan.Maar de pakkingen waren geheel vergaan en verdwenen en losse
Boutjes. Nieuwepakkingen gemaakt en kleppen afgesteld die stonden op 0,mm !!
Dus wanneer hij warm werd begon hij slechter te trekken en inhouden.
Na afstellen bleef hij gezond klinken en prima rijden.Behalve het starten,maar met een korte duwstart
Gaf hij een mooie sound met de Orginele Gillera Dempers;waar vriend Kees Janson van genoot dit
Geluid weer eens te hooren,omdat hij zelf ook eens een M.V. Motor heb gehad met zo,n demper,eind
50 er begin 60r jaren. Maar dit klonk hem als muziek in zijn Ooren.
De Gillera heeft de hele Rit geen klap verkeerd gegeven,ondanks het roken van uit de ontluchting bij het
Voorkettingwiel wat tevens als smering voor de Achterketting werkt.
De rit was geweldig spannend en mooi met al die oude Beestjes maar ze hebben het alle volbracht en het Publiek heeft er ook van genoten bij het prachtige zomer weer. Volgendjaar weer.
Jan de HMW en HONDA man.Jvl.L.dam.NL
Mijn 1e rit was geen succes zoals hierboven gemeld n.l
De Gillera motor had ruim 5 jaar stil gestaan,vlgns:de eigenaar en was rijdend weg gezet.
Met een verse Nw: accu er in starten hij prima na 2 Nw:NGK B 7 bougie,s er in, oude waren
B 9 ES.Veel te koud en overslaan.
Maar goed ik ga hem proberen. Gaskabel los geschoten,gerep: met BMW gereedschap van
Mijn BMW vriend Peter daarna naar Nootdorp gereden bij Kennis koffie gedronken en weer
Gestart.... Prima niks aan het handje met het oude Beestje. totdat hij ineens begon in te
Houden en wilde afslaan met gas er op bleef hij wel gaan in z,n 1e versn: 2 geen puf meer en
Roken dat ding via de ontluchting en olie lekken boven tussen de klepdeksels zie boven Tekst.
Wat nu,hier ga ik niet mee verder dan loopt hij misschien in elkaar of vast.
Breng hem maar naar mijn BMW Dealer Houtrust en vraag of hij daar mag staan tot na het
Pinksterweekend,geen bezwaar.O.k.
Dinsdags op gehaald ik dacht laat ik hem nog eens proberen te starten en ja Hoor gewoon weer op 2 Cijl: lopen,olie was nog op pijl !!! En ik had weer compressie viel mijn op !!
Ben toen naar huis gereden Vlgnd:dag kleppen na gesteld,zoals boven vermeld.Nw deksel -
pakkinkjes gemaakt,waren niet te koop.
Daarna weer proef gereden en hij bleef lopen en doorgaan zelfs de Midden holland Tourtocht
Uitgereden,zonder een klap verkeerd te geven alleen wat veel onderdruk via de carter ont -
luchting,dit kunnen de uitlaat klep geleiders zijn omdat hij niet rookt via de uitlaten.
Dit is mijn verhaal van Jan de HMW en Gillera man.