Het is nu 15 nov 2018, 23:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74157 Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 16:12 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 244
Deze stukken heeft hij niet allemaal gemaakt. Dit staat in het Motom museum. Dat museum is van zijn vriend Piero Bersan. Zo als ik begrijp heeft die het oude archief van Motom overgenomen.
Hier een paar foto's van het Motom Museum


Bijlagen:
IMG_20171126_114445.jpg
IMG_20171126_114445.jpg [ 58.58 KiB | 132 keer bekeken ]
IMG_20171126_114014.jpg
IMG_20171126_114014.jpg [ 68.08 KiB | 132 keer bekeken ]
IMG_20171126_113817.jpg
IMG_20171126_113817.jpg [ 58.49 KiB | 132 keer bekeken ]
IMG_20171126_113758.jpg
IMG_20171126_113758.jpg [ 61.76 KiB | 132 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 19:27 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2658
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bijzonder mooi en interessant vind ik! Ben jij al in dit museum geweest? Op de foto's zie ik het niet, maar staat er ook een 98T of TS?
Ik ben tijdens mijn vacantie veel meer interessante details te weten gekomen over deze lichte motor die gemaakt werd van 1954 - '59.
Te veel om hier allemaal te vermelden, maar enkele belangrijke zaken zal ik even opnoemen:
- bovenliggende nokkenas aangedreven door een ketting, 7,3pk/8200 omw.min. (de Tour-versie, de 98T, heeft 0,5pk minder), BxS=50x50mm, gew. 65kg, carburateur Weber 22DRM (als op Fiat 500!), topsnelh. 100km/u.
De prijs zou veel te hoog geweest zijn en er waren technische problemen die maar niet opgelost werden.
De Kickstarter had een zeer korte slag waardoor hij bijna niet aan te trappen was, zeker niet bij koude. De autocarburateur was daar mede schuldig aan, het filter zat vlak tegen de motor waardoor de aangezogen lucht niet gekoeld werd. De ontsteking was schijnbaar ook al geen sterk punt, die zat op de nokkenas in het magnetische vliegwiel.
Natuurlijk had deze 'avant gardistische' motor, die samen met de Citroën DS in Milaan werd geïntroduceerd, erg veel mooie gesofisticeerde details om van te smullen.
Zo werden er torsiestaafje gebruikt bij de tuimelaars en bij de aandrijving (als 'schokbreker'?). Het was eigenlijk een raszuiver raceblok.
De remmen waren erg mooi en groot, 170mm voor, 136mm achter. De vering was op rubbers en torsiestaven. Het frame woog maar 6kg!
Helaas werden er wegens de problemen en de prijs maar 1736 stuks gemaakt. Deze motor heeft Motom in financiële problemen gebracht, zodat de produktie helaas eindigde in begin jaren '60.
Dus kan je wel nagaan dat dit een collectors item is geworden, ze zijn dan ook zeer moeilijk te vinden/kopen!
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
Motom 98TS.jpg
Motom 98TS.jpg [ 57.45 KiB | 129 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 21:24 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 06 mei 2009, 21:49
Berichten: 388
Woonplaats: Alphen a/d Rijn
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
En misschien zijn er maar 1736 gemaakt omdat ze zo foeilelijk waren scared


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 20 okt 2018, 08:23 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 244
Ik ben er nog nooit geweest. Maar dat gaat een keer gebeuren.

Ik heb ooit met iemand gesproken die had de zijkappen van een ts98 te koop. Dus de kappen die moeten doen lijken dat het de tank is. Die kappen zijn van kunststof. Hij had ze van zijn vader zijn ts98 . Die had hem gekocht in de jaren 50 toen hij een tijdje in Italië woonde. Toen hij weer naar Nederland is gekomen heeft hij dat rijdend op deze Motom gedaan. Maar waar deze is gebleven wist hij niet meer. Vast in de Hoogovens.

Dat met die torsiestaven werd ook gebruikt in de motom 48 racer.
Hoe dit precies zit ga ik Rodolfo vragen. Die kan mij hier zeker antwoord op geven.


Bijlagen:
torsie motom.jpg
torsie motom.jpg [ 7.94 KiB | 123 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 19:30 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 244
Rodolfo gevraagd over de torsie staven. Hij heeft mij wat foto's gestuurd waar je duidelijk kan zien hoe de werking is.
Bijlage:
IMG_3465.JPG
IMG_3465.JPG [ 28.34 KiB | 83 keer bekeken ]


De torsie staven zijn na 1957 vervangen door veren op de tuimelaars. Deze schijnen beter te werken. Die heb ik er ook in zitten.
Bijlage:
IMG_3470.JPG
IMG_3470.JPG [ 31.08 KiB | 83 keer bekeken ]


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 20:03 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 244
vandaag centreerpennen in de cilinder en kop gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat de uitlaatklep dan nooit de cilinderwand kan raken.
Voor de inlaatklep moet er nog een stukje uit de cilinder gefreesd worden.


Bijlage:
IMG_20181102_142310.jpg
IMG_20181102_142310.jpg [ 49.4 KiB | 82 keer bekeken ]


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018, 19:33 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 244
Ik heb nieuwe kleppen besteld en die zijn nu binnen .

Bijlage:
ducati zuiger.jpg
ducati zuiger.jpg [ 42.59 KiB | 47 keer bekeken ]


Ook ben ik van plan om er een ducati zuiger in te bouwen. Deze zuiger is 3 mm hoger . Hierdoor schroef ik mijn compressie verhouding omhoog. Er moet dan in de zuiger wel ruimte voor de kleppen komen. Ook is de piston pen groter. Deze gaat van 11 mm naar 11,5 mm . Dit ga ik oplossen door het smal end met een ruimer te vergroten. Het smal end is bij mijn drijfstang van brons , dus dit moet lukken. Nu is het nog wachten op een ruimer en frees die besteld zijn. Ook moet de cilinder groter geboord worden.


Laatst bijgewerkt door jw5272 op 10 nov 2018, 19:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018, 19:36 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 244
zo komt de zuiger er dan uit te zien.


Bijlagen:
IMG_3069.JPG
IMG_3069.JPG [ 21.92 KiB | 46 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018, 19:42 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2658
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Toffe plannen! Prachtige onderdelen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat!
Heel leuk dat je dit allemaal doet om de Motim optimaal te laten lopen!
Veel succes er mee! Met groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
BerichtGeplaatst: 10 nov 2018, 19:59 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 28 jul 2010, 15:50
Berichten: 244
Kost zeker wel het een en ander. Maar ik heb er een hoop plezier in en ik leer er meestal ;) wat van. Er zijn wel personen die verklaren mij voor gek maar daar moet je niet te veel naar luisteren .


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74157 Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling