oudebrommers.nl
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/

Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=42&t=7122
Pagina 1 van 17

Auteur:  jw5272 [ 20 maart 2014, 20:16 ]
Berichttitel:  Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Hoi,

Ik heb een motom met 5 versnellingen. Ik heb hem gekocht met schakel problemen. Er zou geen vrij tussen de 1e en 2e versnelling zitten. Het blok gedemonteerd en kwam er achter dat de trekspie niet overeen kwam met de borging die buiten het blok zit. Direct ook de trekspie vernieuwd , Borgschijf vernieuwd. Ik had nog een cilinderkop liggen met grootte kleppen 20mm inlaat 17mm uitlaat.Zo ook een diepcarter van een grondfrees gemonteerd. Big end vernieuwd. Klepgeleiders vernieuwd. Nieuwe zuiger (41.8) geplaatst .Cilinder op maat geslepen.Oliepomp plus leidingen aangepast. Er komt nog een andere voorvork (marzocchi 28mm) met naaf in. Naaf van een honda 125cc uit '72. Achterspatbord zoek ik nog. Vandaag kon ik voor het eerst na de revisie met de motom proef rijden. Kriebels met het mooie weer. Motom rijdt goed ,schakelt aardig goed , alleen wordt veel te warm. Hij neigt naar vastlopen. Ik denk dat de sproeier (70) van de 15mm Dellorto wel een stapje groter kan . Ontsteking moet ik ook nog controleren met de stroboscoop. Morgen weer verder sleutelen.

Bijlagen:
image(3).jpg
image(3).jpg [ 71.19 KiB | 3430 keer bekeken ]
image(2).jpg
image(2).jpg [ 79.46 KiB | 3430 keer bekeken ]
image(1).jpg
image(1).jpg [ 83.58 KiB | 3434 keer bekeken ]

Auteur:  Ötzi [ 18 apr 2014, 21:56 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Verschrikkelijk mooi ding! Ik wist niet dat Motom met 5-bak bestond! Is het een close-bak?
Hoe hard loopt deze brommer? Een 15mm carburateur lijkt me voor deze snelle uitvoering wel wat klein. Ik zou er 17 of een 18 opzetten.
Vertel eens hoe het verder gegaan is met dit wondermooie fietsje!
Heb je ook een foto van de andere kant?
Met groet, Supersport

Auteur:  jw5272 [ 19 apr 2014, 20:21 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Normaal is een Motom uitgevoerd met een drie bak. De derde versnelling is bij de vijfbak de vijfde versnelling. Ik ben er nog mee bezig om hem goed te laten lopen . Ik denk dat er een klep niet goed sluit. Over de honderd moet hij toch wel halen denk ik. Ik heb ondertussen de ontsteking afgesteld met een nieuwe stroboscoop. de oude ging stuk. Toen trok hij direct al veel beter. Maar bovenin de toeren loopt hij raar (slaat over). De carburateur is ondertussen een 16b van dellorto geworden. Groter kan niet ivm onderdruk van een viertakt. Ik moet eerst nog even compressie meten. Ik weet alleen niet hoeveel die moet zijn bij een viertakt. De brommer weegt minder dan 50kg. De baas een beetje meer. Ben er ook nog niet echt uit wat voor maat sproeier er in moet. De voorvork word geen Marzocchi maar Ceriani. Vond in Hardenberg een hele mooie. De naaf ligt nu in Hasselt om een paar mooie spaken een een mooie velg te krijgen. Intussen is het lelijke bord verwijderd en er een koplamp gemonteerd .

Bijlagen:
image(4).jpg
image(4).jpg [ 68.88 KiB | 3353 keer bekeken ]

Auteur:  Eric S [ 19 apr 2014, 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Prachtige Motom 001_tt1
Ik heb wel eens gehoord dat die 5-bak Motom geen vrijstand heeft.Dat zou de boel verklaren,maar of het waar is weet ik niet :roll:
Staat hem goed zo'n Motom 60(51cc) cilinder en een ander carter er op 8-) thumbup
Ik heb ook wel eens met het idee gelopen om zoiets te bouwen,maar hoe kom je aan een 5-bak? confused1

Auteur:  jw5272 [ 20 apr 2014, 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Dat verhaal van die vrijstand dat klopt niet . Een trekspie heeft tussen alle versnellingen een vrijstand . Anders kan hij niet werken. Maar het was inderdaad zo dat het schakelmechanisme niet overeen kwam met de versnellingen. Daarom heb ik dat ook nieuw gemaakt. Het werkt nu veel beter . Schakel nog wel eens mis . Moet er nog een sterkere veer voor de borging op zetten.

Auteur:  jw5272 [ 27 apr 2014, 13:27 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Ik heb de cilinder er weer afgehaald. Inlaat klep sluit niet goed. Moet hem nog beter inslijpen. Kom er nu ook achter dat het neigen naar vastlopen toch wat sporen op de zuiger heeft achtergelaten. Gelukkig heb ik nog een zuiger van dezelfde maat liggen. Cilinder heeft een klein spoortje . Die moet gehoond worden . in principe valt de schade mee. het voorwiel is ook binnen. Vakwerk van Wielservice Hasselt.

Auteur:  Eric S [ 27 apr 2014, 14:46 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

jw5272 schreef:
Dat verhaal van die vrijstand dat klopt niet . Een trekspie heeft tussen alle versnellingen een vrijstand . Anders kan hij niet werken. Maar het was inderdaad zo dat het schakelmechanisme niet overeen kwam met de versnellingen. Daarom heb ik dat ook nieuw gemaakt. Het werkt nu veel beter . Schakel nog wel eens mis . Moet er nog een sterkere veer voor de borging op zetten.


Natuurlijk heeft elke versnellingsbak,of het nou met trekspie is of klauwengeschakeld,een vrij tussen de versnellingen.Maar ik bedoelde een vrij waar je hem echt in kan zetten.

Auteur:  jw5272 [ 27 apr 2014, 16:16 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

In principe kun je tussen elke versnelling een vrij maken . Maar het handigst is om dit te doen tussen de 1 en de 2. In de twee start ik de motom. Zoals je kan zien, op de foto, heb ik in de schakelhevel uitsparingen gemaakt die precies met een versnelling overeenkomen. Je maakt dus ook zo'n uitsparing voor de vrij. De veer die je ziet zitten moet nog sterker. Hij schiet bij het schakelen nog wel eens door de versnelling heen.

Bijlagen:
image-2014-04-27.jpg
image-2014-04-27.jpg [ 22.48 KiB | 3279 keer bekeken ]

Auteur:  jw5272 [ 02 jul 2014, 20:56 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Zo weer even een stukje over mijn 5bak motom. Ik heb ondertussen een nieuwe zuiger geplaatst. Na 500meter sloeg de hele boel vast. Krukas stuk ,zuiger stuk, cilinder stuk. Ik had de bypass voor de tandwielpomp te groot gemaakt. Hierdoor kwam er net niet genoeg olie bij de krukas. Stomme fout . Had dit nog wel goed getest. Maar de verkeerde bypass nozzle er in gezet(Deze zie je zitten bij de eerste foto in het T stuk). Hele blok weer uit elkaar getrokken. Ik moet nog even kijken of ik er een nieuw big end lager inpers of dat ik er een andere krukas in zet. Cilinder heb ik nog wel liggen. Moet er weer eens wat tijd voor maken. Daar schort het even aan.

mvg
Jeroen

Auteur:  jw5272 [ 19 aug 2014, 20:00 ]
Berichttitel:  Re: Motom competizione 5 marce (5 versnellingen)

Ik heb mijn motom 5bak weer inelkaar gezet met een andere bypass. Bigend vernieuwd. Cilinder gehoond en nieuwe zuiger geplaatst. Ook de sproeier vervangen van 70 naar 88.Kop en cilinder gevlakt. Dit om de koppakking weg te laten. Ben even een klein eindje wezen rijden maar durf nog niet voluit te gaan. Ik heb er ook geforseerde koeling met trektouw opgemaakt. Nu eerst maar voorzichtig inrijden en dan maar weer verder.

Bijlagen:
IMG_0393.JPG
IMG_0393.JPG [ 123 KiB | 3191 keer bekeken ]
image-2014-08-19.jpg
image-2014-08-19.jpg [ 67.4 KiB | 3191 keer bekeken ]

Pagina 1 van 17 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/