Het is nu 20 feb 2018, 16:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71792
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorstellen En olie vraag
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016, 22:07 
Bromfiets liefhebber

Beste leden van dit forum,

Laat ik mij allereerst even voorstellen:

Mijn naam is David, woonachtig in Leiden en al jaren verzot op klassieke bromfietsen. Eigenlijk altijd Italiaans gerelateerd. Denk hierbij aan enkele Vespa's (bouwjaar tussen 1960 en 1975). Echter heb ik onlangs de stap gemaakt naar een Demm Sport. Uiteraard zal ik later foto's toevoegen.
De Demm is een 2 takt en voorzien van 3 versnellingen.

Sinds de aankoop heb ik hem op meerdere manieren wat 'tender love and care' gegeven. Echter stuit ik nu op het volgende; De koppeling wil bij volgas nog weleens slippen. Dus op het moment dat ik bijvoorbeeld een constante snelheid heb en wil accelereren, komt het soms weleens voor dat hij wel toeren maakt, maar niet harder gaat.
Nu begrijp ik dat dit nog weleens opgelost kan worden met een andere olie. Momenteel heb ik het idee dat er een erg dikke olie in zit. Ik heb al meerdere (discussies) gelezen m.b.t. oliekeuze, deze wil ik niet opnieuw starten. De Vraag is eigelijk heel simpel; als ik ATF olie in het blok wil gebruiken (aangezien het dun is), kan ik dan de reguliere ATF kopen die verkocht wordt bij het benzinestation?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Laatst bijgewerkt door daviddemm op 21 nov 2016, 14:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voorstellen En olie vraag
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016, 22:46 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hallo David, welkom hier op het forum.
Zeer dunne olie kan misschien een oplossing brengen voor het slipprobleem. Is de motor opgevoerd?
Ik gebruik gewone autom.versn.bak-olie in een HMW of Demm, geen probleem.
Heb je de koppeling al bekeken? Achter de koppeling zit een klemring in een groef op de krukas om de koppeling tegen te houden. Die ring wil nog wel eens naar binnen geduwd worden, zeker als de groef wat ruim of uitgeleuterd is. Met een afstandsbusje over de krukas waar de koppeling dan tegen komt kan je dit oplossen.
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016, 23:03 
Bromfiets liefhebber

Bedankt voor de snelle reactie!

Fijn, dan rij ik morgen even naar de lokale pomp hier. meen dat ze daar Castrol hebben type Dex 2 ATF. De reden waarom ik dit vraag is omdat er meerdere flesjes ATF verkrijgbaar zijn , maar toch allemaal een andere werking/toevoeging hebben.

Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en zal dit hier ook even melden.
De motor is overigens niet opgevoerd.

Die klemring achter de koppeling is een goede tip! Mocht bovenstaande niet lukken, ga ik daarop over.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 nov 2016, 14:29 
Bromfiets liefhebber

Vandaag de olie vervangen voor ATF van Castrol en het verschil mag er zijn.

De eerste kilometers is er nog sprake van een beetje slip, echter daarna is het praktisch weg. zeker een goede tip om te proberen als je last hebt van een slippende koppeling!

Het peilstokje is overigens erg moeilijk af te lezen. Heeft iemand enig idee hoeveel ML er in het blokje gaat?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71792

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]