Het is nu 19 sep 2018, 04:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73670
Auteur Bericht
 Berichttitel: kokusan spanningsregelaar
BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 19:34 
Bromfiets sleutelaar

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Zomaar tijdens het rijden werd het licht een stuk minder. Thuis de spanning na gemeten, deze was 4V. De spanningsregelaar zelf was veel te heet. Kan het zijn dat het afgegeven vermogen van de lichtspoel door de spanningsregelaar vernietigd wordt zodat er voor de verlichting weinig meer over blijft?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: kokusan spanningsregelaar
BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 21:43 
Bromfiets sleutelaar

Hoi, als ik je verhaal zo lees dan werkt je spanningsregelaar niet goed, mogelijk heb je ergens wat sluiting of sluiting gehad. Wat voor lampen gebruik je; lampen met het gewone vermogen of misschien zwaardere (meer vermogen)?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 13:52 
Bromfiets sleutelaar

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb de spanningsregelaar los genomen en een voltmeter over de spoel geplaatst. Afhankelijk van het toerental loopt de spanning op tot over de 35V. Met een te hoog toerental is de spanning te hoog en hou ik geen lamp meer over dus het toerental zo geregeld dat de spanning ongeveer 12V was en daarna de verlichting aangezet. Deze brande goed en de spanning bleef 12V.

Ik heb een 12V claxon, een 25W voorlicht. 5W achterlicht en een 15W remlicht. Ik maak geen gebruik van een batterij en blijf ruim binnen de 85W. Dus dat lijkt mij het probleem niet. Maar volgens het schakelschema staat de spanningsregelaar parallel over de lichtspoel geschakeld. Het kan eigenlijk niet anders dan dat het teveel aan spanning afgekapt wordt. De stroom door de spanningsregelaar gemeten en deze gaat over de 40A met een spanning van 4V. De spanning zou te vroeg af gekapt worden nl bij 4 ipv 12V dus is deze defect. Ik ga op zoek naar een waardige vervanger..

We zijn inmiddels al een paar dagen verder en ik heb een vervanger gevonden. Volgens de verkoper was het een spanningsregelaar speciaal voor een Zundapp. 12V is 12V en als het regelprincipe plus het vermogen klopt dan zal het ook wel op een DKW passen. Het advies van de winkelier genegeerd en gewoon geplaatst. De verlichting werkt weer zonder problemen op 12V.

Ondertussen ook nog wat metingen gedaan en ik kom tot een "schokkend" resultaat. Alles boven de 12V wordt afgekapt. Niet gebruikte opgewekte energie wordt "gewoon" vernietigd door de spanningsregelaar. Voor de belasting van de motor en daarmee ook het brandstof verbruik maakt het niets of je met licht aan of uit rijdt. Met licht UIT wordt de opgewekte energie vernietigd in de spanningsregelaar en met licht AAN gaat de energie die anders vernietigd zou worden naar de lampen.

Is mijn conclusie juist of maak ik een denkfout?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 16:43 
Bromfiets sleutelaar

Of de continu opgewekte energie omgezet wordt in licht (dus ook warmte) of direct omgezet wordt in warmte maakt inderdaad geen verschil. De lichtspoel "ziet" alleen de spanningsregelaar als belasting en wat die er mee doet is de zaak van de spanningsregelaar. Zo'n magneet/spoel dynamo kan op zich niet geregeld worden; een autodynamo kun je nog regelen door de rotorstroom te varieren. De rotor is hier een electromagneet die sterker of minder sterk magnetisch kan worden gemaakt door de stroom door deze spoel groter dan wel kleiner te maken. De opgewekte spanning is dan veel constanter.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2018, 09:03 
Bromfiets sleutelaar

In het vliegwiel van een brommer zitten permanente magneten. Ik neem aan dat u daar op doelt. Met een mazda autodynamo heb ik een tijd gestoeid voordat ik door had wat er aan de hand was. Deze heeft een extra veldwikkeling die alleen onder spanning gezet werd bij een zware belasting. Maar we dwalen af. Bij de ouderwetse Bosch ontstekingsplaat viel het op dat het stationaire toerental ietsje zakt als het licht aangezet werd. Met een Kokusan neem ik dat effect helemaal niet waar. Op zich logisch als de stroomafname van de spoelen altijd hetzelfde is ongeacht of een verbruiker aan staat of niet. Een gemiddeld brommer blokje levert ongeveer 1,3-2 Kw. Minimaal 0,085 Kw ben je dan kwijt omdat de Kokusan volgens een vernietigingsprincipe werkt. Dat komt het rendement van het motorblokje toch niet te goede (lagere max snelheid, minder trekkracht, hoger brandstof verbruik en extra heilige lucht uit de uitlaat). We leven toch in 2018 waar we juist het tegenover gestelde willen.

Ik snap nu ook hoe het kan dat een spoelaansluiting zomaar weg gebrand was terwijl het licht nog nooit aan was geweest.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73670

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]