Het is nu 24 jun 2018, 07:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72787 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 04 aug 2013, 01:13 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 28 dec 2009, 23:30
Berichten: 15
Rijschoq schreef:
Hercules, Het is na veel gepiel gelukt-.....-geen woordt gerept.


Exact alle problemen die ik ook tegen kwam. Best goed idee met een enkel gat, ipv een complete sleuf. Sleuf er van maken kan altijd nog dan.

Die timing was het eerste waar ik tegen aanliep; ik had de grondplaat op de Zundapp-timing (11:00) staan. De ontsteking vonkte daardoor toen de zuiger beneden stond. Was nog aardig geklooi om erachter te komen dat de grondplaat ~180 graden gedraaid moest worden. (ik had ook nog geen stroboscoop en dat maakte het moeilijk)

Top dat het gelukt is, toch!

Persoonlijk vind ik dit leuker dan een ontsteking die meteen uit de doos perfect passend is. Anders is het zo voorgekauwd en netjes.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 04 aug 2013, 10:44 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 apr 2009, 18:31
Berichten: 258
Woonplaats: Opende
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik vind dat we blij moeten zijn dat er zoiets is en ook nog betaalbaar.
In plaats van te emmeren op iemand anders zijn inspanning.

_________________
Wietse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 04 aug 2013, 15:53 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 16 aug 2012, 17:43
Berichten: 65
Woonplaats: Zaandam
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik ben natuurlijk blij dat het werkt maar als er met de volgende tekst geadverteerd wordt:
*******
Vernieuwd vliegwiel met de Bosch aansluiting (grafiet grijs) geschikt voor de standaard moer met vaste ring.

grondplaat met vernieuwde sleufgaten zodat je meer afstel mogelijkheden heb en er geen schroeven meer achter een spoel zitten
********
Dan creeer je een verwachting. Als die gedeeltelijk waargemaakt worden dan mag je daar toch iets van vinden lijkt mij. Dan had ik net zo goed een zundapp kokusan ontsteking bij oldtimerdelenpuntnl kunnen bestellen. Die was EUR 25,00 goedkoper.

Als je de nogal zielig gekopieerde A4 handleiding bekijkt dan weet je dat de leverancier alleen maar dozen schuift en verder geen binding heeft met assortiment. Een ter zake kundige hobbyist maakt een howto die de originele handleiding op alle fronten verslaat. Tsja.. is documentatie de taak van de fabrikant/dealer of wordt dit aan de gebruiker over gelaten?

Hercules ik heb nog een modificatie gemaakt.
In de "handkleiding" stond gekrabbeld dat het motorblok aan het frame geaard moest worden. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan omdat ik het geen prettig idee vind dat er stroom door tandwielen, assen en vooral lagers gaat. Dus ik heb onder een van de drie boutjes waarmee de spoelen vast zit een exra aarddraad bevestigd en deze gaat naar de verzamelaardbout op de spanningsregelaar.

_________________
DKW RT139


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 04 aug 2013, 16:40 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 apr 2009, 18:31
Berichten: 258
Woonplaats: Opende
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
De handleiding is voor Zundapp/Kreidler en dan hoef je geen extra sleuven te maken.
Motorblok aan frame aarden is juist erg belangrijk.
Stroom door tandwielen, assen en lagers is een broodje aap.

Wietse

_________________
Wietse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 05 aug 2013, 15:38 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 16 aug 2012, 17:43
Berichten: 65
Woonplaats: Zaandam
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Wietse,
Je schrijft dat het aan aarde leggen van het motorblok onzettend belangrijk is en dat is voor mij een broodje aapverhaal. Dus kan je aangeven welk onderdeel in het motorblok stroom nodig heeft? Volgens mij zit er niets en door de aarding vanaf de ontstekingsgrondplaat naar de spanningsregelaar door te trekken loopt er door het motorblok geen stroom meer. Misschien ben ik wel te serieus bezig maar als je lagerschade door "pitting" op een makkelijke manier kan voorkomen waarom zou je het dan niet doen en een risico nemen?

Ik heb nog foto's van dit project en deze zal ik tzt plaatsen. Het aantal Mb's is te groot om ze meteen op deze website te zetten, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

_________________
DKW RT139


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 05 aug 2013, 21:04 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 apr 2009, 18:31
Berichten: 258
Woonplaats: Opende
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Heb 10 jaar elektrotechniek gestudeerd, dus ik denk het te kunnen weten.......
Om schade aan lagers te krijgen door stromen dan zal er toch meer stroom moeten gaan lopen dan dat je spoelen ooit op zullen kunnen wekken.
Aarde tussen blok en frame zijn standaard niet altijd voldoende gewaarborgd, vandaar dat het verstandig is dit via een extra draad te doen. Mede omdat bij een kokusan de hoge spanning wordt opgewekt in de bobine buiten het blok en om dan een stroomkring via verkeerde paden (ik bedoel dan opnemer) te voorkomen.
Zo duidelijk?

_________________
Wietse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013, 01:27 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 16 aug 2012, 17:43
Berichten: 65
Woonplaats: Zaandam
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Wietse, ik probeer het een beetje te snappen maar krijg eigenlijk alleen maar meer vragen.
Als je naar het schema van een kokusan kijkt dan komen er tbv de onsteking drie draden uit. Groen gaat naar de spoel die de ontsteekspanning opwekt. Rood gaat naar het pickup element en wit is de aarde. De aarde is dus al een directe draad vanaf de grondplaat naar de electronica in de bobine. Verder gaat de pickupspoel naar de electronica in de bobine en dit zit niet in het hoogspanningsdeel. Dus hoe de pickupspoel door zwerfstromen (ontstaan door een slechte aarding) stuk kan gaan snap ik niet.

Ga je naar de lichtspoellen kijken dan wordt het een ander verhaal. Alleen de gele draad is naar buiten uitgevoerd. Om verzekerd te zijn van een gesloten stroomkring wordt het aarden van het motorblok volgens mij louter en alleen aangeraden omdat dit de makkelijkste manier is. Maar ik vroeg mij af of dit de beste manier was. De maximale stroom die door de lichtspoelen geleverd zou kunnen worden is 85:12=7A. (voor de 6 v uitvoering wordt de stroom 85:6=14A). De inschakelpieken kunnen nog veel hoger zijn maar dat zijn fractie's van een seconde. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat de stromen te laag zijn om schade aan te richten in het motorblok maar om het zeker te weten schiet mijn kennis tekort. Dus ik wil gewoon het risico niet nemen.

_________________
DKW RT139


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013, 09:37 
Bromfiets specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 apr 2009, 18:31
Berichten: 258
Woonplaats: Opende
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
De witte massa gaat naar de cdi maar ligt daar niet direct aan aarde, daar kan het dus fout gaan het hoeft niet maar is wel gebeurd heb al een heleboel van die dingen gemonteerd.
14A zal geen schade aanrichten aan je lagers, overigens loopt dit eerder wel door je lagers als je geen massa aanlegt, bijvoorbeeld via de ketting en de achterbrug.
Leg je een massadraad aan dan kan dit niet gebeuren want dan gaat het via je carter naar het frame.

_________________
Wietse


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 06 aug 2013, 15:24 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 16 aug 2012, 17:43
Berichten: 65
Woonplaats: Zaandam
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Wietse, op de tekening stond trouwens iets anders, maar als deze al niet klopt.. dan ga je daar wel de boot mee in. Ik heb het doortrekken van de aarde trouwens consequent gedaan dus ook naar het achterlicht/remlicht en koplamp/claxon en daar op het zijkontakt van de lampjes bevestigd en de schakeldraad op het middenkontakt. In het verleden heb ik namelijk al genoeg ellende meegemaakt met corrosie van aansluitingen. Sinds ik dit gedaan hebt (jaren geleden) nooit meer een storing gehad.

Op de twee foto's zie je de originele bosch ontsteking en de kokusan ontsteking. De grondplaat is al afgesteld en dit is de correcte positie voor een Sachs 50/4 cf nl.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
DKW RT139


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: How-to: Kokusan-ontsteking aanpassen en afstellen voor S
BerichtGeplaatst: 17 feb 2016, 12:17 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 28 dec 2009, 23:30
Berichten: 15
Kleine update, 5 jaar na montage loopt het systeem op beide brommers nog steeds!

Ik heb ondertussen een leuk meisje dat ook van sleutelen houdt, en zij heeft een paar maanden geleden een Hercules K125BW v1 aangeschaft. Deze zijn we samen aan het opknappen.

Nu gaan we ook proberen hier een Kokusan ontsteking op te bouwen. We hebben hiervoor nog een Zundapp kokusan 125 nodig, want deze heeft de correcte tap en CDI.

Als het gelukt is, wordt dat hier vermeld.

De downloadlink is ook opgefrist naar een dropbox pagina, hopelijk blijft deze wel 'up'.

Groeten Ard

PS; mijn MK3M heeft zelf ook een update gehad :)

http://i292.photobucket.com/albums/mm29/Hard_Ospers/20151226_163123_zpspfnnpgkc.jpg


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72787 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling