Het is nu 26 jun 2019, 01:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75982 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011, 19:06 
Ik heb geprobeerd de choke erbij te pakken als hij stilviel. Het enige dat er gebeurde was dat er een mooie knal kwam en toen alsnog stilviel.
Vanavond even de bougie bekeken die ik gisteren had schoongemaakt. Na het ritje van gisteren zat er al weer een flinke natte en zwarte aanslag op, in een soort druppelvorm.

Het motortje loopt ook gewoon niet lekker en hoe warmer de motor wordt hoe onregelmatiger hij loopt. Het motortje begin dan echt te "brommen" een soort van resoneren.

De uitlaat heb ik nog niet bekeken, wat zou ik kunnen zien aan de uitlaat?Een hoop zwarte troep?

Alleen zit ik nu dus te twijfelen of ik er goed aan doe er een nieuwe spoel en contactpunten in te zetten of dat ik toch voor een bobine zou gaan. Heb geen idee of dat wel kan op een Peugeot 102?


Share on Facebook
Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011, 19:33 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 nov 2008, 16:54
Berichten: 3801
Woonplaats: Heerenveen
Alles wijst erop dat er iets met het gasmengsel aan de hand is. Toen je de sproeier schoonmaakte heb je toen ook gecontroleerd of het de correcte maat sproeier is die er in zit? Bij dat brommen/resoneren dat je aangeeft lijkt het me toe dat de brommer gaat "viertakten". Dat is duidelijk het gevolg van een te rijk mengsel. Daarnaast kan hij de verbrande gassen mogelijk niet goed kwijt. Haal de uitlaatbocht er eens af en kijk eens in de uitlaatpoort of die nog wel helemaal open is. En controleer dan meteen de uitlaatdemper ook even of die niet vol kool zit?

Vriendelijke groet ;)

Wietze


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 12 apr 2011, 20:10 
Hoi, bedankt voor je antwoord!

De sproeier is de originele sproeier die er al op zat. In het werkplaats handboek staat vermeld dat dit een 200 is en deze zit er ook in.
Is het schoonmaken van de uitlaat dan afdoende of moet er een nieuwe op?

De brommer loopt stationair ook niet lekker, als hij op de bok staat en je start hem dan gaat het achterwiel uit zichzelf draaien. Probeer je later na een stuk rijden de stationairschroef te stellen dan slaat hij eerder af dan dat het wiel stopt met draaien. Ik moet hem dan net op tijd een dotje gas geven zodat hij aanblijft, maar lekker loopt hij niet.

Kan dat viertakten ook de uitval verklaren onder het rijden?

Alvast bedankt!


Share on Facebook
Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 11:37 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 05 okt 2008, 10:31
Berichten: 631
Zo'n uitlaat kun je wel netjes reinigen. Je kan bovendien het achterste potje eraf halen zodat je goed aan alle gaatjes in de uitlaat zelf kan om te ontkolen. 9 op de 10 zit daar je probleem. Mocht de sproeier te groot zijn, dan zou men op dat vlak al veel vroeger hebben ingegrepen toen de brommer nog bij de vorige eigenaar zat... of dat zou toch zo moeten zijn.

Wat dat meedraaien van het achterwiel betreft, daar zit je met een veerprobleempje in de automatische koppeling. Er zal een veertje gebroken zijn of te ver uitgerokken waardoor een van de twee startkoppelingsegmenten het sleepwiel blijft meenemen. Het kan ook dat die koppeling vroeger uiteengehaald is geweest en verkeerd gemonteerd. Er steekt daar ergens een kunststoffen rondsel in, als je die op een verkeerde plaats zet, blijft de koppeling gewoonweg vast meedraaien met de krukas. Je kan bij wijze van test eens het buitenste sleepwiel proberen te verdraaien ten opzichte van de v-polie. Kan je dat niet, dan zit je heel wss met een verkeerde montage van het geheel.

edit: haha, grappig, waar het sleep-icoontje staat, hoort het woord 's l e e p' te komen ;)


Laatst bijgewerkt door imola op 13 apr 2011, 19:17, in totaal 2 keer bewerkt.

Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 18:27 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 03 mei 2010, 20:19
Berichten: 358
je spoel is gewoon aan zijn einde zoals ik het hier nu lees, spreek uit ervaring, gebeurd wel meer als een brommer langere tijd niet gebruikt is.bobines gaan nagenoeg nooit kapot, succes.PS het viertakten heeft wel met een verstopte uitlaat en of koolaanslag in je cilinder en of een kombi met een vuil luchtfilter te maken.

_________________
liever 1 mooie op de weg dan 10 wrakken in de schuur !


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 19:21 
Bedankt allemaal voor jullie zeer handige tips!

Vandaag heb ik de uitlaat eens losgemaakt en schoongemaakt, nou dat was geen overbodige luxe. 40 jaar kool en troep zat in het buisje vastgekleefd. (zie foto's).

Na het schoonmaken ben ik weer een ritje gaan maken, ik merkte dat de Peugeot duidelijk beter optrok en ook een hogere snleheid haalde. Jammer genoeg was het "4takten" nog steeds aanwezig. toen ik even stopte onderweg sloeg de motor ook direct weer af en kreeg ik hem natuurlijk weer niet gelijk weer aan.

Toen ik eens goed naar het motortje keek deed ik een vervelende ontdekking (stom dat ik dat niet eerder heb gezien...) er zit een flinke scheur in het kunstof gedeelte van de carburateur (zie foto's). Zou dit het 4takten kunnen verklaren en daardoor het slechte lopen van de brommer?


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: motortje van de Peugeot 102M
P1050722.jpg
P1050722.jpg [ 50.08 KiB | 1708 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Vies
P1050717.jpg
P1050717.jpg [ 53.16 KiB | 1708 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Scheur!
P1050723.jpg
P1050723.jpg [ 35.25 KiB | 1709 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 13 apr 2011, 19:35 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 05 okt 2008, 10:31
Berichten: 631
Door die scheur zou hij net minder mogen kunnen 4-takten omdat hij dan iets meer lucht binnentrekt, maar wees gerust: die scheur gaat je geen hinder bezorgen. De eigenlijke filter zit trouwens tussen die scheur en de inlaat van je carburator in dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Nu je uitlaat proper is en je brommer nog steeds uitvalt, lijkt het er in elk geval op dat je spoel nog als enige boosdoener overblijft. Om 100% zeker te zijn, kan je best eens zodra hij uitvalt, je bougie er uithalen (oppassen voor de pollen uiteraard) en kijken of je dan nog een even mooie vonk hebt als bij een koude motor. Een eerder geelachtige vonk betekent dat je ontsteking in elk geval niet langer ideaal is.
Ik hoop alleen dat zo'n spoel nog makkelijk te vinden is. Eens je dan een andere spoel hebt, kan je mss meteen ook een setje nieuwe kontaktpunten zetten en alles eens afstellen volgens het boekje. Dan zou het viertakten ook moeten opgelost zijn, want een slecht afgestelde ontsteking kan daar ook van aan de oorzaak liggen. Het afstellen van de voorontsteking van zo'n 102 is niet simpel, er zit nl geen woodruff-spie op de krukas voor het vliegwiel. Zonder micrometer in het bougiegat en een weerstandsmeter is het moeilijk om de voorontsteking helemaal juist te krijgen.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 09:13 
Mooi om te horen dat die scheur geen groot probleem is, is weer ene opluchting. Ik denk dat de ontsteking zo wie zo maar helemaal vervangen moet worden dus: Spoel, condensator, contactpunten. Dan maar hopen dat het motortje dan wel goed wil gaan lopen.

Ik bedenk me dat ik nog niet gekeken heb naar de benzinekraan filter. Ik neem daan dat onderaan de tank zit (....)?De tank zit nu natuurlijk vol met benzine, kan ik dat filter er dan wel uit trekken of loopt dan alles weg?Stomme vraag misschien.............

Ik zal vandaag eens even een foto van de bougie maken, dan kunnen jullie zien hoe deze erbij staat.

En kan ik gemakkelijk bij het filter in de carburator of moet ik dan echt alles demonteren?En weet iemand waar er eventueel het luchtfilter zit in dit motortje?

Alvast bedankt!!

Groeten Danny


Share on Facebook
Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 14:03 
Nu zit ik alleen nog wel erg te dubben of ik gewoon weer een spoel/contactpunten/condensator ga aanschaffen of dat ik er toch een ander soort ontsteking op laat zetten. Ik heb het hele web afgezocht maar het is moeilijk een goed beeld te krijgen over wat nu een goede stap is. Met de "oude" techniek weet je wat je hebt. Jammer genoeg ben ik niet zo erg technisch en dus zal het onderhoud aan de ontsteking (contactpuntjes, afstellen) door iemand anders moeten gebeuren. De "nieuwe"techniek is misschien wel betrouwbaarder maar is prijstechnisch misschien wel ongunstig. Ook moet het maar op de Peugeot 102 passen.

Ik lees wel verhalen van alternatieve op de vliegwiel ontsteking maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen/ideeen zijn en wat jullie kunnen aan/af raden. Wat ik belangrijk vind is dat ik relatief (het is immers een bromfiets van 40 jaar oud) vertrouwd kan rondrijden en dat ik niet steeds op een ander behoef terug te vallen voor afstellen/onderhoud enz.

Hier een mooi stukje over de vliegwiel magneet ontsteking en de eventuele alternatieven: http://www.pantin.nl/donar.htm


alvast bedank!!!

Danny


Share on Facebook
Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102M valt uit tijdens het rijden
BerichtGeplaatst: 14 apr 2011, 17:21 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 05 okt 2008, 10:31
Berichten: 631
Als je op die klassieke ontsteking quasi alles vervangt zoals je eerst van plan was, kun je gerust weer heel wat jaren probleemloos verder. Je moet je ook de vraag stellen of je zo'n alternatieve ontsteking wil monteren, want: 1. Je brommer boet in aan originaliteit, 2. Gaat er iets kapot aan die alternatieve ontsteking, dan is je enig alternatief meteen terug een nieuwe erop, want vaak is herstellen al niet meer mogelijk.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75982 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling