Het is nu 26 jun 2019, 01:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75982
Auteur Bericht
 Berichttitel: Peugeot 102 met Maxi Onderdelen.
BerichtGeplaatst: 17 apr 2011, 19:28 
Goedeavond,

Ik las vanavond op het internet een verhaal over een Peugeot 102 eigenaar die (ook) problemen had met zijn gurtner carburateur die op de Peugeot 102 zit. Nu vertelde hij dat een Maxi carburateur ook prima zou passen.

Weten jullie of dit kan? En wat de eventuele voordelen daarvan zouden kunnen zijn?

Er zijn nog best veel van deze carburateurs te vinden, zelfs nieuw en de Gurtners zijn erg schaars.

Hij beschreef dat vooral de vlotter kamer deksels van de Gurtners erg slecht bekend staan omdat deze vastzitten met een verende strip en een excentrisch boutje. Hebben jullie ervaringen met problemen hiermee?

De standaard carburateur op mijn peugeot is: De Gurtner D 10 G met sproeier 200.

de link naar het stuk: http://gromsound.mfbfreaks.com/brom/anders.htm

Graag hoor ik van jullie!

(ps: vandaag een heerlijk stuk gereden met de Peugeot 102 van 40km!!)

Groeten, Danny

Laatst bijgewerkt door DanTheMan op 18 apr 2011, 10:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102 met Maxi carburateur?
BerichtGeplaatst: 17 apr 2011, 20:33 
Bromfiets professor

Ik lees in dat stukje wel dat het motortje waarop die Puch Maxi-carburator werd toegepast, als stationair motortje dienst deed. In dat geval moest er wss geen rekening worden gehouden met plaats voor het luchtfilter achter het blok. Die plaats is bij een 102 immers nogal beperkt. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar je zou het best vooraf toch controleren voor je een carburator gaat kopen waar je achteraf gezien niks mee kan aanvangen. Zo'n Gurtner is mijns inziens niet zo slecht hoor. Als alles juist is geplaatst (ondermeer dat verende stripje dat het vlotterkamerdeksel op zijn plaats houdt) doet zo'n carburator zijn werk prima. Het enige nadeel bij zo'n Gurtner vind ik het stationair circuit dat moeilijk te reinigen is in geval van een erge verstopping. Je kan niet doorheen het gehele stationaire circuit gaan peuteren met een stukje uitgerafelde kabel of zo omdat de loop van het circuitje dat onmogelijk maakt. In dat geval is alleen ultrasoon reinigen nog doeltreffend.
Ik vraag me af wat er bedoeld wordt met 'excentrisch' boutje. Dat steekt daar bij mijn weten toch nergens op hoor. Het enige wat vaak mis gaat met het schroefje van dat stripje, is dat mensen het zodanig hard gaan vastschroeven dat ze de schroefdraad beschadigen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102 met Maxi carburateur?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 06:46 
Ja, dat van dat luchtfilter was ook het eerste dat ik me afvroeg. Als je die Maxi carburateurs ziet dan zit daar een aardig groot luchtfilter op en die gaat ws niet passen.

Toch vraag ik me af wat nou de voordelen zouden kunnnen zijn van een andere carburateur, ik heb ergens een splinternieuwe Gurnter zien staan die er zo op kan. Uit het stuk maak ik op dat het motortje opeens erg prettig loopt met het Maxi spul er op.

Opzich ben ik nu niet direct voornemens om er een andere carburateur op te zetten, zeker niet nu het Peugeotje lekker loopt. Was alleen erg benieuwd of er voordelen zijn en of deze de "verbouwing" de moeite waard maken.

@Imola: Heeft u ook een Peugeot 102? Leuk om iemand te ontmoeten die precies weet wat er allemaal speelt en zit rondom de 102!!!

Groeten, Danny

Share on Facebook

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 102 met Maxi Onderdelen.
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 10:16 
Ik heb even de topicnaam aangepast in Maxi onderdelen, omdat ik meer en meer vindt dat er mensen zijn die Maxi onderdelen op hun 102 hebben geschroefd. Zo ook iemand die de Puch ontsteking op de 102 had geplaatst. Kijk, als dat kan dan heeft dat zeker voordelen ten opzichte van opzoek naar een Peugeot spoel. Iemand ervaring met Maxi onderdelen op de 102. En zo ja, positief?

Groeten, Danny

Share on Facebook

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 11:44 
Bromfiets professor

Ik heb zelf geen 102 maar doe jarenlang herstellingen aan bromfietsen allerhande en een 102 kwam regelmatig wel eens voorbij, alhoewel niet zo frequent als een 103 van Peugeot.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 15:43 
Oké, vandaar! enne....zegt dat iets over de kwaliteit van de 102 of over de kwaliteit van de 103! ;-)

Heb je dan ook ervaring met ander merkspul op de 102? Zoals bijvoorbeeld die ontsteking? Daar heb ik opzich wel oren naar. Dan blijft alles redelijk origineel, maar ben je wel af van die startproblemen!

Share on Facebook

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 16:29 
Bromfiets professor

Het zegt mijns inziens meer over de populariteit :) Een 102 werd niet zo vlot verkocht als een 103. Op vlak van betrouwbaarheid is er quasi geen verschil. Een 103 is wel iets pittiger door zijn membraan-inlaat rechtstreeks op het carter. Een 102 is gewoon zuigergestuurd.
Ik heb dan ook geen ervaring met andere ontstekingen op een 102, maar ik vermoed dat het mogelijk moet zijn om een electronische ontsteking van een 103 vogue over te plaatsen op een 102. In dat geval moet je ook het electronische spanningregelaartje gaan overbouwen om je verlichting in orde te krijgen en zal je ook ergens plaats moeten zien te vinden om de externe hoogspanningsspoel een plaats te geven. Ik heb nog zo'n ontsteking liggen en ik denk dat ik ook nog een 102-blokje liggen heb. Als ik de tijd vind een dezer dagen zal ik eens bekijken of het mogelijk is om die overplaatsing te doen.
Vroeger werd dit gewoon nooit gedaan omdat zo'n brommertje voor de meeste mensen louter een gebruiksvoorwerp was, dus die verwachtten gewoon bij een defekt dat die zo snel en goedkoop mogelijk terug bolde. Daar moest je geen tijd en geld gaan instoppen om te gaan experimenteren met andere stukken. Het jonge grut liet zo'n 102 gewoon links liggen omdat die er te oubollig uitzag.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 17:35 
Dat zou geweldig zijn!Je leest inderdaad dat er veel onderdelen uitwisselbaar zijn tussen de verschillende type Peugeot brommers (101 tm 104). De 103 had geloof ik in de jaren '80 een behoorlijke cult status en dan ja, dan verbleekt het leuke fragiele uiterlijk van de 102 al snel. Maar ik heb meer met de 102 moet ik toegeven.

Een elektrische ontsteking zou ik geweldig vinden omdat je dan af bent van die wispelturigheid van die spoel en de slechte verkrijgbaarheid hiervan!!

Ik hoor graag je bevindingen en mocht het mogelijk zijn dan kunnen we misschien wel zaken doen!! ;-) ;-)

Groeten Danny

Share on Facebook

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75982

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]