Het is nu 23 nov 2017, 10:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70942 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 16:14 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 29 mei 2017, 20:33
Berichten: 4
HELP!!!!

Wie heeft er wat bruikbare info voor me en wil me helpen.

Ik heb onlangs een Berini M21 voor mijn vader op de kop getikt. Hij word 19 dec. 65 jaar en zeurt al vanaf dat ik 15jaar ben ( ben nu 38) over hoe goed een berini m21 wel niet was....
Destijds reed ik Honda 4 takt bromfietsen en werd gek van het commentaar va Pa die altijd maar weer begon over die M21.
Algoed, na veel jaren geklaag en gezeur, besloot ik dat mijn vader met zijn pensioen een M21 van me kado krijgt. Hij had deze namelijk
zelf als 16 jarige menig jaren bereden. Ze hadden zelfs een clubje in Utrecht waarbij de brommers "LIJKJES of LIJKIES" genoemd werden.
Ook daar maakte hij deel van uit.. ik meen lijkie 21...

Na wat speurwerk vond ik een m21 langs de kant van de weg. Er was een kartonnen bordje op gemaakt met "te koop" erop.
Te mooi om waar te zijn. Hij bleek van een oude man, en deze vertelde me dat echt alles nog origineel was, tot de bel en pomp aan toe.

Ik heb deze meegenomen en de brommert liep als een zonnetje. Nu zat er nog geen kenteken bij....
Ook waren er nog kleine klusjes zoals zadel vervangen, verlichting voorzien van nieuwe lampjes, balhoofd speling verhelpen, carb schoonmaken
en poetsen. Dit is allemaal gebeurd en onlangs heeft de m21 bij de RDW een kenteken gekregen. JOEPIE!

Nu komt het.....

Na de eerste lange testrit kwam ik erachter dat het motortje na flink wat rijden (ongeveer 7-10km) bij vol gas, het geluid gaat maken of deze vastloopt. Als je dan de koppelingshendel inknijpt valt dit geluid weg en kun je weer verder rijden. Tot het motortje weer op volle toeren draait en dan gebeurt weer t zelfde. VREEMD.
Als je bij dit euvel niet de koppeling inknijpt, vertraagt de motor en valt uiteindelijk stil.
Even 10sec. wachten fietsen en hup dan doet hij het weer..... NOG VREEMDER
Geen vastloper dus.....

Maar wat is het wel? En belangrijker nog hoe los je t op.
Ik wil mijn vader namelijk niet opzadelen met een brommer met mankementen.
Wie kan me uit de brand helpen met info, of mooier nog, wie zou me willen helpen dit op te lossen voor 19 dec. aanstaande??

Ik dank alvast voor een eventuele reactie
Bjorn van den Bergh
campingbaas@live.nl
0641204121


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 18:14 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 11 aug 2014, 13:04
Berichten: 647
is de uitlaat goed open ontkolen .zit er wel olie in het blokje ??
Carburateur eens goed schoon maken.

Misschien eens over na denken om het blokje er onder uit te halen

kopje er af en kijken of er speling ergens op zit je krukas bij voorbeeld.
of tand wiellager andere lagers.

het is oud en misschien nooit open geweest.
normaal gaan de berini`s niet gouw stuk

Als een brommertje lang heb stil gestaan wil er wel eens vocht in
het blokje komen en dan gaan de lagers en kering snel achteruit.

Maar je zal best nog meer tips krijgen er zit hier veel kennis. Suc6


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 19:05 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2281
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het lijkt of de motor veel te heet wordt en daardoor zijn vermogen verliest. Staat de ontsteking goed afgesteld? Weet je zeker dat hij geen valse lucht zuigt? De keerringen kunnen ook wel lek zijn na X-aantal jaren.
Met groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 20:34 
Bromfiets professor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2010, 19:19
Berichten: 401
Onsteking mogelijk sluiting als hij warm wordt, te weinig benzine / te kleine sproeier ?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 19:19 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 99
Klinkt me bekent in de oren.
Ik denk dat de zuiger wel degelijk klem loopt maar niet vast loopt !!
Berini M21 is nogal gevoelig voor warmlopen vanwege de eigenlijk te kleine koelribben en gietijzeren cilinder
Als je de kop en cilinder eraf trekt zul je zien dat de zuiger en cilinder diverse strepen vertonen.
Dit zijn dus de plekken waar die op klem loopt.
Verschillende dingen kunnen hiervan de oorzaak zijn.
Om te beginnen moet je de mengsmering 1:40 aanhouden en niet schraler !
Bougie moet de juiste warmte graad hebben. b.v. KLG F50 of vergelijkbare.
Voor M21 moet er sproeier 56 gemonteerd zijn inloopsproeier is 58.
Vóórontsteking 2mm VBDP, punten 0,40/0,45 mm
Verder zal je de klemplekken op de zuiger en cilinder moeten polijsten met waterproof schuurpapier
en evt. nieuwe zuigerveren monteren.
Cilinder goed schoonmaken tussen de koelribben wat nogal eens vergeten wordt.
Uitlaat ontkolen en luchtfilter reinigen.
Nou voorlopig heb je wat te doen.
Ik hoor wel wat je ontdekt hebt.

Jan.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 21:49 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2281
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Goede raad voor Ullemans, M25, in dit geval zelfs niet duur.
Bestaat dat nog KLG? Doet mij heel nostalgisch aan. Ik zou eerder kiezen voor een F70, een F50 is echt wel voor heel tamme motortjes hoor!
Kan je een NGK 5 of 6 niet zo'n beetje vergelijken met een F70?
Als alles goed zit kan 1 : 40 natuurlijk wel met een kwaliteitsolie. Maar dit is een kritisch geval van heet/vastlopen dus kan het beter iets rijker niet?
Met groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 25 aug 2017, 21:55 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2281
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Zo juist even opgezocht. De KLG F70 komt inderdaad overeen met de NGK 5 en ook met Champion L90C. De F75 komt overeen met de NGK 6.
Na 1963 verneem je niet veel meer van KLG. Toch is er een website van KLG-Parts die zegt nog enkele soorten KLG-bougies te kunnen leveren.
Ik zal eens informeren.
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
KLG.jpg
KLG.jpg [ 92.55 KiB | 460 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 26 aug 2017, 07:52 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 99
Vanaf de fabriek werd destijds 'n mengsmering van 1:25 opgegeven.
Met de huidige moderne synthetische olieën kan 1:50 gesmeerd worden.
Maar mijn ervaring is met de (daarvoor te kleine) gietijzeren Berini cilinders dat 1:40 een goede mengverhouding is
zonder dat je de kans loopt op koeling problemen en de zuiger in de cilinder bij lange tijd vol gas, gaat klemmen.

KLG F50/70 wordt opgegeven in het werkplaats handboekje.
Maar als je die niet meer kunt vinden, gewoon de oude vertrouwde Champion L86C nemen.
Altijd goed !! en kost zo'n €3,50.
NGK 5/6 is ook 'n goed alternatief.

Jan.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 14:04 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 29 mei 2017, 20:33
Berichten: 4
Heren,

Allen enorm dank voor de input. Uiteraard had ik me al ingelezen in de Berini materie en het werkplaatsboek ter hande geslagen.
Alle basis dingetjes als uitlaat ontkolen, luchtfilter schoonmaken, mengverhouding, carb schoonmaken, krukas speling, benzine toevoer check,
krassen in cilinder enz enz heb ik uiteraard al gecheckt voordat ik dit forum opging.

Vandaag alles nogmaals eens nagelopen en alles is goed.

mmmm denk denk...

Wat zou t kunnen zijn?
toch niet de bougie? Er zit nu een Champion L85 in
Of zou het wel de bougie kunnen zijn?
Ikzelf dacht ook nog aan de begrenzer. Zou die niet blijven plakken ofzo?

Geen idee hoe dat systeempje werkt, wellicht wat uitleg kan geen kwaad.
Misschien demonteren en helemaal eruit laten?

Ik weet t even niet meer nu..
Wellicht een van jullie?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: o nee.. HELP ! M21 soort van vastloper, maar toch niet
BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 21:26 
Bromfiets professor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2010, 19:19
Berichten: 401
heb je de zuiger ook al eens bekeken, wat zit er in ?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70942 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling