Het is nu 14 dec 2017, 08:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71107
Auteur Bericht
 Berichttitel: Banden Berini M23
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 17:06 
Bromfiets liefhebber

Dag,
Nieuw op dit forum en al heel wat gelezen. Heb al heel lang 2 Berini's in mijn bezit, een ei op een Gazellefiets en een M23. Ze liepen beide maar heel erg lang niet gebruikt. Ben meer een verzamelaar omdat ik het mooi vind om er naar te kijken dan om er op te rijden. Maar soms krijg ik de geest en dan wil ik sleutelen, het geluid horen. Ik heb daarom besloten mijn M23 te gaan restaureren. Hij is bijna compleet maar lelijk met de kwast geschilderd, roestig. Omdat ik weet dat banden lastig zijn wil ik eerst wat nieuwe spullen verzamelen voordat ik een mooie brommer heb die, vanwegen niet te krijgen banden, voor altijd op niet te gebruiken kale velgen staat. Nou zag ik hier dat op de m23 banden 24x2 horen te liggen. Op mijn achterwiel ligt echter een vredestein 24 x 1,5 x 1,75. Waarschijnlijk niet orgineel. Deze banden zijn nog verkrijgbaar. Kan de m23 daar op rijden?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Banden Berini M23
BerichtGeplaatst: 20 okt 2017, 18:46 
Bromfiets professor

Hent schreef:
Dag,
Nieuw op dit forum en al heel wat gelezen. Heb al heel lang 2 Berini's in mijn bezit, een ei op een Gazellefiets en een M23. Ze liepen beide maar heel erg lang niet gebruikt. Ben meer een verzamelaar omdat ik het mooi vind om er naar te kijken dan om er op te rijden. Maar soms krijg ik de geest en dan wil ik sleutelen, het geluid horen. Ik heb daarom besloten mijn M23 te gaan restaureren. Hij is bijna compleet maar lelijk met de kwast geschilderd, roestig. Omdat ik weet dat banden lastig zijn wil ik eerst wat nieuwe spullen verzamelen voordat ik een mooie brommer heb die, vanwegen niet te krijgen banden, voor altijd op niet te gebruiken kale velgen staat. Nou zag ik hier dat op de m23 banden 24x2 horen te liggen. Op mijn achterwiel ligt echter een vredestein 24 x 1,5 x 1,75. Waarschijnlijk niet orgineel. Deze banden zijn nog verkrijgbaar. Kan de m23 daar op rijden?

Hoi, er ligt niet altijd 24x2.00 op de Berini M23, soms ook jouw maat dus dat is wel origineel.
Welke M23 heb, want er zijn verschillende uitvoeringen, naar mijn weten een stuk of 4.
24x2 is nieuw niet aan te komen, wordt niet gemaakt. Wat er bij jou brommer gemonteerd zit is nog wel aan te komen, die worden nog wel nieuw gemaakt.
Mogelijk kun je eens een foto van je M23 plaatsen

Laatst bijgewerkt door 45069 op 22 okt 2017, 09:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 okt 2017, 10:25 
Bromfiets liefhebber

Bijlage:
image.jpeg
image.jpeg [ 40.65 KiB | 378 keer bekeken ]
Ik realiseer me dat ik foto's had moeten maken voor ik voortvarend het hele spul uit elkaar haalde. Heb even in mijn fotoarchief gekeken of ik ergens nog wat foto's van deze brommer had. Niet veel soeps maar ga kijken of ik het plaatsen kan.
Dat hij in het verleden ook echt reed is te zien op de foto waar mijn broer(tje) op staat die zich vermaakt tijdens een tochtje.
Bijlage:
image.jpeg
image.jpeg [ 91.47 KiB | 378 keer bekeken ]

Bijlagen:
image.jpeg
image.jpeg [ 117.72 KiB | 378 keer bekeken ]
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 okt 2017, 09:55 
Bromfiets professor

Leuk die foto's zoals gezegd, rolaandrijver banden 24x1,5x1,75 die zijn er genoeg te koop kosten ook niet veel. je kunt ze vaak online bij de diverse onderdelen shops kopen of op de bromfietsbeurzen.
De banden worden nog nagemaakt.

succes met het restaureren,

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 16:23 
Bromfiets liefhebber

Fijn, ik ga ze bestellen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 18:32 
Bromfiets liefhebber

Nieuwe 24x1,5x1,75 besteld en ontvangen. Oude banden van de wielen gehaald. Nu blijkt er verschil in velgmaat. Op het achterwiel waar dezelfde band zat past hij prima maar op het voorwiel waar de maat van de band door slijtage niet meer zichtbaar was past hij niet. Deze velg is kleiner. Klopt dat. Had de m23 voor en achter verschillende wielen/velgmaten?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2017, 20:37 
Bromfiets professor

Hent schreef:
Nieuwe 24x1,5x1,75 besteld en ontvangen. Oude banden van de wielen gehaald. Nu blijkt er verschil in velgmaat. Op het achterwiel waar dezelfde band zat past hij prima maar op het voorwiel waar de maat van de band door slijtage niet meer zichtbaar was past hij niet. Deze velg is kleiner. Klopt dat. Had de m23 voor en achter verschillende wielen/velgmaten?

Normaal gesproken 2 gelijke, dan heb je mogelijk een 24x2.00 velg voor, zijn het wel dezelfde velgen qua model of zit er ook verschil in ? Berini heeft een apart model velgen met een "rug".

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017, 11:11 
Bromfiets liefhebber

Hoi,
De vorm van de velgen is hetzelfde. Ziet er erg orgineel uit. Als ik in het werkplaatsboek kijk wat ik elders op het forum heb gevonden lijkt het alsof er de mogelijkheid is dat er twee mogelijkheden voor komen , zowel 24x2 voor en 24x1,5 achter als 24x1,5 Op beide wielen. Of vergis ik mij?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 okt 2017, 19:42 
Bromfiets professor

Hent schreef:
Hoi,
De vorm van de velgen is hetzelfde. Ziet er erg orgineel uit. Als ik in het werkplaatsboek kijk wat ik elders op het forum heb gevonden lijkt het alsof er de mogelijkheid is dat er twee mogelijkheden voor komen , zowel 24x2 voor en 24x1,5 achter als 24x1,5 Op beide wielen. Of vergis ik mij?

Kun je zien of of je voor nog genoeg ruimte hebt in de voorvork/ tussen het spatbord ? Zoja dan ik opzoek gaan naar een andere grotere velg, net zoals je achterin hebt.
Dan voorin ook een 24x1 1/2 x 1 3/4

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71107

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]