oudebrommers.nl
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/

VEC COIL SPOEL
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=54&t=11623
Pagina 1 van 2

Auteur:  freetimeweb [ 28 mei 2019, 18:56 ]
Berichttitel:  VEC COIL SPOEL

Het blijkt toch, dat het mis kan gaan. Bij wat mooier weer wordt het blok ietwat warmer en dus de VEC spoel in de ontstekingsruimte dus ook. Een Pluvier M35 blok wordt nu eenmaak warmer, dan bv. een JLO of Sachs. De dag tevoren nog probleemloos ca.15Km gereden en geen VEC Spoel storing. Een dag later zelfde afstand, maar beter weer en daar stond ik in de polder en geen bougiesleutel meegenomen. Een kennis kwam er een brengen. De motor hikte af en toe en gaf uiteindelijk de geest. Vermoedelijk temperatuur te hoog en schakelt de Vec Spoel zichzelf uit. Dus geen pareltje bij de bougue. Na een 15 minuten afkoeling kon gewoon de motor weer gestart worden en toen met lage toeren weer huiswaarts toe. AFKNAPPER!!!

Bijlagen:
vec-spoel-02.jpg
vec-spoel-02.jpg [ 40.29 KiB | 649 keer bekeken ]

Auteur:  M25 [ 29 mei 2019, 12:58 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

Op welke voorontsteking stand en op welke manier heb je de voorontsteking daarna gecontroleerd?
Welk merk en warmtegraad bougie zat erin ?
Bougie elektrode afstand is belangrijk moet 0,7-0,8 zijn i.pl.v. 0,45 mm.
warmtegraad moet ook 2 graadjes kouder zijn.
Ontsteking moet lopend met de stroboscoop lamp afgesteld worden.
Mijn M21 met smalle tank en klein type cilinder wordt gloeiend heet op warme dagen
Maar heb nog nooit problemen ondervonden met de gemonteerde VEC spoel.
Super ding !!!
Jammer dat ze op dit moment (tijdelijk) niet te koop zijn.

Jan.

Auteur:  freetimeweb [ 29 mei 2019, 14:57 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

VEC Spoel op de plaats van de originele spoel gemonteerd. Punten en condensator natuurlijk weggedaan. Ontsteking lopend met lamp tussen 2 en 2,2mm voor BDP geteld. Motor startte meteen goed en ook goed op toeren. Wel een iets terugval in voorontsteking bij hoge toeren, maar mag tot 1,8mm voor BDP terugvallen. Ik had er een originele bougie Champion L86C (gelijk aan NGK B6HS) in. Nu zit er een NGK B8HS bougie is. Dus 2 punten behoorlijk kouder. Maar ik had vergeten, dat de elektrode afstand een 0,7mm moet zijn. Dus dat ga ik nu ook rechtzetten en dan hopen, dat de storing over is. Dank je wel voor het meedenken. Ben weer met de neus op de feiten gedrukt door bougie en de elektrode afstand te vergeten. Een Pluvier M35 heeft ook een relatief kleine cilinder, die heter wordt, dan de Sachs vierkante cilinder. In ieder geval wordt het warmer weer en dan testen we de Berini Jeunesse opnieuw uit...

Auteur:  berinif71 [ 29 mei 2019, 22:29 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

Zo zie je maar weer dat onderlinge kennis uitwisselen belangrijk is !
Gerrit, doe je best, want 15 juni is de Berinirit

Auteur:  freetimeweb [ 30 mei 2019, 14:47 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

Johan, moet mijn stuur+voorvork nog repareren (moet helemaal uit elkaar) en de tijd is al kort. Als de jeunesse eerst maar een paar keer goed rijdt met koudere bougie en goede elektrode afstand...

Auteur:  freetimeweb [ 19 jul 2019, 16:04 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

Na de teleurstellende mislukte proefrit weer een testrit van 17Km en koudere bougie, goede elektrode afstelling met Berini Jeunesse in de polder gereden. Zelfde omstandigheden qua weer. De Pluviermotor draaide probleemloos. En geen storing. Heb ook een temperatuurmeter met draadcensor van 1 mtr. lang bij Woods and Tools gevonden. Voerde de draad naar binnen en plakte met linnen isolatieband de sonde op de VEC Spoel. Bleek de VEC Spoel toch behoorlijk heet te worden. Heb zelfs ondanks de geboorde gaten en afvoer toch een temperatuur van meer dan 90graden gezien. Na even later stilzetten, viel de temp terug naar 87graden. Door de magnetische velden ging de temp.meting tijdens het rijden alle kanten op. Toch nog werd het blok verduiveld heet. Kreeg de goed raad voorin het deksel nog extra gaten te boren, om een goede luchtdoorstroming te krijgen. Het blijft expirimenteren. De temp.meter ga ik ook gerbruiken, om toch nog ook de bloktemperatuur te meten. Benieuwd waar die op uit komt. Enne Johan de voorvork was nog goed. Stelmoer was losgelopen en weer goed vastgezet...

Auteur:  berinif71 [ 20 jul 2019, 07:44 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

haha. mooi. tja, ik heb geen ervaring met een VEC spoel. Zou die warmte een probleem zijn Qua werking ?

Auteur:  M25 [ 20 jul 2019, 08:53 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

Het probleem is niet dat ze heet kunnen worden, maar dat ze niet meer te koop zijn !!!
Super product is het !!!
Eenmaal gemonteerd en ontsteking goed afgesteld, nooit geen omkijken meer naar.

Auteur:  freetimeweb [ 20 jul 2019, 11:40 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

Weer leverbaar, maar prijzig:
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... onden.html

Auteur:  M25 [ 20 jul 2019, 16:10 ]
Berichttitel:  Re: VEC COIL SPOEL

Zo'n 75 euro dus excl. verzenden.
Toch maar even wachten dan.
De leveranciers hier in Nederland Puchshop en JMPB) kunnen niet aangeven wanneer ze weer leverbaar zijn.
Jammer.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/