Het is nu 21 sep 2017, 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70499 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Berini M35 Speedomatic
BerichtGeplaatst: 23 apr 2017, 13:18 
Bromfiets kenner

Dag allen,

Alweer een tijd geleden dat ik hier op het forum kwam met mijn Batavus Motomat. Dit keer is het niet mijn brommer maar van een kennis, waar motorisch het e.e.a. aan gebeuren moet :) Net in de garage gezet, ga zo denk ik eens het blok loshalen. Deze Berini heeft een lange tijd in een soort van carport gestaan (droog maar wel in de buitenlucht) en heeft dus redelijk wat roest her en der zitten! Ook is het zadel snoeihard geworden (ben bang dat deze niet meer te gebruiken is). Voor nu maar alvast eens wat foto's: http://imgur.com/a/yOtsL (bijlage via het forum zeurt altijd over de grootte van de foto's)

De cilinder e.d. zitten er los bij, zo ook de kappen. Aan de slag dan maar.

Spartavus Mot'o-mat 1962 (kentekenbewijs) /1965 (kenners)
Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987
Royal Enfield Bullet 500 2002

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Berini M35 Speedomatic
BerichtGeplaatst: 23 apr 2017, 18:06 
Bromfiets kenner

Prettig dat die kleine blokjes in de hand te nemen zijn, zo kon ik gemakkelijk de taps lopende pennen van de pedalen losdrukken met de bankschroef. Die zaten namelijk muur en muur vast! Heb er eerst nog met een rubberen hamer op lopen tikken maar het mocht niet baten, en hard slaan wilde ik niet doen.

Het motorblok is dus inmiddels eronderuit. Olie zag er goed uit, koppelingsdeksel pakking is zo als verwacht aan vervanging toe. Nu krijg ik binnenkort de zuiger, cilinder en kop binnen... Gezien de goed geoliede binnenkant denk ik dat ik mij nu bezig houd met de buitenkant goed schoonmaken en de carburateur nakijken. Daarna de ontsteking controleren en testen. Nu heb ik nog verse motorolie liggen wat 15W40 is, handboek zegt 20W40. Is dit een probleem? Dit is inderdaad olie voor motorfietsen, dus geschikt voor de natte koppeling. Er wordt s' winters niet mee gereden.

Nu zie ik ook dat deze brommer een roterende inlaat heeft met een snelheidsregelaar. Ik denk aan de tekening zo te zien dat het blok gesplitst moet worden om de werking daarvan te controleren, is dat dan nodig? Zijn er mensen die een lang stilstaande M35 hebben opgeknapt waar deze constructie klem zat / niet goed functioneerde?

Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 mei 2017, 21:11 
Bromfiets kenner

Hallo Tijmen,

Die snelheidsregelaar er uit halen? Loopt hij ietsje harder. Als hij het niet doet, klem zit dus, dan loopt hij vanzelf al wat harder. Ik zou er niks aan doen, het blok uit elkaar halen en de SpeedOmatic er af halen is nogal wat werk. Alleen als de veer kapot is moet het blok uit elkaar, want dan sluit hij onmiddellijk de inlaat af als je hem probeert te starten

Sleutelaar

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jun 2017, 19:20 
Bromfiets kenner

Dag Sleutelaar,

Bedankt voor je reactie. Wat een apart mechanisme om de snelheid mee te regelen! Goed om te horen, ik ga er binnenkort aan beginnen (het blok) dus dan zal ik goed kijken wat de staat hiervan is.

Vandaag weer na een maandje rustig aan doen begonnen, sleutelbeen gebroken met een suf ongeluk. Nog jong, dus zat weer binnen 3 weken aan elkaar. Ik heb alleen iets geks bij het voorwiel, daar zit het lager aan 1 kant losser als de rest. Losser als in met een paar tikjes eruit te krijgen. Nu zit dit geklemd tussen de voorvork tijdens normaal gebruik dus ben niet zo bang dat het horizontaal speelt, maar wat betekend dit voor de passing? Zolang het lager goed is zal het niet draaien met de buiten ring hoop ik? Beetje vreemd. Hier en daar een spaak aangedraaid maar verder zeer tevreden over de wielen. Ze zien er weer een stuk beter uit met wat rubber eromheen.

Velgen zijn roestig maar nog goed. Het brommertje gaat eerst rijdend gemaakt worden voor de eigenaar, dan kan hij beslissen of het leuk is om ook cosmetisch op te knappen!

Wat zou ik toch graag zo'n mooie testopstelling hebben voor motorblokken, maar dan zou ik 1 of andere verstelbare moeten hebben zodat de Enfield en de Suzuki blokken er ook op kunnen. Wellicht iets voor de toekomst. Het project gaat voort :)

Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 jul 2017, 13:52 
Bromfiets kenner

Vandaag vooral veel schoongemaakt, wat was het blokje toch vies. Zowel buiten als binnen, de krukas e.d. wel 5 keer gespoeld met schone olie totdat er geen frut meer uit kwam.

Helaas hielt het vroegtijdig op doordat de zuigerpen bus, van brons in de drijfstang, muurvast zit! Helaas heb ik hier geen speciaal gereedschap voor, ik heb het eruit proberen te drukken met een bout en een moer (de bus steekt lichtelijk uit naar 1 kant), verhit met een verfbrander en kruipolie geprobeerd. Heb het nu maar weg gezet in de kruipolie, maar ik vrees dat het flink aan elkaar zit geplakt. Hebben jullie nog ideeën? Het blokje zit in elkaar dus kan helaas niet meppen of er makkelijk bij.

Pluspunt is wel dat de boel eindelijk eens schoon is...

Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 jul 2017, 11:09 
Bromfiets kenner

Hier is dus een pers voor nodig en hoogstwaarschijnlijk een nieuwe bus. Ik kan weer verder, zal eens informeren bij de diverse (Berini) verzamelaars e.d. in de buurt wat het beste is thumbup1

Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2017, 08:45 
Bromfiets sleutelaar

Ik neem aan dat je de pistonpen bus wilt verwijderen omdat hij versleten is en er 'n nieuwe in wilt zetten.
Als het niet lukt (tap einden verwijderen) om hem, in het blok gemonteerde toestand, te verwijderen
zou je het bronzen busje zijdelings in de breedte met 'n "baby" zaagje kunnen inzagen
zodat de spanning op het busje wat verminderd en hem er weer met 'n bout, bus en 'n moer
proberen uit te drukken.
Als dit niet lukt zal je de krukas toch echt uit ket blok moeten halen om hem dan onder 'n pers
eruit te persen.
Veel succes.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 aug 2017, 11:40 
Bromfiets kenner

M25 schreef:
Ik neem aan dat je de pistonpen bus wilt verwijderen omdat hij versleten is en er 'n nieuwe in wilt zetten.
Als het niet lukt (tap einden verwijderen) om hem, in het blok gemonteerde toestand, te verwijderen
zou je het bronzen busje zijdelings in de breedte met 'n "baby" zaagje kunnen inzagen
zodat de spanning op het busje wat verminderd en hem er weer met 'n bout, bus en 'n moer
proberen uit te drukken.
Als dit niet lukt zal je de krukas toch echt uit ket blok moeten halen om hem dan onder 'n pers
eruit te persen.
Veel succes.

Ha M25,

Nee, hij moet eruit omdat hij verdraait zit! De oliekanaaltjes zitten niet goed nu waardoor de zuigerpen droogloopt! Dat willen we natuurlijk niet. Hoe de bus verdraait is is mij een raadsel, gezien deze geperst zitten. Goede tip van de zaag, ga ik zeker proberen. Bedankt!

Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 09:23 
Bromfiets sleutelaar

Bronzen lagerbusje voor in het drijfstangoog heeft nooit vooraf geboorde gaatjes.
Die boor je pas door als de bus in het drijfstangoog geperst zit,
anders kan je de gaatjes van het busje nooit precies in lijn met de gaatjes van het drijfstang oog persen.
Busje moet ook daarna op je juiste passing geruimd worden en de smeergaatjes van binnenuit wat wijder gefreesd
voor de optimale smering.

Succes.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 aug 2017, 14:52 
Bromfiets kenner

M25 schreef:
Bronzen lagerbusje voor in het drijfstangoog heeft nooit vooraf geboorde gaatjes.
Die boor je pas door als de bus in het drijfstangoog geperst zit,
anders kan je de gaatjes van het busje nooit precies in lijn met de gaatjes van het drijfstang oog persen.
Busje moet ook daarna op je juiste passing geruimd worden en de smeergaatjes van binnenuit wat wijder gefreesd
voor de optimale smering.

Succes.

Er zal zeker geen vervangend naaldlager voor zijn? Blijkbaar kan zo'n bus toch nog verkeerd gaan zitten. Frezen gaat hem hier niet worden, maar voor het persen moet ik ook al een adresje zoeken. Als we dan toch bezig zijn...

Suzuki GS650GL 1982
Yamaha XJ900F 1987

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 70499 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]