Het is nu 19 jun 2018, 09:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72728 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Restauratie DKW RT139/3nl
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 15:26 
Bromfiets kenner

Zoals ik al vertelde in het voorstelhoekje ben ik begonnen aan de restauratie van 2 stuks DKW's RT139/3. Ik weet dat het niet de meest gezochte brommers zijn, maar zoals bij de meeste liefhebbers gaat hier een verhaal aan vooraf. Ik zal de korte versie vertellen, aangezien de geschiedenis met 1 van deze DKW's ongeveer 20 jaar terug gaat........

Mijn opa kocht in 1971 bij Henk van Buuren in St.Michielsgestel zijn DKW RT139/3NL, een nieuwe met de kleur beige. Opa heeft altijd fiets of bromfiets gereden, eventuele eerdere merken zijn bij mij niet bekend, maar volgens mij zocht opa het wel in de Duitse hoek.
Door de jaren heen heb ik opa en oma regelmatig om de hoek van het huis zien crossen, en nadat opa te oud was kon hij geen afscheid nemen van zijn RT. Deze heeft voor zover ik me kan herinneren altijd in de bijkeuken gestaan met een tapijtje erover gedrapeerd. Toen mijn oudste broer (tevens "stamhouder") 16 werd, kwam hij in het bezit van de DKW. Ik balen als een stekker, maar geen 16 is geen brommer..... Tussentijds hebben mijn ouders de bromfiets nog ooit verkocht, je kent het bekende liedje: huisje boompje beestje, brommer bij ouders in de schuur en geen tijd/aandacht. In de paar jaar dat de DKW kwijt was, bleef ik zoeken naar een DKW. Een 4bak kwam, en ging weer, maar na enige tijd kwam ik "opa" weer op het spoor. Uiteraard weer teruggekocht, en nu rijd ik al weer een paar jaar rond op dit 40 jaar oude, ongerestaureerde exemplaar met de originele voorband er nog op!

Tijd voor een opknapbeurt:
Bijlage:
DSC04280.JPG

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Restauratie DKW RT139/3nl
BerichtGeplaatst: 23 jul 2010, 15:37 
Bromfiets kenner

....Even te snel geklikt......

Hier volgt de rest van de foto's, mocht iemand vragen of opmerkingen hebben dan verneem ik dat graag. Eventuele verzoeken voor onderdelen sta ik ook voor open, ik heb het een en ander dubbel/triple! (niet te verwarren met bepaalde bieren) thumbup
Bijlage:
DSC04275.JPG
Bijlage:
DSC04274.JPG
Bijlage:
DSC04281.JPG

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 jul 2010, 11:40 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
altijd mooi een brommer met een verhaal! Rijd je er ook toerritten in de buurt mee? Wij van de bromvliegers zitten immers om de hoek en je hebt vast wel eens van ons gehoort denk ik?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 20:49 
Bromfiets kenner

Hallo Remco,

De Bromvliegers zijn mij bekend! De Zundapp Roller die ik inmiddels een jaar of 10 heb komt ook uit "jullie hoek"...... Ik vraag me trouwens af hoe ik deze op kenteken krijg, hij is gerestaureerd en motorisch gereviseerd (bedankt nog Willie Fuchs!), maar ik heb geen ABE of iets soortgelijks. Nog tips?

On Topic:

Ik heb inmiddels bij Oldtimerdelen.nl wat spullen opgehaald, en Opa alvast verwend met een nieuwe uitlaat, een lik vet, balhoofd eens aangedraaid en de motorsteunen aan beide kanten gelast. Dit laswerk is gedaan met een Cheapo Braaimachine, elektrode 1,5mm2, 85 amp. Dit is niet mooi, en ook niet zo bedoeld maar zit muurvast. Door de uitgesleten motorrubbers is er teveel speling ontstaan, waardoor de bevestigingsogen van de motorsteun aan beide zijden waren gescheurd. het oog van de cilinder moet een stukje missen, maar bij de uiteindelijke restauratie zal dit opgelost worden. Ik heb voor ogen de dubbel-restauratie ook dubbel plezier op te laten leveren, door de 2 bromfietsen te kruisen: blikwerk wat gespoten is, kan zonder problemen op Opa gebout worden, zodat de hobby nooit stil komt te liggen! Of dit zo mooi zal zijn in de praktijk is een tweede.......

Voor de detailisten: de motorrubbers van Opa zijn ook vervangen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 aug 2010, 19:39 
Bromfiets kenner

Update:

Ik ben bezig om de donor verder te demonteren, ik heb echter een vraag over de voorvork: de onderpoten draai je eenvoudig los, en ik zag al dat er geen druppel olie meer in zat. Dit is niet zo erg, aangezien het mij vooral gaat om de koplamporen en de chromen bussen. Ik krijg alleen die ringen aan de bovenkant niet los, heeft iemand hiervoor een goede tip? Ik heb het geprobeerd met een aangepaste sleutel zodat beide nokken in de ringen "kracht" krijgen, in eerste instantie heb ik voorzichtig geprobeerd ze los te tikken, maar na enkele pogingen zag ik al een lichte beschadiging die me niet beviel :( . Zoals ik al zei, het gaat niet om de ringen, maar ik hou het liever heel. Warm stoken heb ik nog niet geprobeerd........

Voor "opa" nog een mooi Bumm spiegeltje gemonteerd, deze had de bromfiets vroeger ook. Foto volgt!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 aug 2010, 15:03 
Bromfiets kenner

Hier nog een paar foto's: Het Bumm spiegeltje, laswerk motorsteun, uitlaat, denfeldsteuntjes, CEV stuurschakelaar en de voorvorkring die ik niet los krijg.......

Ik ben nog op zoek naar zo'n zelfde stuurschakelaar, volgens de documentatie van DKW is dit de originele. Er werd me diverse malen een Puch variant aangeboden, deze lijkt in de verte, maar wijkt teveel af naar mijn zin.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010, 15:15 
Bromfiets kenner

Tankflap vervangen:

Materiaal gekocht op Vehikel, 10 euro voor 0,5m2. Patroon is exact gelijk aan het origineel.

We beginnen met het maken van de mal, ik gebruik hier een oude doorzichtige placemat, lekker flexibel en doorzichtig. Handig bij het overtrekken op de tank.
Bijlage:
Mal.JPG

Voor het uitknippen gebruik ik een scherpe kleermakersschaar. Geen braampjes, dus geen nabewerking nodig.
Bijlage:
Kleermakersschaar.JPG

Voor het verwijderen van de oude tankflap heb ik het materiaal eerst een beetje soepel gemaakt met de brander. Rustig aan uiteraard, voor je het weet staat je garage in de fik.
Bijlage:
Brandertje.JPG

Bijlage:
Flap eraf (1).JPG

Om de resten van de oude lijm te verwijderen kun je chemische oorlogvoering toepassen, ik heb gekozen voor een krabbertje en een beetje thinner op een doek.
Bijlage:
Krabber.JPG

We trekken de lijn van de mal over met een fineliner op het materiaal, mal omdraaien om links en rechts te onderscheiden. Op de foto ligt de mal op de zichtkant, de vorm trekken we natuurlijk over op de achterkant.
Bijlage:
Materiaal en mal.JPG

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010, 15:29 
Bromfiets kenner

Na het ontvetten met een beetje thinner op een doek plak je de tank af met papier en tape. Zorg dat je voldoende ruimte houdt om de tankflap in de goede positie te plakken. Een milimeter of wat maakt niet uit, maar grote afwijkingen staan nogal slordig.
Om de originele lak te beschermen heb ik isolatietape gebruikt, plakt goed, en is prima te verwijderen zonder resten en beschadigingen.
Bijlage:
Tape.JPG

Na het afplakken controleer je of er geen stof of vervuiling op de tank zit. Daarna kun je met de spuitbus het vlak gaan inlijmen. Let op: dit is geen Bisontix of kit, de spuitlijm van Motip komt onder behoorlijk wat druk uit de bus. Even oefenen op een stukje plaat, dan weet je wat ik bedoel......Ik heb in meerdere lagen gewerkt voor het beste resultaat. De tankflap heb ik op een plaat gelegd, en ook in meerdere lagen bespoten met lijm. Het materiaal absorbeert een beetje, dus 3 laagjes is geen overbodige luxe.
Bijlage:
Spuitlijm Motip.JPG

Na het indrogen, dit duurt ongeveer 10 a 15 minuten heb ik voorzichtig de eerste flap geplaatst. Bij plaatsing niet meteen vastdrukken zodat je nog een beetje kunt "spelen". het resultaat valt mij niet tegen!
Bijlage:
Klaar.JPG

Voor de DKW RT bezitters maak ik graag een setje tegen een kleine vergoeding.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 okt 2010, 20:35 
Bromfiets sleutelaar

Ik heb wel interesse in een setje tankflappen, heb hier een RT139 Sport die ik aan het opknappen ben, eventueel een PM over de kosten... Kunnen in een envelop verstuurd worden?

edit:
Nog even een vraagje, heb je nog een van de twee tanks in de aanbieding, die van mij heeft namelijk een aantal deukjes aan de voorkant, in het chroom helaas, dus...

Bagagerek
    Originele stuurhandels
    Geel plaatje voorspatbord

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 okt 2010, 20:19 
Bromfiets sleutelaar

Heb je ook nog zo'n bagagerek? Of heb je enig idee waar ik die kan krijgen???

Bagagerek
    Originele stuurhandels
    Geel plaatje voorspatbord

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72728 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]