Het is nu 24 okt 2018, 02:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73918 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 20 jul 2013, 23:01 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 20 jul 2013, 16:18
Berichten: 40
Beste allen,

Ik was blij met jullie forum met berichtjes te vinden en te volgen!
Effe voorstellen: Pralientje, 38 jaar en rij al heel wat jaartjes motor. Altijd de tupperware Superbike machines gereden, en nu heb ik een Aprillia RSV4r in de garage staan. Daar doe ik het meeste onderhoud zelf aan. Vroeger nooit iets met brommertjes gehad, maar nu ben ik wel toe aan een nieuwe uitdaging.

Wat is het geval:
Morgen ga ik een "Ratly" met Sachs 98cc motortje, uit de Genkse struiken bij mijn Belgisch schoonbroertje halen.
Het gaat mijn eerste restauratie projectje worden, dus alle tips en adviezen zijn welkom!

Dus brandt los: wat vooral wel te doen, wat vooral niet? waar op te letten etc.
(inmiddels heb ik een mobiel zandstraal cabine weten te scoren, om alles mooi schoon te spuiten. Of is dat vloeken in de kerk indeze?)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 21 jul 2013, 07:39 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 15 dec 2011, 13:12
Berichten: 100
Woonplaats: Lichtervelde
hej,
wat een mooi restauratie project ik zou deze niet restaureren
maar wel een heel grondige beurt geven., zit nog goed in de lak
ik heb thuis ook zoiets gelijkaardigs maar is een La Perle gemaakt in Sint-Niklaas
moest je nog wat onderdelen zoeken voor je sachs blokje, ik heb nog wat spul liggen.

Miguel

_________________
nothing better than the smell of 2 stroke in the morning

Gillet 500 estafette 1950
Jawa 634/350 1970
Simson kr50 1963
cezeta 501 1959
Buydens 175cc
emva 98cc 1950
star 98cc 1949
la perle 98cc 1952
Malanca 4M 1967
Motobécane M2 1928


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 21 jul 2013, 11:23 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 13 mei 2009, 18:38
Berichten: 360
Ik zou ook de voorkeur geven om hem origineel te laten. Volledig demonteren, poetsen en goed conserveren. Voor de rest technisch in orde zetten. Dan heb je een mooie lichte motorfiets met een prachtig patina !


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2013, 13:09 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 20 jul 2013, 16:18
Berichten: 40
bij deze nog wat extra foto's van het "schatje" dat sinds gisteren in de garage staat:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2013, 14:17 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 20 jul 2013, 16:18
Berichten: 40
zo goed "in de lak" valt wel tegen vind ik. Ik ben het met jullie eens, om hem zo origineel mogelijk te houden....
Wat gebruiken jullie om alles eens goed schoon/roestvrij te maken?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2013, 14:52 
laten glas stralen en in de primer thumbup1


Share on Facebook
Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2013, 15:20 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 13 mei 2009, 18:38
Berichten: 360
Laat dat stralen maar zitten. Eerst gewoon poetsen met water en een autoshampoo, nadien aan de slag met Sonax Polish & Wax 3:

http://www.sonax.be/Producten/Consument ... lish-Wax-3

Wel grondig doen, niet zomaar even inwrijven en afvegen. Wel degelijk polieren met een zachte doek. Zoveel te langer je doorgaat, zoveel te beter het resultaat.

Als je het goed wil doen volledig demonteren en documenteren met foto's zodat je nadien de originele bouten terug op de juiste plaats kan monteren.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2013, 15:39 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 20 jul 2013, 16:18
Berichten: 40
Uiteraard dat laatste was ik zowiewo van plan....


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2013, 16:17 
Rekord
ik weet niet of je het gezien heb maar er zit niet veel lak meer aan
dus dat poetsen word hem ook niet.maar de keus is aan de eigenaar
mvg

Rekord schreef:
Laat dat stralen maar zitten. Eerst gewoon poetsen met water en een autoshampoo, nadien aan de slag met Sonax Polish & Wax 3:

http://www.sonax.be/Producten/Consument ... lish-Wax-3

Wel grondig doen, niet zomaar even inwrijven en afvegen. Wel degelijk polieren met een zachte doek. Zoveel te langer je doorgaat, zoveel te beter het resultaat.

Als je het goed wil doen volledig demonteren en documenteren met foto's zodat je nadien de originele bouten terug op de juiste plaats kan monteren.


Share on Facebook
Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Ratly restaureren
BerichtGeplaatst: 22 jul 2013, 19:18 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 13 mei 2009, 18:38
Berichten: 360
Je zou ervan verschieten hoe goed dat lakwerk er nog door komt. Dat lijkt me vooral uitgelopen vliegroest te zijn. Dat stralen kan altijd nog. Mensen gaan te snel over tot een totale restauratie en velen onderschatten dat ook. Ik heb het al zo vaak gezien dat een restauratie een brommer er zeker niet mooier op heeft gemaakt. Ze hebben een mooi resultaat voor ogen, maar in werkelijkheid valt dat toch vies tegen. Als de brommer emotionele waarde heeft of je vind hem verschrikkelijk mooi dan kan je zo'n restauratie nog wel overwegen, maar hoe is je gedacht daarover binnen 5 of 10 jaar? Zo'n lichte motorfietsjes liggen slecht in de markt en een degelijke restauratie zit toch al snel aan 2000 euro. Dat krijg je daar nooit van terug. In een originele gebruikte staat heeft zoiets veel meer charme. Uiteraard maak je dat voor jezelf uit maar niet boos zijn op jezelf als je daar later pakweg 800 euro van terugkrijgt. Zoals hij er nu bijstaat zou hij ongeveer 500 euro waard zijn. Voor 300 euro krijg je dat niet gerestaureerd ;)


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73918 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling