Het is nu 19 dec 2018, 15:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74394 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zuiger
BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 08:23 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja inderdaad, zoals ik schreef één zuigerveer zat een beetje vast. Niet goed voor de afdichting natuurlijk! Die zuigerveer zat niet vast door corrosie. Ik doe geen korte ritjes en ik gebruik altijd super 98. Die zuigerveer zat vast door het roet!
Je schrijft "bij dit soort roetpatronen vaak versleten" , komt dit dan zo vaak voor? Ik zie het voor het eerst dat het zo erg is.
Wat slijtage betreft is het is zo, de slotspeling van de zuigerveren is nog prima en ook geen stootrand in de cilinder. De zuiger zelf heb ik niet opgemeten met de micrometer, alleen op het oog beoordeeld.
't Komt in orde! Bedankt voor het meedenken!
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 14:41 
Bromfiets Koning

Nog even wat 'feed back'. De zwarte zuiger zit er weer in, ik heb alleen de veergroeven schoongemaakt. Er zit een nieuwe zuigerpen in. Deze had duidelijk minder speling dan de oude.
Net even een proefrit gemaakt. De brommer (Puch MS50A) loopt goed en snel, loopt stationair en rookt bijna niet (1 : 36).
De motor is wel een beetje rumoerig, alhoewel de krukaslagers nog spelingvrij waren, denk ik toch dat het hele blok mettertijd eens gereviseerd moet worden.
Groeten, Ötzi

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 10:06 
Bromfiets sleutelaar

Bij het zien van de "zwarte" zuiger van Otzi moet ik aan iets denken wat ik vroeger voorgehad heb.
Ik had vroeger een Honda Pxr overgenomen waarvan de motor het niet zo goed meer deed.
Bij demontage van de cijlinder kwam ik tot de vaststelling dat de zuiger pikzwart uitzag.
Identiek aan de foto van Otzi.
Bij het vragen welke 2takt olie de vorige eigenaar gebruikte kreeg ik het antwoordt: 15w40 olie van de grasmachine!!!
Heeft hij toch altijd goed mee gegaan zei hij :)
Nergens geen overmatige speling of slijtage gevonden, dus kapot rij je je motor niet met 4takt olie als mengsmering.
Alles goed proper gemaakt inclusief oliebakje en het brommertje deed het daarna weer als nieuw zonder iets te vervangen.

Maar ik neem aan dat Otzi toch wel echte 2 takt olie heeft gebruikt. ;)
Over misschien de brommer ook overgenomen waarvan je het verleden niet kent.
Dan kom je soms iets tegen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 11:26 
Bromfiets Koning

hij is wel heel zwart ja.
zo kwam mijn zuiger er uit na 20000 km hij begon wat te rammelen.
dus nieuwe in laten meten onder tussen weer 8000 km verder.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 13:18 
Bromfiets Koning

Waar is dit zuigertje van Peter? Het is inderdaad wel raar met die overmatig zwarte zuiger. Ik rij met 3 tot 4 brommers altijd met het zelfde benzine oliemengsel, met goede tweetaktolie natuurlijk!
Een vriend van mij in Engeland reed met zijn Jawa 350 twin ook met goedkope 4-takt olie die hij nog had staan.
Als ik achter hem reed zat ik in de rookwolken, bwa...... ellendig! Maar zijn Jawa bleef ook prima lopen overigens.
De Puch MS50A heb ik al meer dan twintig jaar, deze zuiger heb ik er zelf in gezet, zit er wel al jaren in.
Maar ja het deert me niet zo, de brommer loopt er perfect mee tot op heden.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 15:28 
Bromfiets Koning

zuiger is van een zundapp breitwand

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 18:42 
Bromfiets Koning

Vroeger bestond er geen tweetaktolie, toen werden tweetakten gesmeerd met gewone motorolie, dat is helemaal geen probleem voor de motor, het mengt alleen niet zo gemakkelijk.
De zijkant van de zuiger wordt daar niet zwart van.
Goede tweetaktolie mengt eigenlijk vanzelf, die kun je gewoon bij de benzine gieten.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 15:39 
Bromfiets Koning

Andries Gaastra schreef:
Vroeger bestond er geen tweetaktolie, toen werden tweetakten gesmeerd met gewone motorolie, dat is helemaal geen probleem voor de motor, het mengt alleen niet zo gemakkelijk.
De zijkant van de zuiger wordt daar niet zwart van.
Goede tweetaktolie mengt eigenlijk vanzelf, die kun je gewoon bij de benzine gieten.

Er bestond wel degelijk tweetaktolie vroeger,op mijn Terrot uit 1925 zit een blik tweetaktolie uit die tijd
Bijlage:
ancien-bidon-dhuile-moteur-2-temps-bret-oil.jpg

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 jul 2018, 19:46 
Bromfiets sleutelaar

Aan de plaatsing van de zuigerveren boven in de zuiger en de smalle zuigerveergroef, zie ik dat dit een snelle zuiger is, met hoge compressiedruk. Aan de uitgeslepen spoelpoorten zie ik dat dit een opgevoerde cilinder is, die ook nog eens op 60cc is gebracht door het uitboren van de cilinder. Dit zijn twee redenen, dat de verbrandingstemperatuur hoger dan normaal is. Misschien is de timing van de spoelpoorten ook gewijzigd door het bewerken van de spoelpoorten en de timing van de uitlaatpoort zal ook vervroegd zijn door het vergroten van de uitlaatpoort. Ook twee redenen waardoor de verbrandingstemperatuur hoger is dan normaal. Opgeteld, veroorzaakt dit, meer koolaanslag en klemmen van de zuigerveren in de groef, waardoor er meer verbrande gassen en koolaanslag weglekt tussen zuiger en cilinder. Mijn advies basis is: regelmatig de cilinder demonteren en reinigen. Mijn prefererend advies is: monteer een nieuwe fabrieksproductie 60cc cilinder en zuiger. Ik heb zelf een Tomos gehad met een 60cc cilinder en zuiger. In combinatie met een normale 12 mm ENCARWI carburateur en een normale uitlaat en een 13 tand kettingwieltje. Mijn Tomos haalde makkelijk 75 km/uur. En had een normale verbranding, zonder koolaanslag, bij een smering van 1 op 30. Moraal van het verhaal. Jouw 60cc cilinder is op een foute manier sneller gemaakt en is de oorzaak van dit koolaanslagprobleem.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 11:43 
Bromfiets Koning

Dat heb je goed gezien Leon. Het is een snelle Puch met een Honda zuiger, de cilinder heb ik inderdaad behoorlijk bewerkt. Samen een met hoge compressie levert de motor nu ongeveer het dubbele vermogen van origineel (met de originele 12mm Bing).
Dat geeft natuurlijk een veel grotere hitte dat begrijp ik. De uitlaatpoort is hoger en breder, heet dat vervroegd?
Ik dacht eerder 'verlaat' want hij gaat later dicht. Maar een hogere temperatuur geeft toch juist minder koolaanslag dan b.v. een afgestelde brommer?
Inderdaad zou ik hem vaker moeten reinigen/ontkolen, voordat er een zuigerveer gaat klemmen in de groef van de zuiger door koolaanslag.
Je zegt dat mijn brommer fout sneller is gemaakt, dat begrijp ik niet. Is nog nooit vastgelopen en loopt erg goed en snel, ook na vele km's blijven de zuiger en de zuigerveren zonder noemenswaardige slijtage. Vorig w.e. een stevige rit op de Veluwe mee gereden, weer fantastisch gelopen.
Met groet, Ötzi

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74394 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]