Het is nu 19 dec 2018, 15:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74393
Auteur Bericht
 Berichttitel: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 11:09 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2694
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bij mijn HMW ZT (Zweigang Tretkurbel) krijg ik de tandwielen van krukas en koppelinghuis niet op lijn. Het kleine tandwieltje zou iets verder op de krukas moet schuiven (konisch met spie). Hoe kan ik dat bewerkstelligen zonder professioneel draaiwerk?
Het koppelinghuis kan ik niet verder naar voren brengen omdat ik dan te weinig schroefdraad op de koppelingas over hou.
Met groet, Ötzi


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 15:59 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 09 aug 2010, 21:24
Berichten: 280
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hoi Dirk,ik weet niet of je veel zijdelingkse speling hebt op de krukas en koppelings as, zoja dan zou je kunnen proberen d.m.v. dunne vulplaten de tandwielen in lijn te krijgen? Ik hoor het wel! Groet Frans Brandt.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 14 aug 2018, 21:01 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2694
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
De krukas zit al maximaal naar rechts met shims. Het koppelingshuis zit max. naar links, kan niet verder want dan heb ik niet genoeg draad op de as om de moer er fatsoenlijk op te draaien. In het blok heb ik er voor gezorgd dat de kopp.as zo ver mogelijk naar links uit het middencarter steekt.
Volgens mij is het enige wat ik nog kan doen is het kleine tandwieltje verder op de krukas zien te krijgen (naar rechts dus), maar hoe?
Met groeten, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 15 aug 2018, 15:14 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 09 aug 2010, 21:24
Berichten: 280
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Zonder draaibank/slijpbank en freesbank gaat het volgens mij niet lukken, maar ik ben benieuwd of er iemand anders een oplossing heeft of weet? Groet Frans Brandt.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 11:41 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2694
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Frans ik heb het kunnen oplossen. Met een shim onder het koppl.huis, ik moest de veerring onder de moer van de koppl.as dan wel weglaten.
Verder heb ik de binnenkant van het krukastandwieltje met fijn schuurpapier en daarna met staalwol bewerkt. Ook de krukas met scotch goed glad gemaakt.
Nu zit het tandwieltje iets verder op de krukas (1mm ongeveer). De tandwielen liggen nu in lijn.
Bedankt voor het meedenken!
Groeten, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 16 aug 2018, 13:00 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 09 aug 2010, 21:24
Berichten: 280
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Mooi, zo zie je maar eind goed al goed! Groet Frans.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 17 aug 2018, 23:15 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 26 jan 2013, 13:55
Berichten: 62
Woonplaats: Weener (BRD)
De vraag blijft dan wel hangen: hebben ze dan nooit in lijn gelegen of is er iets anders aan de hand, verkeerd gemonteerd na demontage of shimmen vergeten of.......

_________________
Soms heb je gelijkstroom, soms moet je er op wachten


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Primaire overbrenging
BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 10:56 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2694
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Goede vraag! Deze HMW ZT-motor van 1954 is van origine heel tam. In Oostenrijk liepen ze 30km/u. en bij ons max.55km/u. Mijn exemplaar heeft ongeveer dubbel zoveel vermogen. Het gevolg was dat de éénplaats koppeling het niet kon bolwerken, ook niet met zwaardere veren. Ik heb er dan een 2-platen koppeling van een HMW 75cc (bijna hetzelfde blok als de ZT) in gezet. Daarmee had/heb ik problemen om hem vrij te krijgen en heb ik al van alles geprobeerd om dat op te lossen.
Echter met die 75cc koppeling heb ik de tandwielen nooit mooi in lijn gekregen.
Dus nu ik bezig ben aan de koppeling om er een nieuwe lagerbus in te zetten en om hem goed vrij te krijgen wilde ik meteen de tandwielen mooi op lijn hebben.
Met groet, Ötzi


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74393

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling