Het is nu 23 okt 2018, 22:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73917 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 20:02 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1309
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Als ik de bougie zo zie zou die wat bruiner mogen zijn,beetje arm dus
Bij een racer zou ik hem mooi vinden,bij een brommer te arm.
Koffie met een beetje melk,zo moet hij zijn.
De bougie uitlezen kan alleen als je met een warme motor een tijdje volgas rijdt,vrijzetten en de motor meteen uitzet,geen gas meer geven of met de motor aan rustig stoppen,dan is het beeld al verstoord.
60cc........origineel of een uitgeboorde 50cc?
Te weinig trekkracht bovenin kan ook met een te zware gearing te maken hebben,wat betreft de powerband kun je niet veel zeggen als je de poortvormen en timingen niet kent.
Een run op een testbank bij iemand die er verstand van heeft is meestal een goede investering,als het een uitgeboorde 50cc betreft heb je kans dat voor het volume wat groter is geworden de poorten te hoog zitten,integenstelling tot wat de meeste"opvoerders" denken is het niet zo dat meer cc's per definitie meer pk's opleveren,bij het vergroten van een cilinder kun je vaak meer verkloten dan je denkt.
Dit valt allemaal wel weer op te lossen door een berekende uitlaat toe te passen,de poorten wat omlaag te brengen etc.maar dit kan een kostbare geschiedenis worden.

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 20:11 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 08 aug 2010, 13:18
Berichten: 469
Rondjerijder,


De motor valt niet uit als je hand voor de luchtfilter houdt. Dit betekend valse lucht...

Rene: een orginele 60cc. Zo gekocht nergens aan gevijld of geboord.
Maar het gaat me erom dat ik warmlopers of vastlopers kan vermijden.
Zou het te maken kunnen hebben met de hittegraad van de bougie?
Ik meng 1:45. Het rare is wel dat de luchtschroef al erg veel open staat. En als je aan de luchtschroef draait verandert het toerental. Komt die door de verhouding benzine + lucht?
Het moet toch zo zijn dat de toerental schroef het aantal toeren in stationair regelt>?

Ik weet wel dat de cilinderinhoud alleen de trekkracht verhoogt en niet de topsnelheid. De topsnelheid wordt bereikt door je uitlaat en carburateur.
Verder heb ik geen enkel verstand van poorthoogtes en uitlaatpoort hoogtes.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 20:21 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1309
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Warmtegraad is wat hoog,Champion L86C is gelijk aan ngk6.
Voor een wat snellere brommer zou ik minimaal een ngk7 nemen en misschien wel een ngk8
Luchtschroef 2-3 slagen open moet genoeg zijn,teveel lucht gaat het ook armer lopen(meer lucht=minder mengsel),eerst de luchtschroef afstellen en daarna stationair afstellen.
Des te hoger de poorttimingen des te hoger de toeren,lagere timingen minder toeren meer koppel.
Is de uitlaat voor een 50cc?

_________________
It may be a pile of shit but it's my pile of shit.
https://wrmmodela.jimdo.com/


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 23 dec 2011, 20:27 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 08 aug 2010, 13:18
Berichten: 469
Ja de uitlaat is voor een 50cc. Dit zou ook wel een reden kunnen zijn voor een wat slechtere powerband.

Morgen ga ik je raad opvolgen en hem goed afstellen.
Maar ik zat me net te bedenken. Dat ik mijn electronische onsteking met de hand heb afgesteld. Wel nauwkeurig maar volgens Yamehl hier op het forum. Moet je de onsteking nog fijn tunen met een stroboscoop lamp


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011, 08:05 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 sep 2011, 16:16
Berichten: 2120
Woonplaats: Veenkolonien
Warmtgraad v/d bougie moet 260 zijn dit is b.v een NGK 8, Bosch w3 [bij een niet al te gekke rijstijl w4] of het origineel de ZM 14-260 van Isolator [heet nu Beru]. Deze laatste is wat vergevingsgezinder voor een [nog] niet al te perfect afgesteld blokje.

_________________
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011, 08:15 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 08 aug 2010, 13:18
Berichten: 469
Okee ik zal eens snuffelen tussen mijn 'bougie verzameling'
Anders ga ik even langs de brommerwinkel het is namelijk wel belangrijk.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011, 08:25 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 08 aug 2010, 13:18
Berichten: 469
rondjerijder schreef:
Warmtgraad v/d bougie moet 260 zijn dit is b.v een NGK 8, Bosch w3 [bij een niet al te gekke rijstijl w4] of het origineel de ZM 14-260 van Isolator [heet nu Beru]. Deze laatste is wat vergevingsgezinder voor een [nog] niet al te perfect afgesteld blokje.


Die ZM-260 die heb ik liggen. En die doet het ook.
Maar omdat hij orgineel is, voor een 50cc. Is het dan niet slecht om zo'n bougie in een 60cc te steken? Het is maar een vraagje he.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011, 08:49 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 sep 2011, 16:16
Berichten: 2120
Woonplaats: Veenkolonien
Die 260 staat voorgeschreven in het w.p.b maar ik vind hem vrij fors, voor een 60 cc is hij ook goed. Er kan in elk geval weinig mee mis gaan omdat je aan de veilige kant zit.

_________________
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011, 08:59 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 08 aug 2010, 13:18
Berichten: 469
Okee ik zal het eens proberen,

Het voordeel van die 260 is dat de kleur van de bougie zelf niet donker is en die van de champion wel.
Dus zul je bij die 260 de kleur beter kunnen aflezen.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Afstelling brommer (bovenin)
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011, 15:33 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 08 aug 2010, 13:18
Berichten: 469
Hallo,


Middagje gesleutel, ben begonnen met de bougie. Ik heb een goed werkende bougie gevonden ' een Bosch W3.

Daar liep hij goed mee. Maar niet zoals ik wou. Toen heb de gasnaald stand veranderd. Maar dit bleek ook niet het probleem te zijn.

Toen stopte de brommer er in een keer mee. Hij starte niet meer alleen op de Choke.
Toen was het mij duidelijk. De chocke zorgt voor meer Peut.
Dus grotere sproeier geprobeerd: Maatje 74.
Gemonteerd. En ja hoor hij start in een keer. En komt ook mooier in toeren.

Maar voor de gein had ik de luchtfilter er even af gehaald. Alleen om even stationair te laten draaien. En dan komt hij veel hoger in toeren. Dus de luchtfilter functioneert gewoon niet.

Ik kan wel met de luchtfilter rijden alleen knijpt hij hem dan nog lichtelijk.
Na een half uurtje rijden. De bougie bekeken en daar werd ik ale en stuk vrolijker van.

Foto komt eraan.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73917 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling