Het is nu 18 aug 2018, 18:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73315
Auteur Bericht
 Berichttitel: Krukas helften
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 21:52 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2012, 19:25
Berichten: 231
Woonplaats: Lovendegem bij Gent België
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Graag eens de mening van de forumleden over dit item.

Horen beide halve krukas helften altijd bij elkaar ?
Ik denk dan bv. aan een veel voorkomend geval van beschadiging: kant ontsteking volledig beurs en krom geslagen wegens het ontbreken van een geschikte polietrekker.
Ok, geen probleem, we hebben nog een goede helft liggen.
Heeft die helft nu net niet hetzelfde gewicht als die andere (10 à 15 gr verschil ), dus de balansfactor verandert.

Heeft dit al of niet invloed op het gedrag van de motor ? Onbalans, trillingen ........
Mijn idee is dat dit, laat ons zeggen 50 jaar geleden, bij een blokje dat ong. 7500 t/min draaide, verwaarloosbaar was.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Krukas helften
BerichtGeplaatst: 31 jan 2017, 22:15 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2543
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja, ik ben het wel met je eens, dat kleine gewichtsverschil kan bij dat toerental en belasting geen probleem zijn.
Toch zou ik, als ik in zo'n geval was als je beschrijft, de gewichten van beide helften gelijk maken.
Met groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Krukas helften
BerichtGeplaatst: 05 feb 2017, 22:35 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 26 jan 2013, 13:55
Berichten: 52
Woonplaats: Weener (BRD)
Moi,

Als ik de wetten van Newton er eens bij haal (Middelpuntvliegende kracht F) dan kom ik bij 7500 rpm, 15gr onbalans in de krukas en een aangenomen punt van 7cm waar ik mij de onbalans geconcentreerd denk kom ik op een extra kracht van ca 650N, ongeveer 65 kg. Hopelijk maak ik ergens een rekenfout maar racemotoren worden ook tot op de milligram nauwkeurig uitgebalanceerd en dat zal ook wel niet voor niets wezen. Dus balanceren die hap.

_________________
Soms heb je gelijkstroom, soms moet je er op wachten


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Krukas helften
BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 17:28 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2543
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Dat is heel knap uitgerekend!
Wat heel belangrijk is bij een krukas is dat de kruktappen mooi in één lijn staan. In het geval Chris Flandria gaat het om een verschil in gewicht van de krukwangen, niet om een gewicht van 15gr. geconcentreerd aan de buiten kant van de krukwang.
Een racemotor maakt ook wel meer toeren natuurlijk als de 7500 van de Flandria.................
Maar inderdaad, ik vind ook dat het gelijk maken van het gewicht van beide krukwagen aangewezen is.
Balanceren gebeurt met een formule (die ik niet ken) om het het gewicht van drijfstang en zuiger te compenseren.
Met groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Krukas helften
BerichtGeplaatst: 06 feb 2017, 22:22 
Bromfiets kenner
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 mei 2012, 19:25
Berichten: 231
Woonplaats: Lovendegem bij Gent België
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Alvast reeds bedankt om mee te denken mensen.
Dus als ik de antwoorden samenvat komt het er op neer dat beide krukashelften even zwaar moeten zijn.
De reden waarom ik de vraag heb gesteld is de volgende:
Een kennis van me weegt 6 krukashelften en voor allemaal is het gewicht 522 gram.
Ikzelf weeg er 3, allemaal verschillend: 515 , 523 en 535 gram.
Nu was mijn idee dat ze het pakweg 50 jaar geleden, het niet zo nauw namen met toleranties (zeker bij Flandria/Avaros niet).
Als je nu verschillende modellen krukassen bekijkt, de 1 heeft b.v. dikkere of langere assen, het toch bijna niet mogelijk is dat beide helften evenveel wegen.
Dan zou ik eerder denken dat het gewicht van de helften niet zo belangrijk is, als de statische balans van de complete krukas maar goed is.(geheel krukas/drijfstang blijft op alle mogelijke posities staan zonder dat het zwaarste punt naar beneden valt)


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73315

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling