Het is nu 19 sep 2018, 12:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73672 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 22:48 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 25 feb 2018, 23:31
Berichten: 10
Woonplaats: Ravenstein
Het was superweer afgelopen zaterdag dus weer een ritje met de Inca gemaakt. Ik had vorige week een nieuw uitlaat en -bocht gefabriekt: een universele expansiedemper van jamarcol met een aangepaste kreidler bocht. Tja.. er ligt niets passend op het schap voor een oude inca.

Sachs motortje liep aanvankelijk lekker al leek hij wat lagergeluid te maken. Ik wijtte het aan de betere demper, nu hoorde ik het motortje weer. Hij liep 45. Hield af en toe nog in maar klom dan weer in toeren. Dacht dat t cilindertje misschien nog wat los moest komen. Maar naarmate ik meer kilometers maakte liep hij steeds langzamer en werd het gerommel steeds erger..Toen ik na 40 km weer thuis kwam was het nog net 20 km/u.

Vanavond blokje uitgebouwd en eerst de bakolie afgetapt. Die was pas een maand oud maar wel al dof rood met een bruine waas geslagen (ik had normale valvoline atf olie gebruikt). Gelukkig geen vijlsel of tandjes in de olie. Blokje lijkt ok dus. Cilinderkop er af, cilinder er af en zuiger gedemonteerd. Hele kleine (met nagel voelbare) krasjes op cilinderwanden en zuiger. Het lijkt een aanloper te zijn geweest. Wat kan nu de oorzaak zijn?
- te heeft geworden? Ik heb geforceerde koeling, koelvin is goed. Bougie is de ngk br6hs en was behoorlijk zwart.
- Niet genoeg 2takt olie? Vlgs voorschrift moet het 1:25 zijn maar ik smeer wat zuiniger met moderne
Castrol power rs tweetaktolie.
- of wilde ik misschien te snel teveel met deze lange rit na 20 jaar stilstand?

En nu? Ik kan kiezen voor een overmaat zuiger en de cilinder laten honen. Wie kan me vertellen waar ik een overmaat zuiger kan kopen? En weet iemand een goed adres voor het honen?
Ik zou ook graag meer trekkracht willen en neig ernaar te kiezen voor een nieuwe 60cc cilinder. De zaak ligt nu toch open. Ik heb echter een membraamcilinder op mijn saxonettemotor. Kan ik hier zomaar een membraamloze cilinder met 16mm carb op monteren?

Bij voorbaat mijn dank voor jullie adviezen!

Grtz Marc


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 21:47 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 17 maart 2016, 17:29
Berichten: 14
Hallo Marc

Vervelende problemen maar een goede beschrijving waar de overige forumleden zeker iets mee kunnen vermoed ik.
Wat er precies met je blokje aan de hand is durf ikzelf niet te zeggen, misschien een verstopte uitlaatpoort??

Wel weet ik dat de 'nieuwe' 60cc cilinders op het forum niet worden aangeraden. Ze zijn van mindere kwaliteit en slijten sneller dan de originele, daarnaast zijn ze amper groter qua aantal cc's en hoef je er dus ook geen wonderen van te verwachten. Mijn ervaring is dat ze wel (in combinatie met een 17mm Bing en 32mm uitlaat) soepeler in de hogere toeren lopen ten opzichte van de membraan cilinders.

Overmaat cilinder kun je laten doen door Henk Hoekman (hoon specialist), de nieuwe zuiger + veren kan hij tevens leveren. Zijn nummer kan ik eventueel geven.

Andere optie welke ook nog bestaat is het vervangen van het membraan door een groter variant. Echter is de kans groot dat deze al groter is.
Dit kun je controleren door de diameter van de membraan openingen op te meten. Mocht deze kleiner zijn dan 15mm kun je hem vervangen door een grotere.
Ik heb er volgens mij nog een nieuwe liggen.

Succes en hou ons op de hoogte


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 08:19 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 25 feb 2018, 23:31
Berichten: 10
Woonplaats: Ravenstein
Hallo rotzak

Bedankt voor je antwoord!
Ik heb gisteravond het blokje uit elkaar gehaald en denk de oorzaak van het rommelende geluid en het langzamer lopen gevonden te hebben. En ook waarom het blokje zo trilde de bij het overschakelen naar de 2e gang.
Van de binnenste koppelingsschijf is de helft van het kurk/frictiemateriaal losgeraakt. Zie de foto.

Bijlage:
koppelingklein.jpg


Waarschijnlijk heeft het motortje daardoor harder moeten werken en is heet gelopen met een aanloper tot gevolg.
Cilindertje is op weg naar de honer en ik heb ook het cilinderkopje meegestuurd in de hoop dat daar wat materiaal vanaf gevlakt kan worden om wat meer compressie (en dus meer trekkracht) te krijgen.

Nu op zoek naar nieuwe koppelingsschijven. Maar waar vind ik die nog nieuw? Heb je daar ook een bron voor?

Ik heb nu een membraan met 13 mm gaten. Als jij er nog een hebt met 15 mm gaten dan neem ik hem graag van je over!
Ook zie ik dat de 17 mm carburateur veel wordt aangeboden op marktplaats. Maar gezien het bedrag dat wordt gevraagd is het vast en zeker een Chinese kloon. Zijn deze wel oké of ook beter laten liggen?

Marc


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 18:37 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1282
Die koppeling is in ieder geval niet de oorzaak van heetlopen.
De zwarte bougie en losse koppelingsvoering duiden op een lekke krukaskeerring.

Waarom zet je er niet de originele cilinder met 17mm carburateur op ? die heeft een heel andere poorttiming die op de driewieler afgestemd is.
De imitatie 17mm carb. en 60cc cilinder zijn van matige kwaliteit, originele onderdelen doen het veel beter.

De cilinderkop moet je niet vlakken.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 20:48 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 22 feb 2009, 20:53
Berichten: 202
Woonplaats: Dalfsen (ov)
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Nou is één ding mij niet duidelijk Andries, hoezo duidt o.a. een losse koppelingsvoering op een lekke krukaskering..
En zou een zwarte bougie ook niet kunnen komen door te vette mengsmering?
Begrijp me niet verkeerd, is niet bijdehand bedoeld maar ben hier wel nieuwsgierig na.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 21:34 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1282
Die koppelingsvoering laat los door de benzine die dan bij de olie komt.
Vette mengsmering levert geen zwarte bougie op, transmissieolie wel.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 21:49 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 22 feb 2009, 20:53
Berichten: 202
Woonplaats: Dalfsen (ov)
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Oké, duidelijk!


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 18 apr 2018, 22:25 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 17 maart 2016, 17:29
Berichten: 14
Andries Gaastra schreef:
Die koppeling is in ieder geval niet de oorzaak van heetlopen.
De zwarte bougie en losse koppelingsvoering duiden op een lekke krukaskeerring.

Waarom zet je er niet de originele cilinder met 17mm carburateur op ? die heeft een heel andere poorttiming die op de driewieler afgestemd is.
De imitatie 17mm carb. en 60cc cilinder zijn van matige kwaliteit, originele onderdelen doen het veel beter.

De cilinderkop moet je niet vlakken.

Ik verwacht dat er origineel een membraan cilinder opzit met een 12mm carb dus vandaar de vraag van Marc
in dat geval past hier niet zomaar een 17mm carb. op en wordt het een complexer verhaal om het aan te passen.
Met de juiste afstellingen en bv een schone uitlaat zou je prima prestaties moeten krijgen.

Nieuwe onderdelen zoals keringen zijn bijvoorbeeld te vinden op partsxl of bij rinky toys in Breda.
De koppeling heb ik nog niet eerder voorbij zien komen online, ik ben dus ook wel benieuwd, mocht je iets vinden mag je het altijd laten weten.
Wat betreft het 15mm membraan kun je me wellicht een pb sturen, dan komen we er wel uit.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 19 apr 2018, 20:44 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1282
Dit type cilinder zit normaal op een saxonette driewieler, heeft geen membraan, maar een 14 x 18 mm inlaatpoort.
Een membraancilinder zal het ook wel doen, maar die kan natuurlijk minder presteren.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanloper saxonette
BerichtGeplaatst: 22 apr 2018, 20:46 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 25 feb 2018, 23:31
Berichten: 10
Woonplaats: Ravenstein
Hoi allemaal
En bedankt voor de reacties! Dat van de lekke krukaskeerring klinkt logisch Andries. Dat verklaart wellicht ook waarom het motortje af en toe wat langzaam in toeren zakte als ik stil stond.
Ik heb al een set keerringen besteld dus morgen ga ik het blokje verder uit elkaar halen. Ben alleen wat bezorgd over de demontage van het dynastart gedeelte. Heb er geen beschrijving van! Heeft iemand een beschrijving hoe ik hier de timing goed zet?
Ik lees dat ik bij een Sachs blok de oude keerringen verwijder door de carterhelft te verwarmen. Wel apart, bij mijn andere projecten (VW, Bremach, Vespa) kon ik oude keerringen eruit wippen en nieuwe werden met een passende dop er in geklopt of geperst. Is dat verwarmen een verplicht nummer bij Sachs?

Ik heb op alletwee mijn dynastart-saxonette blokjes (ik heb ook nog een een reserveblokje (1975) van een Lely driewieler) inderdaad een membraamcilinder met een 13 mm membraam en een 12 mm bing carburateur. Misschien was een membraamcilinder standaard bij een dynastart?

Ik heb interesse in het membraam rotzak. Ik stuur je zo een pb.

Fijne avond nog!

Marc


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73672 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling