Het is nu 23 apr 2018, 18:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72287
Auteur Bericht
 Berichttitel: Inca driewieler Saxonette uitlaat
BerichtGeplaatst: 25 maart 2018, 20:23 
Bromfiets liefhebber

Goedenavond

De afgelopen weken ben ik druk geweest met het weer rollend maken van mijn inca driewieler. Gistermiddag was het grote moment daar: de proefrit! Na vermoedelijk 20 jaar stilstand zou de inca weer rijden.

Het was even wennen om driewielend te rijden: bochten zijn best eng op snelheid en het feit dat er geen differentieel op de achteras zit maakt bochtjes niet veel veiliger. Maar wat heb ik genoten! Lachende gezichten (tja.. een volwassen vent op een driewieler..) en ik een grote grijns. Topsnelheid: 30 km/uur.
Helaas viel na 5 km mijn uitlaat onder mijn motortje uit. Ik had al gezien dat de flens op de uitlaatbocht half weg was maar had de hoop dat het nog even zou houden. Niet dus. Omdat ook de bevestigingsmoer was verdwenen ben ik met een hoop uitlaatgeweld teruggereden. Top: 40 km/ uur. De uitlaat was dus nog begrensd. Dat merkte ik ook aan het inhouden op hogere toerentallen. Ik voelde dat er meer toeren haalbaar waren maar hij begon dan te viertakten.

Nu op zoek maar een nieuwe uitlaatbocht dus. Maar bij een inca is deze vastgelast aan de demper. Dus ik denk dat ik de hele uitlaat maar ga vervangen.

Kan iemand me vertellen welke uitlaat ik heb en waar ik deze kan kopen? Of een alternatief? Bij voorkeur een zonder begrenzer.. Motor is overigens een Saxonette met dynastart. Hebben jullie nog meer tips om wat snelheid te winnen?

Ik probeer hier een paar foto's bij te plakken.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door Syncrorcnys op 26 maart 2018, 07:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Inca driewielet Saxonette uitlaat
BerichtGeplaatst: 25 maart 2018, 20:48 
Bromfiets Koning

Ik denk dat die cilinder niet origineel is, volgens mij hoort er een op met 40mm schroefdraad zonder membraan.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Inca driewieler Saxonette uitlaat
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 07:59 
Bromfiets liefhebber

Deze cilinder was gemonteerd bij aankoop en ik heb niet het idee dat hij niet origineel is. Ik heb de gewoonte om alles uit elkaar te halen en schoon te maken om de drek en andere viezigheid die in de loop der jaren verzameld zijn te verwijderen. Ook de cilinderkop is er even afgehaald om de cilinderwanden te inspecteren. Ik kwam overigens geen koppakking tegen, is dat normaal bij sachs? Ook had Ik geen ontluchter/decompressie op de cilinderkop. Cilinder heeft de brede inlaat met membraam.
Op de ventilatiekappen vond ik jaartal 85 en 86. Lijkt me een "laat" saxonetteblokje. Misschien wijkt dat af van de vroegere Saxonettes?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 23:30 
Bromfiets Koning

Bij Sachs is nooit een koppakking gemonteerd.
Deze cilinder hoort er op :

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 08:25 
Bromfiets liefhebber

Hallo andries

Dat is inderdaad een andere cilinder. Ik heb een foto van mijn cilinder en de cilinderkop toegevoegd. Zoals je ziet een brede inlaat en een kop zonder decompressieklep. Als je de tweede vergroot zie je ook het jaartal 85 op de kop staan. Mijn cilinder heeft alleen niet die wratten op de cilindervoet.
Voor mij is originaliteit ondergeschikt aan prestatie. Als dit optimaal is dan mag het zo blijven. Daarom de vraag: waarom hanteert Sachs een systeem mét en een zonder membraan? Ze werken beide op hetzelfde blok!
Valt er wat vermogenswinst te halen door de andere cilinder te monteren?

Met dank voor je hulp!

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 20:44 
Bromfiets Koning

Die cilinder is denk ik van een 50/3 MLA, dat zal wel werken, maar levert misschien wat te weinig vermogen voor een driewieler.
De originele cilinder heeft een aansluiting voor een 17mm carb., dat zal wat meer vermogen opleveren, de poorten zijn ook anders.

Oorspronkelijk hadden de Sachs 50 motoren geen membraan en dat was ook niet nodig.
Toen in 1957 de bromfietsen op 40 km/h begrenst moesten worden, bleken die geknepen motoren ook weinig trekkracht te leveren.
Sachs heeft dit probleem opgelost met de membraanmotor, die heeft bij een maximum snelheid van 40 toch genoeg trekkracht onderin.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 29 maart 2018, 17:48 
Bromfiets liefhebber

Weet je ook welke uitlaat ik het beste toe kan passen?

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72287

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]