Het is nu 26 sep 2018, 04:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73729 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 sep 2008, 09:49 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007, 23:01
Berichten: 1692
Woonplaats: Belgium
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Dit is het vervolg van: viewtopic.php?f=43&t=302&st=0&sk=t&sd=a&start=20

Hoi Rene,

Ik bedoelde het oudere type:

Bijlage:
50_2.jpg


Ik heb volgende al tips gehad:
- zuigerrok aan inlaatzijde inkorten voor een betere vulling van de cilinder
- de rand van de bovenzijde van de zuiger affreezen zodat de uitlaatpoort wat langer openstaat, ook om meer mensel in de cilinder te krijgen.

Het blokje zal wel wat meer benzine verbruiken, maar als ik aan 200 km op een een jaar geraak zal het al veel zijn :)

Een raceblok zoals jij ze bouwt, hoeft niet hoor, het is voor op de openbare weg :)

Voor de revisie liep mijn 50/2 een 50 km/u en nu schat ik dat ik aan 60 km/u ga geraken, met nieuwe ontsteking, nieuwe strakke ketting tussen krukas en versnellingsbak, nieuwe ketting tussen achterwiel en motor.

Een 80 km/u zou mooi zijn, Rene. Zodat ik op de drukkere wegen, zonder fietspad, meekan met het verkeer.

Wat zou jij er nog aan doen, rene? Ik wil het zo origineel mogelijk houden.

Alvast bedankt!


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groeten,
Bart.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 sep 2008, 20:36 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 28 aug 2008, 21:13
Berichten: 1307
Woonplaats: hoofddorp
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
wat ik zou doen???
niets!!!!
je schrijft dat je het zo ori mogelijk wilt houden,dan moet je het laten zoals het is.
ik ken deze blokjes niet zo goed,maar als ik het zo zie is het een gietijzeren cilinder.
die is in principe makkelijk op te voeren want er zal geen nicasil wand in zitten,dus kun je de spoelpoorten wat omhoog halen en groter maken.
zuiger aan de bovenkant affrezen????????lijkt mij een slecht plan!!!!!!er zit niet voor niets een bovenkant aan de zuiger,die zorgt samen met de kop voor de compressie.
wat is de squish???zit er in de kop wel een squishrand of is het een kop met de bougie uit het midden?
zuiger inkorten kan wel,maar verwacht geen wonderen.
als je de poorten groter maakt ,uitlaatpoort groter maakt,dikkere uitlaat monteren en een grotere carburateur zul je zeker verschil gaan merken maar ik denk dat 80 echte km/u moeilijk wordt zonder serieus vijlwerk...............
rene


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 sep 2008, 21:04 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007, 23:01
Berichten: 1692
Woonplaats: Belgium
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het zijn gietijzeren cilinders en de bougie staat schuin ingeplant.

Dan moet ik maar eens uitkijken naar een ander blokje met politiecilinder, 17mm bing carb en een grote uitlaat. Want vijlen doet Bart niet graag :) Alles wat weg is krijg je niet meer terug erop :)

Die politiecilinders hebben al grote poorten, maar zijn wat zeldzamer en duurder.

Bedankt voor je tips Rene. ;)

_________________
Groeten,
Bart.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 12 sep 2008, 23:29 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1283
Met een sachs 50/2 die 60 loopt mag je al heel tevreden zijn.
Een politiecilinder ( 4,3 pk ) monteren op een oude 2-bak is zinloos.
Je hebt 3 of 4 versnellingen nodig om hem op toeren te kunnen houden.
Je kunt wel een belgisch 3-bak blok monteren ( 50/3 HX ), daar is wel 80 km/h uit te persen.
Denk er wel aan dat deze oude sachs blokken gekontrueerd zijn in het begin van de jaren '50 en niet echt bedoeld voor hoge snelheden.

mvg. Ad


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 08:23 
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007, 23:01
Berichten: 1692
Woonplaats: Belgium
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Hoi Andries,

Aan mijn 50/2 doe ik niets meer, Hans heeft die helemaal in orde gebracht. :)
Die krukas (15mm) is ook te dun voor een 4,3 pk cilinder, zou 17 mm moeten zijn.

Maar op die 50/3 HX bakken zit een politiecilinder zeker?
De H staat voor handgeschakeld
en de X ????? Xtreem :)

_________________
Groeten,
Bart.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 17:45 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 23 dec 2007, 21:04
Berichten: 256
Woonplaats: Limmen
Heb er misschien al 200 of 300 km mee gereden op een 2 bak.. is inderdaad wel een uitdaging om hem aan de gang te houden :P

Waarom zou je uit een dat type blok wel 80 km/h kunnen halen?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 23:02 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1283
In theorie zou het wel mogelijk zijn om zo 80 te rijden met een 2 bak ( met de wind mee... ).
De tandwielverhouding moet dan echter wel zo klein zijn dat wegrijden vanuit stilstand bijna onmogelijk is, een 3 bak heeft dit probleem veel minder.
Bij de oudste 2 bakken zijn bovendien de krukwangen kleiner, de politiecilinder werkt dan niet.
Een sachs 50/3 HX levert volgens mijn gegevens 3,8 pk bij 7000 rpm.
Er zit gewoon een 15 mm krukas in, maar wel met zwaardere BO15 lagers ipv. de gebruikelijke E15, de koppeling heeft 9 veren ipv. 6.

mvg. Ad


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 13:56 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 23 dec 2007, 21:04
Berichten: 256
Woonplaats: Limmen
Zou je deze zwaardere lagers ook in 50/4 kunnen doen of past dat niet? Zijn ze uberhaupt nog wel te krijgen?

gr


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 17:40 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1283
Joost,

In een sachs 50/4 zit altijd een krukas van 17mm met de bijbehorende L17 lagers, deze zitten ook in Puch.
De lagers zijn nog steeds te koop, helaas niet meer van SKF.
Het is niet mogelijk om er een ander type lager in te zetten.

mvg. Ad


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Sachs 50 tuning
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008, 16:33 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 23 dec 2007, 21:04
Berichten: 256
Woonplaats: Limmen
Bedankt voor de informatie!
Waar zat zon 50/3 HX dan zoal op ivm de speciale configuratie?

groetjes


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73729 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling