Het is nu 23 aug 2014, 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 57211 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: sachs ontsteking
BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 18:49 
Bromfiets liefhebber

goeiendag mensen,

ik heb een probleem met mijn batavus mk2 deze begon steeds slechter te starten todat hij na een fijn ritje met aansluitend bezoek van een paar uurtjes helemaal niet meer starten. hij deed helemaal niets meer. brommer laten staan en maar naar huis gelopen.
heb toen de carburateur schoon gemaakt deze was eigenlijk niet vuil. hij vonkt heeft benzine want naar paar keer trappen is de bougie nat. toen ben ik gaan denken aan de onsteking. toen ik de brommer net had contactpuntjes vervangen. daarmee gewoon goed gelopen. voor de zekerheid even bougie vervangen. toen ik hem los had zag ik dat de grondplaat verlopen was, deze stond helemaal naar links. nu ben ik hem "op het gevoel gaan stellen" hij start nu wel (met wat moeite maar ben al blij want daarvoor deed ie helemaal niets) maar na 10 20 seconden valt ie helemaal uit in eens wat ik ook doe gas open of dicht of beetje spelen met de gas maakt allemaal niks. daarna start hij bijna niet meer. even wachten bougie schoon paar keer trappen en dan loopt ie weer even en dan het zelfde. heb nog kleinere sproeier geprobeert omdat ik dacht dat ie verzoop maar dat scheelt niets. hoop dat iemand mij kan helpen.
mvg bas

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: sachs ontsteking
BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 20:19 
Bromfiets sleutelaar

In je verhaal vertel je eigenlijk al dat de ontsteking niet goed staat.
raadpleeg ergens op het net hoe je een ontsteking moet stellen, want om dat
hier in te kloppen is wat veel en meest onduidelijk.
Wel een hint, begin eerst met de juiste opening van de puntjes zelf en daarna
met het stellen van de grondplaat. ( tijdstip)
Ik deed het tijdstip gewoon met een schroevedraaier in het bougiegat
Eerst zuiger helemaal naar boven en dan het vliegwiel terugdraaien zodat je
schroevedraaier ca. 2 mm zakt en op dat tijdstip moeten je puntjes opengaan.
Fijnafstelling kun je evt. met een ontstekings-lamp doen.
( en die sproeier weer origineel maken )

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 20:34 
Bromfiets sleutelaar

Ik heb op mn blokje middenblok een streep staan en op het vliegwiel staan ook 2 tekens, draai richting word door een pijl aangegeven draai met de richting mee en dan zie je 2 tekens staan eerste tekenis het bdp bij het 2e teken moeten de puntjes opengaan.
staat tevens wel een pdf bestandje bij sachs sleutelen daarin staat alles vermeld succes.

groetjes union rijder (bj 62)
gijs.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 sep 2012, 16:53 
Bromfiets Koning

Gijs schreef:
Ik heb op mn blokje middenblok een streep staan en op het vliegwiel staan ook 2 tekens, draai richting word door een pijl aangegeven draai met de richting mee en dan zie je 2 tekens staan eerste tekenis het bdp bij het 2e teken moeten de puntjes opengaan.
staat tevens wel een pdf bestandje bij sachs sleutelen daarin staat alles vermeld succes.

groetjes union rijder (bj 62)
gijs.

Dan heb jij een naontsteking.
confused1

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 sep 2012, 13:21 
Bromfiets liefhebber

Weet iemand wat voor condensator ik moet hebben voor mijn brommertje? brommer staat nu niet bij mij maar wil wel vanmiddag langs de winkel

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 sep 2012, 13:52 
Bromfiets Koning

Gewoon de standaard bosch condensator. Hebben de meeste fietsenmakers gewoon liggen.

succes
marco

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 16:58 
Bromfiets sleutelaar

Beste bashaps, eerst stel je een vraag mbt het slecht draaien van jouw motorblok en de reden geef je zelf al aan. Vervolgens stel je een vraag over de condensator. Deze gaat niet zomaar stuk. Is er tijdens het afstellen van de ontsteking een ongelukje gebeurt of is er meer aan de hand dan je beschrijft.

Iedereen op dit forum wil je heel graag helpen maar dan hebben we ook alle gegevens (eventueel met foto) nodig.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 17:51 
Bromfiets Koning

Rijshoq heeft inderdaad gelijk voor wat betreft afstelling en slecht lopen. Kijk daarom eerst alles na voordat je zaken gaat vervangen. Laat zo nodig even de spoel en de condensator testen bij de brommerhandel alvorens je wat nieuws koopt.

@ Rijkschoq: De stelling dat een condensator niet zomaar kapot gaat deel ik overigens niet. De leeftijd van de condensatoren begint inmiddels een rol te spelen. Ik heb oude voorraad (nieuw zogezegd) gehad die het binnen afzienbare tijd begaf en ook geteste condensatoren die toch binnen het jaar defect waren. Waarbij ik benadruk dat het ook om Bosch, Noris of Prüfrex ging. Maar goed dat terzijde.

Ik ben benieuwd naar de oplossing

Groet
Marco

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2012, 19:55 
Bromfiets Koning

Oke, dan ook hier maar even......

""Ik zou eerst de ontsteking even op goed op tijd zetten.
Dan aantrappen en naar de puntjes kijken, hier mag geen overmatige vonkvorming optreden.
Bij veel vonkerij tussen de punten is de condensator naar de ratsmodee. Gewoon een nieuwe monteren.
Is dit verholpen en/of geen verbetering ga je hem weer laten lopen tot hij zich overgeeft, dan direct de bougiedop eraf en met een schone bougie kijken hoe hij vonkt.
Is dit minder of helemaal niet dan eerst, is je spoel overleden.
Controleer voor de zekerheid ook even de nok van de puntjes, ook hier is vertrouwen goed maar controle beter.
Als laatste goed kijken of er niet toch ergens een kortsluiting word veroorzaakt, je zult echt niet de eerste zijn die alles heeft vervangen als blijkt dat er ergens een klein rotdraadje de hele trammelant heeft veroorzaakt.
Veel plezier en hoor/lees graag wat het nou was.
Groet, Koos""

Oja, een condensator kan best stuk gaan hoor maar ge even systematisch te werk en niet in het wilde weg allerlei dingen vervangen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2012, 17:42 
Bromfiets sleutelaar

Beste rondjerijder en spartafiel, misschien is mijn bedoeling niet duidelijk. Door veroudering kan een condensator stuk gaan maar er is geen aanleiding om daar vanuit te gaan als aangegeven wordt dat de grondplaat verdraait is. Deze moet eerst goed afgesteld worden Pas als het daarna nog niet goed werkt ga je verder kijken wat er nog meer mis is.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 57211 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]