Het is nu 26 mei 2018, 20:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72577 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 07 jul 2017, 14:13 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 07 jul 2017, 13:17
Berichten: 1
Wie herkent mijn Flandria? Hij is van de tweede helft van de jaren 70, maar ik ken het bouwjaar niet. Volgens de sticker onder de tank is het een Record 4 en hij draagt een serienummer in de tweeduizend; dat staat op een duitstalig identificatieplaatje. Meer info heb ik voorlopig niet, dus daarnaar ben ik op zoek om de inschrijving te kunnen in orde brengen.
Ook de topsnelheid ken ik niet, omdat ik er nog niet mee op weg geweest ben. Een beetje het probleem van de kip en het ei, dus... Iemand heeft me al een eind in de goede richting gezet door te vertellen dat er een snel en een trager motortype van dit model bestonden. De mijne heeft een ijzeren cilinder; de rest (kop en blok) zijn van alu.
Zitten er Flandria experten op dit forum die me verder kunnen helpen? Alvast bedankt en misschien raak ik deze zomer nog aan een plaat en komen we elkaar op een of andere meeting tegen.
Groeten,
Stefaan

Edit: het bijvoegen van een jpg foto schijnt niet zo goed te lukken...


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 16:48 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 13 mei 2009, 18:38
Berichten: 360
Stuur me die foto eens?


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 17:02 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 01 dec 2011, 18:23
Berichten: 13
Welkom bij de Flandria
Wat ik weet van De Record Flandria is: Een Nederlandse uitvoering met een hoge tank met wat hoekige randen.
Een Belgische uitvoering met een lagere tank met ook wat hoekige randen.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 17:46 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 01 dec 2011, 18:23
Berichten: 13
Wat de cilinder aangaat:

Een aluminium is er alleen in een onbegrensde uitvoering.
Een gietijzeren is er in begrensd en onbegrensd.
Als er een carburateur op zit met een kleine doorlaat is het volgens b.v. een Nederlandse cilinder
Er van uitgaande dat alles nog origineel is.
Een grotere carburateur heeft meestal ook een "grotere cilinder" wat de poorten aangaat.
Ik zelf heb een Nederlandse Record 4 met een aluminium cilinder erop gezet.
Foto's erop zetten is lastig.


Bijlagen:
Folder 2 klein.jpg
Folder 2 klein.jpg [ 136.79 KiB | 1267 keer bekeken ]
Flandria Rekord 4 NL.jpg
Flandria Rekord 4 NL.jpg [ 112.73 KiB | 1267 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 17:51 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 01 dec 2011, 18:23
Berichten: 13
Dit is er ook nog een:
Kan ook met spaakwielen.
Met deze velgen weet ik niet.


Bijlagen:
Flandria Record 4 kleine tank.jpg
Flandria Record 4 kleine tank.jpg [ 68.9 KiB | 1266 keer bekeken ]
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 18:06 
Bromfiets specialist

Geregistreerd: 13 mei 2009, 18:38
Berichten: 360
Die aluminium cilinders had je wel in begrensde versie, je had ze zelfs in 4 verschillende versies.
Begrensde versie voor Nederland, standaard versie, snelle versie en nog een snelle versie met 3e spoelpoort.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 18:45 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 01 dec 2011, 18:23
Berichten: 13
Weet ik dan ook weer. En dat allemaal voor het vierkante motorblok?

Er is denk heel veel van alles door en voor Flandria gebruikt.

Groet van Joop


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 18:59 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 11 aug 2014, 13:04
Berichten: 678
Is dit blok een G49 van JLO ? of is er toch een verschil ?

ik vind de buizen frame altijd wel iets hebben.

Mooie Record thumbup1


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 19:06 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 01 dec 2011, 18:23
Berichten: 13
Dit motorblok is de opvolger van het ronde blok.
Het is een eigen Flandria blok vanaf 1974.
Veel merken gingen over naar een hoekig blok.
Flandria kon dus niet achterblijven.
Veel inwendig is ook hetzelfde gebleven, behalve dat er nu altijd een 4 versnelling voetschakeling op zat.
Voor zover ik weet.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Record 4 uit de late seventies
BerichtGeplaatst: 10 jul 2017, 19:16 
Bromfiets professor

Geregistreerd: 11 aug 2014, 13:04
Berichten: 678
Oké zou toch zeggen dat het heel veel weg heb van het JLO blok

leuk om te weten dat ze het blok zelf hebben ontworpen .


Gr Bromfan :)


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 72577 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling