Het is nu 17 nov 2018, 06:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74169 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mengsmering Flandria King
BerichtGeplaatst: 08 maart 2016, 23:59 
Bromfiets liefhebber

Mijn eerste brommer, een Vespa Bravo (1972, met gietijzeren cilinder) smeerde ik volgens fabrieksvoorschrift (1:50)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016, 13:08 
Bromfiets Koning

Citaat:
Als je rijker smeert dan nodig is (1:50 is echt ruim voldoende), zul je een onvolledige verbranding hebben, binnen de kortste keren een dichtgekoolde uitlaat en continu een rookgordijn achter je. In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd, zal met een rijkere smering het vermogen afnemen, al vraag ik me af of dat te merken is. Tevens ken ik mensen met een racer die beweren dat 1:50 ook voor een racer voldoende is. In ieder geval zal een doorsnee bromfiets met minder olie toe kunnen.
Ik smeer al 30 jaar 1:50 en het is nog nooit misgegaan.

Onvolledige verbranding is vaker veroorzaakt door een slecht afgestelde ontsteking of een te rijk afgestelde brandstof/lucht verhouding, dan dat het te wijten is aan teveel olie bij de brandstof. Kijk, teveel olie kan zeker schadelijk zijn, dat weet ik ook wel. Echter vind ik het wel heel kort door de bocht om te stellen dat
Citaat:
Tevens ken ik mensen met een racer die beweren dat 1:50 ook voor een racer voldoende is. In ieder geval zal een doorsnee bromfiets met minder olie toe kunnen.
. Vaak gaat aan het einde van een seizoen het race blokje uit elkaar en worden zaken vernieuwd of vervangen. Smering is in dat geval geënt op sportprestaties en niet zozeer op behoud van mechanische delen. Het is een balans tussen slijtage en maximale prestaties.

Een paar mooie brommer voorbeelden: ga eens rijden met een victoria FM38 (hulpmotor voor aan de fiets) Smeer die maar eens 1:50, zeker te weten dat je op korte termijn grote problemen gaat krijgen vanwege het kleine koeloppervlak van de cilinder. En dat de ILO FP50, de versnellingbak wordt ook gesmeerd door de olie in de brandstof. Met de zo 'geprezen' 1:50 ga je ook daar problemen ondervinden in lagers, tandwielen en koppeling.

Hetgeen ik duidelijk probeer te maken is dat het heel kort door de bocht is om te zeggen de in de regel alles maar 1:50 kan. Dat is technisch gewoon niet zo. De ene big-end, cilinder of lagering e.d. is de andere niet. En over de kwaliteit van uiteenlopende materialen maar te zwijgen.

Nb. Ik rij al vele jaren tweetakt en dat roken duidt vaker op een ontstekingsprobleem (warmtegraad bougie of ontstekingstijdstip) of verhoudingen lucht/brandstof (carburatie), dan dat er sprake is van teveel oliesmering. Zelf rijd ik een Sachs van 1940 en die smeer ik 1:30 en in heuvelachtig landschap 1:25. Roken?!? Alleen de eerste km, daarna is de motor op temperatuur en is de rook verdwenen.

Veel mensen nemen voor waarheid aan wat op forums staat. Echter komen ze hierdoor ook voor onnodige problemen te staan. Vandaar dat ik het olie verhaal liever wat nuanceer. Wat je smeert moet je zelf beslissen, evt gevolgschade komt gelukkig niet voor mijn rekening :-)

mvg
Marco

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016, 17:32 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik sluit mij volledig hierbij aan,het verhaal dat te rijk smeren een onvolledige verbranding ten gevolge heeft is kul,alle olie die niet verbrand wordt gaat de uitlaat in en zal daar uiteindelijk een vette smeerboel veroorzaken,meer niet.
Kool wordt veroorzaakt door het verbrande mengsel en zijn niets anders dan de asresten van de verbrande benzine/olie mengsel,dus niet de onverbrande olie.
Ik heb vele jaren geracet met een klassieke 50cc tweetakt en nooit minder dan 1:25 gesmeerd met castrol 747,nooit vastgelopen wegens te weinig smering,en een volledige verbranding zonder koolaanslag,1 keer par seizoen de uitlaat uitspoelen en dat is het.
Zoals Chrisflandria al schreef hebben de lagers ook smering nodig,krukaslagers en big-end/small-end zijn ook afhankelijk van de olie in de brandstof.
Brommers smeer ik 1:40 met moderne synthetische olie,vroeger smeerden we ook 1:40 en ik zie geen reden omdat te veranderen,de brommer deed het er vroeger ook goed op en weet niet dat hij inmiddels 45 jaar oud is..........
En roken?........als hij warm is dan rookt het ook niet meer overmatig,gewoon zoals het bij een oude tweetakt hoort,als je moeilijk doet over een beetje rook of dat tweetakt olie zo duur is moet je niet met een klassieke brommer gaan rijden en gauw je brommer inruilen voor een hypermoderne veeltaktscooter.
Ikzelf blijf met veel plezier het milieu vervuilen met mijn oude auto's,motoren en brommers en weet je?......het maakt me nog geen hol uit ook zolang ik als ik uit het raam kijk en om de 3 minuten weer een jumbojet zie opstijgen vol met milieubewuste geitenwollensokkenbreiers die op vakantie gaan,da is dat beetje uitlaatgas wat ik jaarlijks het milieu in blaas te verwaarlozen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016, 20:37 
Bromfiets liefhebber

Ik blijf erbij, misschien de uitzonderingen daargelaten die Marco noemt, dat ook de gemiddelde oldtimer bromfiets voldoende heeft aan 1:50. Ik kijk niet naar het milieu Rene, wat dat betreft hebben we exact dezelfde gedachtegang, ik laat ook mijn oldtimer (auto, motor, bromfiets) niet staan omdat iemand denkt dat dat beter is. Maar als ik verhalen hoor van mensen die in de jaren '60 in de tweewielerbranche werkzaam waren, kan ik niet anders concluderen dan dat men toen véél te vet smeerde. Continu dichtgekoolde uitlaten, kapotte bougies en zuigerveren die vast kwamen te zitten door vette smurrie. Na verloop van tijd (ik heb het dan over meer dan enkele tienduizenden kilometers met meerdere, oudere, bromfietsen) weet ik echt wel dat 1:50 prima gaat.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016, 21:43 
Bromfiets Koning

De jaren 60 was een andere tijd,de mensen die toen een brommer hadden bezaten deze als primair vervoermiddel wat zo goedkoop mogelijk moest wezen,preventief onderhoud werd meestal achterwege gelaten en als het stuk was moest het zo goedkoop mogelijk gemaakt worden.
Natuurlijk werd er te vet gesmeerd,1:25 werd normaal gevonden en ook door de klanten geeist want meer olie ging die niet van slijten of vastlopen was de gedachte.Meestal bleef onderhoud aan de ontsteking achterwege zolang die nog vonkte,dat de vonk door versleten punten steeds zwakker werd en daardoor de bougie te koud bleef en dichtparelde wist de gemiddelde bromfietsbezitter niet dus die had een bougiesleutel in de kontzak en peuterde het kooltje ertussenuit met het kartonnetje van z'n pakje vloei,sloeg er even mee op straat en schroefde de bougie er weer in en gáán..........totdat het vehikel er helemaal mee ophield en naar de brommerboer werd gebracht.
Er komt ook nog bij dat er toen loodhoudende benzine werd gebruikt die in een tweetakt niet nodig is en een loodresidu in de vorm van kool achterliet.
Ik heb trouwens nog nooit iets vast zien zitten doordat het te vet was,zeker geen zuigerveren........
Dat de brommers in de jaren 60 continu? dichtgekoolde uitlaten hadden had meer te maken met de eis dat ze maar 40km/u mochten lopen,de motortjes waren in principe geknepen en onvolledige verbranding was een feit doordat de poorten,uitlaat etc totaal verkeerd waren om tot een goede verbranding te komen,een opgevoerde kreidler of zundapp had geen last van dichtgekoekte uitlaatpoort o.i.d.
Toen ik begin jaren 70 bij de brommerboer werkte tankte iedereen 1:40,dat zat in de pomp en anders kreeg je niet.
Toen waren de brommers van de jongeren bijna allemaal opgevoerd en die hadden geen last van voornoemde problemen,Oudere mensen die nog standaard reden hadden dit veel vaker.........
1:40 of 1:50 maakt niet zoveel uit en ik ben er van overtuigd dat het bij jou goed gaat,bij mij gaat 1:40 goed en ik heb geen dichtgekoekte uitlaat.........
Overigens is het wel zo dat olie geen schade veroorzaakt,het spul is namelijk gemaakt om te smeren en waar geen of te weinig olie zit gaat metaal op metaal lopen en dat geeft wel schade........
Als je je brommer gewoon goed onderhoud en eens per jaar de cilinder eraf haalt en controleert,de uitlaat even met benzine doorspoelen en de punten controleert of vervangt komen deze problemen niet voor,of je nu te vet smeert of niet.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 maart 2016, 22:18 
Bromfiets liefhebber

Rene, qua smering ben ik het helemaal met je eens, 1:50 of 1:40 maakt niet zoveel uit. Maar als iemand beweert dat 1:25 'moet' omdat het in de boekjes staat, lijkt mij dat erg overdreven.
Verder is mijn beeld van de jaren 60 compleet anders dan wat jij schetst. Men was toen juist wel van het (preventieve) onderhoud en men wilde een betrouwbare bromfiets. Tegenwoordig (ik zit al aardig wat jaren direct en indirect in de 2-wielers) kijkt men meer op het geld en moet het vaak zo goedkoop mogelijk.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2016, 08:10 
Bromfiets Koning

Volgens de boekjes zou ik de sachs nog vetter moeten smeren.... Wat minder vet smeren dan vroeger kan zeker, de olie is natuurlijk wel beter geworden.

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 maart 2016, 11:40 
Bromfiets Koning

heb jaren in de tijd met een 3 v sachs blokkie 1 op 35 gesmeerd en dat is altijd goed gegaan,idd is de olie natuurlijk sterk verbeterd.vgr tonsr

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2016, 17:36 
Bromfiets Koning

Tijdens testen op de testbank hebben we met mijn racer het effect van meer olie door de benzine getest.
Dit was met een sachs 50s omgebouwd met roterend inlaat en racecilinder watergekoeld natuurlijk maar het principe blijft hetzelfde.
Bij 1:30 getest,bij 1:20 getest en bij 1:10 getest,normaal smeerde ik 1:25.......
Des te meer olie erin zat gingen de peekaas omhoog,simpel en alleen omdat er door de verhoogde olietoevoer minder wrijving en weerstand was,uiteindelijk scheelde het een halve pk.
De motor ging er niet slechter door lopen/verbranden.
Het overschot aan olie werd er door de uitlaatpoort uitgeblazen en kon geen schade aanrichten.
Dit bewijst dat je wel te schraal kan smeren maar in principe niet te vet.
Overigens heeft het bij een brommer geen nut om veel te vet te smeren omdat het simpelweg niet verbrandt maar de uitlaat ongebruikt in verdwijnt.
Dat de olie beter is tegenwoordig is zo,maar verwacht er geen wonderen van,want wat willen we nu van olie?........dat het smeert.
De olie moet een laagje vormen tussen de metalen onderdelen zodat deze niet metaal op metaal draaien,nu mag dan de huidige olie beter zijn maar als het er niet zit smeert het ook niet.
Daar komt nog bij dat het in de benzine zit,wat doet benzine behalve verbranden?.........juist,ontvetten.
Als je in 1 keer volgas geeft na je gas dicht gehouden te hebben voor een bocht of tijdens afremmen komt er in 1 keer een hele plons benzine in en die spoelt in feite het oliefilmpje wat op je onderdelen zit schoon,dat is de reden dat bij een racer tijdens het remmen altijd aan het gas gejengeld wordt.........smeeren dus.Nu is dit bij een racer veel kritischer dan bij een brommer maar daar is het in mindere mate hetzelfde.
Doe lekker zelf wat je wilt,maar ik zeg alleen maar dat te vet geen schade geeft maar te schraal wel......

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 12 maart 2016, 23:47 
Bromfiets kenner

Prachtige uitleg René, ikzelf kan het niet zo goed verwoorden.
Maar dit is, wat ik al jaren in België aan oldtimerliefhebbers van Flandria bromfietsen probeer wijs te maken.
Stuit op een muur van verzet. Stinkt en rookt te veel, wat niet juist is als je brom goed is afgesteld.
Ik heb je maar een paar maal ontmoet, veel geluld, maar heb goed geluisterd naar je soms zo simpele maar o zo wijze raad.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 74169 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]