Het is nu 22 sep 2018, 22:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73711 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mengsmering Flandria King
BerichtGeplaatst: 13 maart 2016, 00:22 
Bromfiets liefhebber

Mooi uitgelegd Rene, maar dan komt de hamvraag; wanneer is het te schraal? Met mijn Kreidler durf ik zonder meer met 1:60 te gaan rijden.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 maart 2016, 07:43 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
hermanp schreef:
Mooi uitgelegd Rene, maar dan komt de hamvraag; wanneer is het te schraal? Met mijn Kreidler durf ik zonder meer met 1:60 te gaan rijden.

Herman het gaat er mij niet om wat jij durft,dat moet je lekker zelf weten,draait het aan puin dan is het jouw probleem niet het mijne :mrgreen:
Ikzelf zal nooit schraler rijden dan 1:40,daar reden we in mijn brommertijd altijd mee en dat ging goed,ik zie geen reden om het nu te veranderen en waarom zou ik?.......waarom zou je het risico nemen?
Heel toevallig kwam er gisteren een collega zijn pas aanschafte Benelli 1965 laten zien,mooi brommertje en liep heel mooi.
Hij is totaal onervaren in de oude brommerts en had wat vragen over onderhoud etc. en natuurlijk kwam ook de vraag over mengverhouding,hij had er pompbenzine ingegooid en 1:50 gemengd met stihl tweetaktolie van zijn werk wat in hoogtoerige kettingzagen wordt gebruikt.
Ik zei dat ik er geen voorstander van was en liever een olie gebruikte die voor brommers bedoeld was en dan ook 1:40 zou mengen,hij zou mijn raad opvolgen en ging naar huis,helaas heeft hij het niet gered en belde sávonds dat het blok was vastgepeerd,de kop was er al af en er lag allemaal gruis op de zuiger en de zuiger zat onwrikbaar vast in de cilinder.
Hij gaat het blok eronderuit halan en het langsbrengen zodat ik het na kan kijken,ik vermoed een gebroken zuigerveer of het bigend eruit en de oorzaak weet ik nog niet maar het is wel frappant dat dit gebeurt bij een blok wat echt heel mooi liep zonder bijgeluiden maar dan wel met in mijn ogen een te schrale smering........ cursing
Hij was wel lekker goedkoop uit om olie van z'n werk te gebruiken,dat dan weer wel :mrgreen:

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 13 maart 2016, 20:21 
Bromfiets Koning

Het benelliblok is geslacht en de oorzaak van de vastloper is duidelijk,een gebroken pistonpenveertje heeft een ravage veroorzaakt.
Natuurlijk weet ik niet hoe degene die de zuiger erin heeft gezet gewerkt heeft maar waarschijnlijk geen nieuw veertje gebruikt en de oude misschien verbogen erin gezet,normaal breken deze veertjes niet als je elke keer nieuwe gebruikt en deze er op de juiste manier inzet.
Gebeurt is gebeurt en nu zit er een volwassen kras in de cilinder,de kop beschadigt,drijfstang beschadigt,ziuger een stuk afgebroken wat onder de drijfstang vergruisd is en natuurlijk de krukaslagers in is gekomen waardoor deze ook stuk zijn.
De schrale smering was niet het probleem,wel vond ik de zuiger en cilinderwand,het bigend en topend er droog eruitzien maar het was niet de oorzaak van de vastloper.
Goed,we gaan alles vernieuwen en zien of de cilinder nog te redden is,dan moet hij het weer doen(en gelijk wat sneller maken)

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 maart 2016, 22:57 
Bromfiets liefhebber

Shit happens, alles gaat een keer kapot, maar in dit geval misschien niet door te schrale mengsmering.
Triboron schijnt goed te gaan tot 1:100... maar dat ga ik (nog) niet proberen.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 apr 2016, 18:27 
Bromfiets Koning

Iets heel anders nu over smering.
Voor mijn Terrot 250cc 1925 motorfiets moet ik ook olie door de benzine mengen,het is tenslotte een tweetakt :mrgreen:
Hier moet vanwege de fabriek origineel 1;11 gesmeerd worden,ja je leest het goed 1;11 crying
Nu dacht ik dat met de veel betere huidige olie het wel wat minder kon.
Helaas pindakaas dat kan dus niet...............
Ik zal uitleggen waarom,ik heb het blok gedemonteerd en kwam erachter dat de krukas niet in lagers draait maar in bronzen bussen,ook zitten er geen keerringen in.
Dit houdt in dat er dus valse lucht zou worden aangezogen via de krukas"lagers"
Om dit te voorkomen werd er dus heel vet gesmeerd,de olie zorgt voor de afdichting :ugeek:
De bronzen bussen zijn ook niet spelingsvrij,dat kan niet want de krukas heeft 0.5 mm slingering wat niet gericht kan worden omdat de bigend pen gewoon een pen is met schroefdraad op de uiteinden en de wangen met moeren tegen de stuit in de pen worden getrokken.
Ik heb het blok inmiddels weer in elkaar gezet met wat olie in de bussen en het toen afgeperst.........laat de olie het nou nog redelijk afdichten ook thumbup
De smering van de terrot gaat dus gewoon 1;11-1;15 worden.......
Maar nu zat ik te denken........in onze brommers zitten lagers en keerringen dus daar hoef je niet 1;11 te smeren,allleen hou er wel rekening mee dat je met minder smering,zoals bijv.triboron 1;100,de keeringen ook minder olie krijgen en sneller zullen slijten met als gevolg valse lucht.........wat daar de gevolgen van kunnnen zijn hoef ik niet meer uit te leggen toch?
Denk er maar eens over na,de betere olie of welk wondermiddel dan ook kan het gebrek aan afdichting niet opvangen,dat is alleen een kwestie van volume scared
René

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73711 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]