oudebrommers.nl
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/

Linto
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=79&t=11049
Pagina 1 van 2

Auteur:  Ötzi [ 08 sep 2018, 22:18 ]
Berichttitel:  Linto

Dit zou een 70cc zijn! Ik heb nooit geweten dat Linto ook kleine racertjes heeft gebouwd. Voor mij staat het merk meer symbool voor 250cc of grotere racers. Het lijkt een tweecilinder te zijn maar het kan ook dubbele ontsteking zijn. De 2 veren die je ziet zitten opzij de cilinder zijn volgens mij geen open klepveren maar spanners van de nokenasketting.
Machtig mooi ding, kan ik lang naar kijken en van genieten!
Groet, Ötzi

Bijlagen:
Linto 70cc.jpg
Linto 70cc.jpg [ 137.67 KiB | 367 keer bekeken ]

Auteur:  c.draaisma [ 09 sep 2018, 20:18 ]
Berichttitel:  Re: Linto

Volgens mij zijn dat de haarspeldveren voor de in en uitlaatklep.
Gr-Kees.

Auteur:  Ötzi [ 11 sep 2018, 21:37 ]
Berichttitel:  Re: Linto

Ja Kees, ik denk dat je wel gelijk hebt! Ik had nog niet eens aan haarspeldklepveren gedacht. Maar of het een ééncilinder of een tweepitter is weten we nog niet.
Die hoge en grote vlotterkamer vind ik ook wel indrukwekkend!
Groet, Ötzi

Auteur:  c.draaisma [ 12 sep 2018, 20:07 ]
Berichttitel:  Re: Linto

Ik zie twee bougiekabels maar dat zegt niet alles,kan twee bougies hebben.
Gr-Kees.

Auteur:  rene [ 12 sep 2018, 23:20 ]
Berichttitel:  Re: Linto

http://www.philaphoto.com/imageLibrary/ ... 250&pos=16

Auteur:  Ötzi [ 13 sep 2018, 07:34 ]
Berichttitel:  Re: Linto

75 - 001
Linto 75 Bialbero (DOHC). 1956. 70cc 4-stroke single. 9hp @ 11,000rpm. 95kg. 167kph top speed. Lino Tonti graduated as an aeronautical engineer in 1937 and started work at Benelli. After the war he designed several motorcycles and scooters before being employed by Aermacchi to start their motorcycle production. In 1956 he moved to FB Mondial, then after they quit racing at the end of 1957 he and Joseph Pattoni continued the racing dept. as Paton. He then designed for White (a Bianchi offshoot) and Gilera in the 1960s before being made the technical director at Moto Guzzi in 1967 where he headed the project of turning the V7 into the V7 Sport. Photographed in Pesaro, Italy. 2011. Morbidelli Museum.

Auteur:  Ötzi [ 13 sep 2018, 07:42 ]
Berichttitel:  Re: Linto

Bedankt René! Zo weten we wat we wilden weten. Fantastische machine, niet? En dat in 1956! Het ding barst van de prachtige details, te veel om op te noemen. Maar 70cc, waren daar in Italië dan races voor? Of reden ze er mee in de 125cc klasse?
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
Linto75 9pk 70cc single 1956.jpg
Linto75 9pk 70cc single 1956.jpg [ 190.45 KiB | 292 keer bekeken ]

Auteur:  rene [ 13 sep 2018, 09:04 ]
Berichttitel:  Re: Linto

In Italië waren er klasses voor bijna elke cilinderinhoud,ik vermoed dat ze per 5cc een klasse hadden want dan konden de fabrieken een record neer zetten in een of andere vage inhoudsklasse wat dan weer werd gebruikt als verkoopargument voor hun kansloze producten.Ook werden ze dan wereldkampioen in die klasse......omdat geen ander land deze klasse gebruikte.
Deze Linto is technisch gezien een kunstwerkje,maar kom op zeg....9 pk uit 70cc.....Cees van Dongen haalde in 1954 al 8 pk uit een 50cc DMFje en in 1956 zaten de 50cc Kreidlers dik over de 10 pk.....20cc minder en veel sneller.
Typisch Italiaans natuurlijk,als je niet kan winnen in de reguliere klasse dan maak je gewoon een klasse waarin je de enige ben......dan win je altijd.

Auteur:  fl 4ever [ 13 sep 2018, 12:53 ]
Berichttitel:  Re: Linto

René : die vergelijking is toch wel een beetje kort door de bocht!
Het gaat hier wel over een 4TAKT motor van 70cc.
Je kan onmogelijk een 4TAKT motor met een 2TAKT motor vergelijken met ongeveer dezelfde cilinderinhoud qua pk's.
Dan moet de 4takt motor altijd onderdoen tegenover de 2takt motoren.
Je kan het draaien of keren zoals je wil, de 2 takt motor heeft bij iedere omwenteling van de krukas een arbeidslag, tegenover 1 op 2 voor de 4takt motor.
9PK in 1956 voor 70cc 4takt motor vindt ik toch zeer knap!

Auteur:  Ötzi [ 13 sep 2018, 13:13 ]
Berichttitel:  Re: Linto

Ben ik het wel mee eens. Niet voor niks zijn 4-takten tot 80cc in de 50cc klasse toegelaten!
Ik denk dat je die 8 pk van de DMF/ILO van Cees v. D. ook wel met een korreltje zout mag nemen.
Kreidlers in 1956? Hoe zagen die er uit? Afgeleid van een van deze twee hieronder?
Met groeten, Ötzi

Bijlagen:
Kreidler Amazone.jpg
Kreidler Amazone.jpg [ 153.72 KiB | 278 keer bekeken ]
Kreidler oud type.jpg
Kreidler oud type.jpg [ 155.54 KiB | 278 keer bekeken ]

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/