Kijk, leuke postings. Helaas is van de zware zijspannen vanalles te vinden, maar van dat lichte spul nagenoeg niets. Het waren natuurlijk gebruiksvoorwerpen voor de gewone man, maar wellicht dat iemand op dit forum nog wat meer informatie heeft.
Het interessante is dat bij zware motoren de zijspannen vaak star zijn gemonteerd met schoren, maar lees de tekst van de Wanderer maar eens, bij lichte motoren werd het zgn ‘schwenker’ principe toegepast. Hierbij scharniert het zijspan mee en blijft de motor hanteerbaar als een normale solo machine.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Fiets zijspannen van watsonian waren ook volgens het schwenker principe gemonteerd aan het voertuig.
87B1053D-0502-425F-8DC8-13541AE51C0D.jpeg [ 75.25 KiB | 2159 keer bekeken ]
Hoewel het principe al bijna 100 jaar oud is, worden schwenker zijspannen tegenwoordig steeds waker gemonteerd vanwege de goede rijeigenschappen en het sterk verminderde risico op omslaan van de zijspanbak bij bochtenwerk.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Een zgn. Schwenker zijspan, in sommige constructies kantelen zelfs de wielen van het zijspan mee.
63068411-5CE1-46F6-9C5B-4D1B4A512C40.jpeg [ 50.36 KiB | 2159 keer bekeken ]
Dus wie nog info heeft, het is welkom. Indien je niet kan scannen, ben ik ook wel gelukkig met kopieen per post. Dan maak ik het wel digitaal voor dit forum.