oudebrommers.nl
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/

Sparta gb50 restauratie
http://www.oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=8886
Pagina 1 van 2

Auteur:  Radical112 [ 28 dec 2015, 09:07 ]
Berichttitel:  Sparta gb50 restauratie

Hallo iedereen

Sinds kort heb ik een sparta gb50 en ben ik deze aan het restaureren.
Bijlage:
nq7jwn.jpg
nq7jwn.jpg [ 41.31 KiB | 2528 keer bekeken ]

Hier ga ik de vooruitgang ook laten zien.

Ik heb wel enkele vragen. Er zit nu een Bing 1/12 /181 carburateur onder en die is zo goed als helemaal stuk en onvolledig. Bij de gasschuif is geen gashaard. Is dit normaal? En welke carburateur kan ik het er beste onderzetter? Aangezien die Bing moeilijk te vinden is.

Het framenummer dat ik vond is 84136. Klopt dit? Want ik vond nergens een metalen plaatje.
Mvg Kenneth

Auteur:  pjotr-36 [ 28 dec 2015, 14:24 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Hoi Kenneth, welkom hier.

Mooi model sparta heb jij daar, zuinig op zijn want deze kom je niet heel veel tegen.
Er hoort origineel een bing 1/8/13 carburateur op te zitten (8 mm) maar je kunt er ook een 1/12/80 opzetten (12 mm) want de inlaat van jou cilinder is hier groot genoeg voor en dan loopt hij net ietwat vlotter. Dit zijn beide oudere typen carburateurs met een metalen lucht filter kap. De carburateur die je er nu onder hebt is wat nieuwer en heeft een plastic kap achter het luchtfilter, maar ook deze carburateur voldoet prima. Dat je nergens een metalen plaatje kunt vinden klopt wel want die zitten er pas vanaf 1960 op en die van jou komt uit 1958.

Groeten Peter.

Auteur:  Radical112 [ 28 dec 2015, 20:59 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Vandaag ben ik nog naar Breda gereden. 2dehands carburateur gevonden van Bing, ziet er nog nieuw uit. Net de zelfde dus komt goed uit. Paar nieuwe stukken ervoor gekocht. Morgen er op zetten en hopen dat hij wat aangenamer rijdt zonder schokjes :p

Auteur:  pjotr-36 [ 28 dec 2015, 23:50 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Het schokken kan ook komen doordat je condensator stuk is. vooral als de brommer langere tijd niet gebruikt is, is dit heel goed mogelijk. Je kunt dit zien als er veel vonken tussen de contact punten te zien zijn tijdens een draaiende motor.

Auteur:  Radical112 [ 29 dec 2015, 08:34 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Zal ik ook eens naar kijken

Auteur:  Goof [ 04 jan 2016, 10:29 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Ik weet niet of je nu een originele carburateur hebt, maar vlgns mij heb ik nog een originele Bing 1/8/13 liggen. Zonder luchtfilterhuis en zonder sproeier, verder compleet.

Als je interesse hebt, hoor ik het wel.

Goof

Auteur:  Radical112 [ 07 jan 2016, 13:28 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

nu heb ik de carburateur vervangen, nu heb ik ineens geen ontsteking meer? heb niks aan het ontstekingsmechanisme gedaan dus een beetje raar
welke transmisieolie kan ik het beste gebruiken?

Auteur:  Goof [ 07 jan 2016, 13:58 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Het zou goed kunnen dat de kortsluitdraad van je ontsteking ergens kortsluiting maakt. Ik zou om te beginnen de draden die vanuit je ontsteking via de kroonsteen zijn doorverbonden, eens losmaken. Als je dan wel een vonk hebt, is er kortsluiting in de (rode?) draad die vanaf de kroonsteen naar je koplamp loopt. Heb je nog geen vonk, dan eens proberen of de bougiedop goed vast zit. Dop eraf en de open koperdraad een paar mm van je cilinder houden. Is er dan een vonk, dan is je bougiedop niet goed òf de bougie is stuk. Heb je geen vonk dan moet je ontsteking los. het eenvoudigste probleem is dan een draad die is vergaan en ergens kortsluiting maakt.
Is het dat ook niet niet dan hou je over:
- voorontsteking en/of afstand punten verlopen (= niet logische want hij heeft gelopen en meestal krijg je wel een vonk)
- vette contactpunten (= niet logisch want meestal krijg je dan wel een vonk of wat "vuurwerk" tussen je contactpunten)
- kapotte condensator (meest waarschijnlijk)
- kapotte ontstekingspoel (niet erg waarschijnlijk)

De beste raad die ik je kan geven is om de punten, condensator en spoel te vervangen; weet je in elk geval zeker dat dat in orde is en hoef je je daarover geen zorgen meer te maken.

Succes

Auteur:  pjotr-36 [ 07 jan 2016, 17:20 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Transmissie olie, SAE 30 motorolie, ongedoopte zuivere minerale olie.
Deze wel gebruiken, tegen gedoopte motor is je tandriem niet bestand en zal hij binnen enkele tijd kapot gaan!
Deze olie is te verkrijgen bij de sparta bromfiets clubstand (op beurzen en clubbijeenkomsten) of te bestellen bij de Batavus bromfietsclub.

Auteur:  Radical112 [ 06 okt 2016, 16:32 ]
Berichttitel:  Re: Sparta gb50 restauratie

Na een lange tijd... Is hij bijna klaar!

Bijlagen:
IMG_20161006_173120.jpg
IMG_20161006_173120.jpg [ 129.99 KiB | 2223 keer bekeken ]

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/