Het is nu 08 sep 2010, 13:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 20898
Auteur Bericht
 Berichttitel: WAT IS HET JUISTE BOUWJAAR ?
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010, 00:06 
Bromfiets kenner

Ik heb een HMW 50 ET blokje. Op dit blokje zit een typeplaatje waarop het nummer en bouwjaar staan vermeld. Het blokje is: volgens het plaatje 1952.
De 1,9 en 5 zijn voorgedrukt. De 2 is ingeslagen.
Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat een motortje dat pas in oktober 1953, ontworpen door Jan Jonker, werd geintroduceerd bouwjaar 1952 kan hebben. Wie kan hier meer over vertellen ? :idea: :idea:

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: WAT IS HET JUISTE BOUWJAAR ?
BerichtGeplaatst: 23 apr 2010, 12:16 
Bromfiets professor

Misschien heeft het te maken met voorproductie. Kan zomaar zijn dat het van de laatste maand 1952 is. Maar weten doe ik het ook niet.

gr
marco

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2010, 15:14 
Bromfiets liefhebber

Hallo, volgens de gegevens die ik heb kan het bouwjaar wel 1952 zijn. Dit herleid ik uit het boekje "Alles over uw HMW". Bij de inleiding staat de titel 'Hollands ontwerp - Oostenrijks fabrikaat' waarin staat dat Jan Jonker in oktober 1952 op de jaarlijkse motorrijwieltentoonstelling te Parijs een ontmoeting had met de president-commissaris F. Hinterberger en directeur F. Fleischmann van de Halleiner Motor Werke (HMW) in Oostenrijk. Samenvattend komt het erop neer dat de motor reeds in 1952 in Oostenrijk werd gebouwd en dat Jan Jonker in 1953 de eerste HMW bromfiets introduceerde.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2010, 17:50 
Bromfiets kenner

@mad-william
Je hebt gelijk dat Jan Jonker in 1952 samen met de directeur aanwezig was. Op die gedenkwaardige beurs sprak jan de woorden dat hij een beter blok kon bouwen.
Kort daarop is hij aan het ontwikkelen gegaan. Het blokje kwam echt in 1953 pas op de markt.
Deze bron heb ik van HMW Dirk.
Voor wat betreft deze Dirk stuur ik je een PB Hij heeft de grootste voorrraad HMW onderdelen. Misschien dat hij je verder kan helpen met jouw HMW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jun 2010, 17:38 
Bromfiets sleutelaar

hallo, ik heb een hmw met dat blok eronder, een hmw luxe, hij kan ook van 1954 of 1955 zijn. toen werden ze ook onder de hmw's gebruikt

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 jun 2010, 22:23 
Bromfiets liefhebber

Ja Brehal uit Moespot heeft het juist! Als er 1952 op je blok staat is dat door een eigenaar zelf gedaan, fout dus. In 1953 werd eerst een soort voorserie gemaakt. Deze hadden een parallellogram voorvork en 26 inch wielen. Al snel zag men in dat zo'n gedateerde vork toch wel wat ouderwets was en er kwam een telescoopvork in. Tijdens de intocht van St. Nic. in A'dam in 1953 werden 50 zwarte Pieten van een HMW ET1 voorzien. Een nooit gekende reclamecampanje die insloeg. De HMW's gingen in die tijd als warme broodjes bij de bakker!
Met groet, HMW-Dirk

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 20898

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]