Het is nu 26 jun 2019, 01:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75982 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HMW Wiesel
BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 12:27 
Bromfiets kenner

Ik zal een paar foto's proberen te downloaden van het Minarelli motorblok met roterende inlaat. Ik hoop dat ze niet teveel pixels hebben. Ik ga ze niet verkleinen. Als het niet lukt wil ik je de foto's op je email toezenden. Ik heb een archief met 65.000 foto's.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 12:50 
Bromfiets kenner

Een Puch had iets minder vermogen als een Tomos. De redenen (techn. gegevens) zijn me niet bekent. ook waren de 4 stuts waarmee de cilinder gemonteerd wordt, iets dikker. En bij een Puch 2-versn. motorblok kon geen 60cc gemonteerd worden, of je moest de carter-opening uitfrezen.

Over motorfietsen weet ik evenveel als over bromfietsen. Ik heb ook over motorfietsen tientallen boeken geschreven, naast tientallen boeken over bromfietsen. Meesterwerken zijn Royal Nord (470 pag) Itom (370 pag) Kreidler (450 Pag) Sparta (370 pag) Motobecane (450 pag) maar nog enkele andere merken. Motorfietsen meesterwerken zijn: Velocette, Triumph Indian, BSA. Montesa, Ducati, MV Agusta en FB Mondial. Maar ook nog enkele andere merken.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 12:51 
Bromfiets kenner

De Motori Minarelli 60cc roterende inlaat foto's zijn ook geplaatst, maar ik zie niet meteen waar. Zoek maar even.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 12:56 
Bromfiets kenner

Ik heb ergens foto's geplaatst van Motori Minarelli 60cc met roterende inlaat. Maar ik zie niet waar? zoek maar even.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 12:58 
Bromfiets kenner

Ik heb ergens foto's geplaatst van het Motori Minarelli 60cc roterende inlaat motorblok. maar ik zie niet waar? zoek maar even.

Dit Motori Minarelli motorblok was leverbaar met 4-versn. of 5-versn. of 6 versn. naar keuze. Op het circuit waren natuurlijk 6-versnellingen wenselijk. Dit motorblok werd door Walter Villa onder handen genomen en in een Itom racer ingebouwd, waar eind zestiger jaren goede resultaten mee werden behaald, onder de naam Itom-Villa.

Bijlagen:
1967 FB Minarelli Cadet 60cc roterende inlaat.jpg
1967 FB Minarelli Cadet 60cc roterende inlaat.jpg [ 144.8 KiB | 186 keer bekeken ]
1967 FB Minarelli Cadet 60cc motorblok.jpg
1967 FB Minarelli Cadet 60cc motorblok.jpg [ 29.41 KiB | 186 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Leon op 27 mei 2019, 11:32, in totaal 2 keer bewerkt.
Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 13:36 
Bromfiets kenner

Otzi,

Het HMW boek concept, dat ik je ooit toegestuurd heb, is op tal van punten, aangepast, verbeterd en uitgebreid. Het is nog lang niet klaar, maar ik werk er aan door.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 mei 2019, 11:57 
Bromfiets kenner

De norm 2.2pk was het maximale vermogen volgens de Duitse wetgeving voor Mopeds, sinds 1952. Alle fabrikanten streefde ernaar om dat vermogen uit hun motorblokken te halen, om mee te dingen naar de keuze van de Duitse jeugd, die natuurlijk het onderste uit de kan wilden. Duitse merken hadden dan ook altijd een motorblokje in het assortiment, met een vermogen van 2.2pk. Ook Sachs en ILO deden daaraan mee. Voor de exportmarkten, waar strenge snelheidsbeperkingen golden, zoals de Nederlandse markt, werd speciaal een cilinder geconstrueerd met kleinere poorten en/of een andere poorttiming, die het motorblokje terug bracht naar 1.8pk.

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 28 mei 2019, 09:03 
Bromfiets kenner

1957 De nieuwe sport bromfiets, de "50 Super Sport", die ook als “75 LM” motorfiets ontworpen werd.

Tegen het einde van het jaar 1956 werd er gedacht aan de ontwikkeling van een 3-versnellingen motorblok in de experimentele werkplaats, toen de vraag van de klanten naar een dergelijk vliegtuig steeds luider werd. De planning van een nieuw sportmodel werd ook gestart. Dit zou korte tijd later, het nieuwe model "HMW 50 SS / 2" Supersport en 75 LM zijn. Op de voorjaarsbeurs, in 1957, stonden deze uiterst fraaie voertuigen.

De nieuwe modellen werden aangeboden in de kleuren klaproos rood met zwart en zwart met klaproos rood, elk rijkelijk met gouden lijnen afgewerkt.

Een paar weken later kon je dit model in een versie met 3-versnellingen krijgen met de typeaanduiding "50 SS / 3". In aanvulling op het model "Supersport" verscheen op de Voorjaarsbeurs nog een nieuw voertuig in het programma, namelijk de "50 LP / 2" - "Luxe". Dit model had een aantal interessante technische nieuwigheden. Dus voor het eerst voor de voorwielophanging geen telescopische vork, maar een Preßstahlgabel gebruikt met korte armzwaai. De zwenkarmen werden opgevangen door drukveren die van buitenaf niet zichtbaar waren in de schaalvork. Bovendien werd voor de eerste keer, sinds de Foxinette een zelfdragend tankframe opnieuw gebruikt. Dit frame was echter, in tegenstelling tot de rechte lijn van de "Foxinette" in het gebied van de benzinekamer, sterk naar buiten gekromd.

In het gebied van de bovenste motorsteun bevond zich een ingebouwde gereedschapskist in driehoekige vorm met een afsluitbaar deksel. Dit opbergvak bleek later echter zeer vatbaar voor breuk en moest daarom worden versterkt door extra lassen. De fabrikant van dit frame was wederom een Italiaans bedrijf, dat ook dit type leverde aan het Duitse bedrijf "Göricke". Het model "Diva Supra" was daarom vergelijkbaar met de "HMW 50 LP / 2".

Interessant genoeg was deze tankframe-versie alleen te zien op de voorjaarsbeurs en in verschillende reclamefolders. De standaard geleverde voertuigen hadden uiteindelijk een soepel doosframe met extra benzinetank in de bekende versie van andere HMW-modellen.

Op dit punt wordt nog een nieuw voertuig genoemd, dat niet door het bedrijf Halle werd geproduceerd, maar dat was uitgerust met een HMW-motorblok. Het was de bromscooter "MAYA" van het bedrijf "Druschkowitsch, Orechovsky & Co" in Gratkorn bij Graz. Dit voertuig was een echte nieuwsgierigheid en uniek in zijn ontwerp. In het buisvormige frame dat is ontworpen als een dubbele lus, werd een aluminium drijfstang-arm asymmetrisch ondersteund met het HMW-motorblok op slechts één steun. De voorste swingarm had ook maar één stut. De 2,5 x 8 inch wielen waren beslist te klein en droegen niet bij aan een geweldig rijcomfort. Boven het achterwiel bevond zich een grote kofferruimte, op wiens deksel een reservewiel was gemonteerd. De koellucht werd diagonaal naar boven gericht via een windtunnel achter het voorwiel. Aangezien een motor zonder ventilatorkoeling in dit voertuig was geïnstalleerd, bleek de koeling echter onvoldoende. Over het algemeen was dit voertuig geen erg succesvol ontwerp, hoewel het bedoeld was als een nabootsing van de zeer populaire Vespa scooter. Om deze redenen werd de productie na ongeveer 300 stuks verlaten.

Maar erger is er gebeurd met de Hall Ein Motor-Werke, is met een andere tweewieler. Na 1956 werd de productie van lichtgewicht motorfiets 75 LM "Wiesel" weer opgepakt, en werd een poging gedaan in 1957, met een nieuw 75cc motorfiets op wielen te zetten. Ze gebruikten het frame van de nieuwe bromfiets "Supersport" en bouwden daar de beroemde 75cc motorblok in. Hoewel deze tweewieler in verschillende tijdschriften werd gepresenteerd als een nieuwe lichte motorfiets "75 LM" en werd aangeboden voor een prijs van 5000 ÖS, ging de productie niet verder dan een paar prototypen.

Groetjes : Leon

Share on Facebook
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 21:04 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ja de Maya heb ik hier op het forum al eens laten zien. De Wiesel 75cc is in 1955 geïntroduceerd. Later is er inderdaad een prototype geweest van de Supersport met de 75cc motor. Toen was die motor natuurlijk veel te oudewets om nog als een nieuw model gepresenteerd te kunnen worden.
Ik heb echter geen enkele goede foto van die 'Zweedse Wiesel' (als Vesting Corsa) met 50N-motor.
Met groet, Ötzi

Bijlagen:
HMWSupersport 75cc.jpg
HMWSupersport 75cc.jpg [ 31.96 KiB | 156 keer bekeken ]
Maya HMW 1958.jpg
Maya HMW 1958.jpg [ 39.84 KiB | 156 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 22:10 
Bromfiets Koning

Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Bij de Maya veerde de motor mee, zoals bij Sparta, Eysink en Avada.
De Supersport met 75 LM-motor is enkele jaren geleden nagebouwd door Walter Langenhagen, in Oostenrijk bekend als de HMW-paus.
De motor is momenteel in bezit van Reinhard Schweitzer van het HMW-museum.

Bijlagen:
HMW Supersport 75cc2.jpg
HMW Supersport 75cc2.jpg [ 11.77 KiB | 145 keer bekeken ]

Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 75982 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]