Het is nu 22 feb 2018, 23:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71814
Auteur Bericht
 Berichttitel: Racen!!!!
BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 17:55 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2257
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Tijd voor nog een foto uit het oude fotoalbum ome Drees. Een echte georganiseerde race met hulpmotoren in 1951!
Dat had ik willen zien! Ik denk dat ze niet harder gingen als 40-50km/u.
Dit is een foto uit Oostenrijk, dus Fuchs zal hier wel domineren veronderstel ik.
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
Races Strassenrennen_Hallein_HMW_22.06.1951.jpg
Races Strassenrennen_Hallein_HMW_22.06.1951.jpg [ 168.23 KiB | 196 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Racen!!!!
BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 20:20 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 30 aug 2010, 11:27
Berichten: 1149
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Een jaar later kwamen de HMW,s met hun 2,2 Pk motoren in 1952.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Racen!!!!
BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 23:15 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2257
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
De ET halfautomaat of handkoppeling kwam eerst, ET staat voor Eingang Tretkurbel. Dat is het blok dat Jan jonker ontwierp in de HMW fabriek.
Het kwam in produktie in 1953. Maar dit blok had nog geen 2,2pk, eerst 1,8 en later 2pk.
Omdat de Oostenrijkers niets aan dat blok hadden in hun land, ontwierpen ze er snel een eigen versie van met 2 versn. de Z of de ZT (Zweigang Tretkurbel)
Dit kwam in produktie in 1954.
In Oostenrijk was dat blok beperkt tot 30km/u. Er kwamen ook wel enkele van die blokken naar NL en België, die liepen wel 55km/u!
In 1955 kwam dan de in Oostenrijk ontworpen HMW50N2 met 2,2pk, dat is het meest bekende HMW-blok. Later kwam nog de Blitz met tandwieloverbrenging en in 1957 de 50N3 de driebak.
Ook in 1957 kwam de H1, dat staat voor Holland 1 versn. Dat was een fiasco en er bleven heel veel nieuwe blokken over.
Die werden de afgelopen jaren met de regelmaat van de klok aangeboden voor weinig.
Met groet, Ötzi


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: HMW Z Oostenrijkse uitvoering zonder trapas, want die zat in het frame.
HMW Z in Kottingbrunn Rolf 217.jpg
HMW Z in Kottingbrunn Rolf 217.jpg [ 115.38 KiB | 167 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: HMW ET halfautomaat
HMW ET 1.jpg
HMW ET 1.jpg [ 83.15 KiB | 167 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: HMW50N2
HMW-bocht3.jpg
HMW-bocht3.jpg [ 135.29 KiB | 167 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Racen!!!!
BerichtGeplaatst: 15 feb 2018, 22:08 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 30 aug 2010, 11:27
Berichten: 1149
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ik dacht altijd dat Jan Jonker de Ontwerper was v/d 50 N motoren, maar hij had wel het fiets -
Mechanisme hierin gebouwd waar hij veel geld voor heb gekregen. Zg: Octrooi/Patent.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Racen!!!!
BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 12:16 
Bromfiets Koning
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2257
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Het gaat natuurlijk ook wel eens fout! Een beetje overmoedigheid wordt gestraft, ha, haha!
Hij heeft trouwens zijn pedaal aan de binnenkant van de bocht naar beneden, beginnersfoutje!
Groet, Ötzi


Bijlagen:
Racen met hulpmotoren.jpeg
Racen met hulpmotoren.jpeg [ 106.57 KiB | 94 keer bekeken ]

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'
Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Racen!!!!
BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 11:37 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 30 aug 2010, 11:27
Berichten: 1149
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Ötzi schreef:
De ET halfautomaat of handkoppeling kwam eerst, ET staat voor Eingang Tretkurbel. Dat is het blok dat Jan jonker ontwierp in de HMW fabriek.
Het kwam in produktie in 1953. Maar dit blok had nog geen 2,2pk, eerst 1,8 en later 2pk.
Omdat de Oostenrijkers niets aan dat blok hadden in hun land, ontwierpen ze er snel een eigen versie van met 2 versn. de Z of de ZT (Zweigang Tretkurbel)
Dit kwam in produktie in 1954.
In Oostenrijk was dat blok beperkt tot 30km/u. Er kwamen ook wel enkele van die blokken naar NL en België, die liepen wel 55km/u!
In 1955 kwam dan de in Oostenrijk ontworpen HMW50N2 met 2,2pk, dat is het meest bekende HMW-blok. Later kwam nog de Blitz met tandwieloverbrenging en in 1957 de 50N3 de driebak.
Ook in 1957 kwam de H1, dat staat voor Holland 1 versn. Dat was een fiasco en er bleven heel veel nieuwe blokken over.
Die werden de afgelopen jaren met de regelmaat van de klok aangeboden voor weinig.
Met groet, Ötzi


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 71814

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling