Het is nu 22 jul 2018, 15:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73090 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 10:33 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 115
Mijn Berini M21 uit 1955 type "Kachelpijp" uitgevoerd met 'n kleine gietijzeren cilinder,
heeft regelmatig last van vastlopers.
Ondanks dat ik diverse cilinders opnieuw heb laten boren/honen en met 'n nieuwe overmaat zuiger heb uitgevoerd
blijft het probleem zich voordoen.
De speling van cilinder en zuiger is rond de 0,12 mm, mengsmering is 1:40 met Castrol RS,
de gemonteerde sproeier is 60, de bougie 'n NGK B8HS (mooi koffiebruin van kleur) en de vóórontsteking is 2,0 mm.
Zoals je ziet is hier niets verkeert aan maar de vastlopers blijven zich voordoen.
Dit is meestal in de cilinder en op zuiger aan de linkerkant, en wat minder vaak aan de rechterkant van de uitlaatpoort.
De vastlopers vinden meestal plaats op het moment dat ik na 'n tijdje volgas (+/-55 km/u) gereden te hebben,
het gas geheel of gedeeltelijk afsluit.
Zelf heb ik het idee dat het met 'n slechte koeling van de te "kleine" cilinder te maken heeft.
De latere types zijn n.m. uitgevoerd met n grotere cilinder voor meer koeling.
Als ik zo'n groter type cilinder of 'n klein type aluminium cilinder met chroomwand monteer komen de vastlopers niet voor.
Maar daarmee is deze Berini natuurlijk niet meer origineel.

Welke Berini kenner of specialist heeft hier 'n goede oplossing of goede tip voor om dit lastige probleem aan te pakken ?

Met vriendelijke groet, Jan.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 20:33 
Bromfiets liefhebber

Geregistreerd: 13 jan 2018, 21:47
Berichten: 6
komt door die nieuwe goedkope zuigers is ander soort aluminium legering en zetten te veel uit vr groet


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 21:53 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 06 apr 2009, 21:08
Berichten: 2467
Extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Als je echt 0,12mm speling hebt tussen zuiger en cilinder is dat ongelofelijk veel! Normaal voor dit soort brommers is 0,04 of 0,05.
Als je last hebt van vastlopers zou ik 0,06mm aanbevelen.
Het kan bij een speling van O,12mm niet aan de zuiger/cilinder liggen. Hebben de zuigerveren niet te weinig speling in de cilinder?
Verder zou ik aan valse lucht denken. Het rare is dat de vastlopers plaatsvinden bij gas afsluiten en niet bij volgas rijden. Ik begrijp dat niet goed.
Groet, Ötzi

_________________
'Oud genoeg om beter te weten, jong genoeg om het nogmaals te doen'


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 14 apr 2018, 11:18 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 115
In de technische gegeven van Berini staat 'n zuigerspeling van 0,07-0,08 mm
Er van uitgaande dat de gemeten zuigermaat niet altijd is wat er op de zuigers staat aangegeven.
b.v. 'n "Gol" zuiger is gemeten met micrometer 40,15 terwijl er 40,17 op de zuiger staat, kom je dus al gauw op 0,10 mm.
Als je 0,06 mm speling aan zou houden kan je er op wachten dat deze kleine gietijzeren cilinders problemen gaan geven.
Valse lucht is geen optie want ik heb het bij drie verschillende gereviseerde blokken gehad waarop 4 verschillende
gehoonde cilinder setjes zaten gemonteerd met overmaat zuigers van de merken Kolben Schmidt, Gol en Meteor Piston.
Alle hadden 'n speling van 0,10-0,12 mm.
Overigens was van onregelmatig stationair lopen en afslaan, wat bij valse lucht meestal voorkomt, geen sprake.
Zuigerveer slotspeling van de 1,5 mm gemonteerde zuigerveren met "C" slotjes is gemeten 0,25-0,30 mm.
Bij gas afsluiten krijgt de cilinder en zuiger tijdelijk wat minder smering maar dat is maar even.
Dit kan dus 'n Kritisch moment zijn voor vastlopers.
Bij vol gas is hij ook tot twee keer vastgelopen.

Jan.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 14 apr 2018, 17:08 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1274
Een Speling van 0,12 mm wil zeggen dat de cilinder versleten of te ruim geboord is en de smeerolie tussen cilinder en zuiger weggeblazen wordt.
Ik neem meestal een Mahle of KS zuiger op 0,04 mm speling, die moet dan wel goed ingereden worden.
De ''kleine'' cilinders liepen vroeger ook niet vast, dus daar ligt het niet aan.
Ik zou een groter sproeier monteren en ruimer smeren.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 15 apr 2018, 10:07 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 115
De sproeier is al vergroot van 56 (inloop 58) naar 60.
En de smering met Castrol RS van 1:40 naar 1:35.
Dat moet toch volgens mij voldoende smering geven
En wegblazen ?, daar heb ik nog niet eerder van gehoord, daar zou alleen sprake van zijn
als de zuigerveren niet goed zouden afdichten.
Waar moet anders de druk vandaan komen.
En als 0,12 mm speling te veel zou zijn zou je de zuiger moeten horen kantelen bij gas los laten,
en ook hier is geen sprake van.
Ook ik vond de speling wat aan de ruime kant toen ik de cilinders terug kreeg van degene die ze voor mij geboord en gehoond had.
Maar de vastloop plekken zitten halverwege het zuigerhemd en niet aan de bovenkant bij de zuigerveren of aan de onderrand van de zuiger,
wat je bij kantelende zuigers zou verwachten.
Moet er wel bij vermelden dat de teller tegen de 60 km/u aan tikt, dus behoorlijk wat toertjes draait.

Kom op Berini fanaten, hebben jullie nog meer suggesties waar het misschien aan zou kunnen liggen.
Ik ben toch niet de enige die met vastlopers te maken heeft.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 09:22 
Bromfiets sleutelaar

Geregistreerd: 26 jun 2014, 10:52
Berichten: 49
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een m23 blokje met kleine cilinder. Na revisie van het blokje heb ik de cilinder laten boren/honen op eerste overmaat en een nieuwe zuiger gebruikt. Na de eerste km's al direct problemen met warmlopers. Slotspeling van de veren vergroot maar dat bleek geen oplossing. Na controle van de speling tussen zuiger/zuigerveren/cilinder, was alles volgens het boekje, maar geen oplossing voor het probleem. Vanwege een beschadiging aan de inlaatpoort, was er flink aan de cilinder gelast en het vermoeden van de specialist was dat hij misschien niet meer gelijkmatig uitzette als hij warm werd. Zijn oplossing was om de cilinder op te boren tot de grootst mogelijke overmaat (weet niet meer welke) waarbij een zuiger van een Honda MB is gebruikt. Na voorzichtig inrijden (ik schat zeker 450-500 km) met een grotere sproeier (52 ipv 50) en wat vettere smering (1:35), loopt het blokje als een zonnetje en heb ik geen problemen meer met vastlopers.

Ik denk trouwens dat 60 km per uur wel erg veel is voor een kleine cilinder die van zichzelf als slecht koelt. Uit mijn m23 blokje haal ik bijna 50 km/uur (normaal is dat ca. 38 km/uur), maar dat zal ik nooit lange tijd rijden want dat is vragen om problemen.

Geen idee of dit jou probleem oplost, maar uit alle voorgaande theoretische beschouwingen zie ik ook nog geen oplossing.

Succes


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 12:55 
Bromfiets Koning

Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:49
Berichten: 1274
Die 60 km/h kan wel, maar niet konstant en pas na de inrijperiode van ca. 1000 km.

Een niet ingereden motor zal na 100 meter volgas al vastlopen.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 16:49 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 115
Daar zit wat in betreft de inrijperiode van de nieuwe zuigers in de vers gehoonde gietijzeren cilinders.
In 'n poging om m'n zoon op z'n Puch Maxi bij te kunnen houden gaat het al gauw te hard en denk je niet meer aan inrijden.

Gietijzeren cilinders hebben bovenin sowieso 'n onregelmatige uitzetting, waar de temperatuur het hoogst is.
(lees de race verhalen maar eens van Willem Groenewold op Berini in de 60'er jaren).
Aluminium cilinders hebben daar minder last van.
Die kan je ook veel eerder vol gas rijden na 'n korte inrijperiode.
Het kan dus wel kloppen wat Goof schrijft.
Hoe dunner de cilinderwand is des te beter geeft ie z'n warmte af aan de koelribben.
.


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vastlopers Berini M21 1955 type "Kachelpijp".
BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 08:35 
Bromfiets kenner

Geregistreerd: 08 mei 2015, 10:11
Berichten: 115
Verder nog tips of ervaringen voor dit probleem ???


Share on Facebook
Omhoog
 Offline Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ Totaal aantal berichten 73090 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling